پیرمردهای تراکتورسوار «حاتمی‌کیا»



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,پیرمردهای تراکتورسوار

سی‌وهشتمین جشنواره ملی فیلم فجر که از امروز در تهران آغاز می‌شود، میزبان 22 فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران است که برای سیمرغ‌ها رقابت می‌کنند؛ فیلم سازانی از نسل‌های متفاوت و با فیلم‌هایی کاملاً متفاوت. یکی از چهره‌های خبرساز که هرگاه در جشنواره بوده، هم خودش و هم فیلم اش اهمیت فراوانی داشته، ابراهیم حاتمی‌کیاست. او بدون تردید شاخص‌ترین چهره سینمای انقلاب است و سال‌هاست فیلم بی‌سروصدا نساخته است.

 

بازگشت تم اعتراض

«خروج» تازه‌ترین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا هنوز خلاصه داستان رسمی ندارد. اما بر اساس آن چه از گوشه و کنار درباره ماجرای این فیلم درز کرده، ظاهراً ماجرای 12 کشاورز پنبه‌کار اهل یکی از استان‌های جنوبی کشور است که زمین‌هایشان را سیل زده و آن‌ها پس از محقق نشدن وعده‌های حمایتی که از مسئولان دولتی شنیده‌اند، با تراکتور به سمت تهران حرکت می‌کنند تا اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند. بر اساس آن چه گفته شده، «خروج» ظاهراً فیلمی جاده‌ای است و به نظر می‌رسد اشارات مستقیمی نیز به واقعه سیل در نوروز 98 داشته باشد. با این حال، بحث برخی سوءمدیریت‌ها و وعده‌هایی را که گاهی پوچ هستند، می‌توان به برخی وقایع دیگر چون زلزله هم ارتباط داد. مضمون محوری «خروج» اعتراضی است، در حالی که چند سالی بود مضمون اصلی فیلم‌های حاتمی‌کیا اعتراض نبود. بنابراین در مجموع می‌توانیم مطمئن باشیم «خروج» هم مثل آثار قبلی فیلم‌ساز، خالی از جنجال نخواهد بود. با توجه به آن چه گفته شد «خروج» بیستمین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا، احتمالاً از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای مخاطبان جشنواره باشد. شاهد دیگر این مدعا، نظرسنجی است که چند روز پیش در کانال 3.2 میلیون نفری آخرین خبر انجام شد. در نظرسنجی یادشده، «خروج» با رأی 43 درصدی و اختلاف زیاد نسبت به فیلم دوم که 18 درصد رأی داشت، به عنوان مورد انتظارترین فیلم جشنواره امسال از سوی کاربران انتخاب شد. این فیلم  از روز اول فیلم برداری، از آثار کنجکاوی‌برانگیز سال بود و امید می‌رود از پرتماشاگرترین فیلم‌های جشنواره باشد.

 

همکاری جالب با فرامرز قریبیان

فهرست بازیگران «خروج» هم از نکات جالب این فیلم است. حاتمی‌کیا کم‌ستاره‌ترین فهرست ممکن را برگزیده و نقش اصلی فیلم‌اش را به فرامرز قریبیان داده که در عین توانمندی و حفظ همیشگی استاندارد بازیگری، اما مدت‌ها از سینما دور بوده و در دهه 90، تنها دو فیلم بازی کرده است. قریبیان که «گوزن‌ها»، «سناتور»، «کانی مانگا» و «شهر زیبا» را در کارنامه دارد، پس از مطالعه فیلم نامه «خروج»، درباره این فیلم تعابیر جالبی را مطرح کرد: «بیشتر از هر چیزی، خود فیلم نامه برایم اصل است و وقتی فیلم نامه «خروج» را به من دادند، دیدم که نقش ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند جای کار برای بازی داشته باشد. وقتی فیلم نامه «خروج» را خواندم، بسیار خوشم آمد و فکر می‌کنم این بهترین فیلمی باشد که بازی می‌کنم.» تمجید فرامرز قریبیان، از دلایلی است که می‌تواند هر مخاطبی را به تماشای فیلمی ترغیب کند؛ به ویژه آن که فیلم را ابراهیم حاتمی‌کیا ساخته باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------