سریالی که با آثار مهران مدیری مقایسه می‌شود



مهران مدیری ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
نویسنده سریال «چشم بندی» درباره نوشتن فیلمنامه های طنز برای تلویزیون چنین بیان می کند: قصه یکپارچه برای تلویزیون تعریف کردن کار راحت تری است و ریسک آن کمتر است؛ به این دلیل که ساخت سیتکام کار دشواری است و اغلب کارها با سریال های مهران مدیری مقایسه می شوند؛ در حالی که نه شرایط تلویزیون مثل آن موقع است، نه بازیگران آن بازیگران اند و نه ممیزی ها مثل قبل.

به گزارش ایسنا؛ سریال «چشم بندی» این روزها با بازیگرانی از جمله حمید لولایی و مرجانه گلچین روی آنتن شبکه سه می رود. نویسنده این سریال توضیح می دهد، «چشم بندی» ادامه سریال «پلاک ۱۳» است که بیمه سفاش ساخت آن را داده بود؛ با این تفاوت که بازیگران، موضوع و نوع ساخت کار متفاوت است و فقط تیمی که پشت آنها بوده، یکی است.

 

او در عین حال از دشواری های ساخت کار طنز در تلویزیون می گوید و معتقد است شرایط تلویزیون دیگر مثل آن موقع نیست.

 

سریال «چشم بندی» همزمان با پخش در حال تولید است و به گفته نویسنده، ۲۰ قسمت از آن آماده پخش و قرار است حدود ۵۰ قسمت به تولید برسد. فیلمنامه سریال هم در حال نگارش است و در مواقعی ممکن است ساخت ادامه این سریال به روز به پخش برسد.

 

طرحی ارائه دادیم که متفاوت از «پلاک ۱۳ »

امیر ابیلی ـ نویسنده «چشم بندی» درباره ساخت این سریال و نگارش آن، توضیح داد: تا جایی که اطلاع داشتم بازخوردها از سریال «پلاک ۱۳» مثبت بود. این اولین پروژه سریال سازی صنعت بیمه بود و تاکید داشتند ادامه پیدا کند. بعد از پیگیری ها طرح جدید ارائه دادیم که متفاوت از سریال «پلاک ۱۳» باشد.

 

اغلب سیتکام ها با سریال های مهران مدیری مقایسه می شوند

وی درباره ی تفاوت سریال «پلاک ۱۳» با «چشم بندی» توضیح داد: «پلاک ۱۳» سیتکام بود و پی رنگ اصلی نداشت اما شخصیت داشت که در هر قسمت اتفاقاتی برای آنها می افتاد. ساخت سیتکام در مجموع دشوار است؛ چرا اغلب این کارها با سریال های مهران مدیری مقایسه می شوند. در حالی که نه شرایط تلویزیون مثل آن موقع است، نه بازیگران آن بازیگران اند و نه ممیزی ها مثل قبل است. بنابراین قصه یکپارچه برای تلویزیون تعریف کردن کار راحت تری است و ریسک آن کمتر است.

 

«چشم بندی» به لحاظ مالی در مضیقه بود

او که در سریال های «باخانمان» و «همسایه» به عنوان مشاور فیلمنامه حضور داشته است، با اشاره به تاثیر کمبود بودجه بر کیفیت کارها عنوان کرد: سریال «چشم بندی» به لحاظ بودجه در مضیقه بود اما با تمهیداتی که تهیه کننده داشت، در نهایت به بازیگران بهتری نسبت به «پلاک ۱۳» رسیدیم.

 

این نویسنده همچنین انتخاب زمان پخش «چشم بندی» را از مشکلات آن عنوان کرد و توضیح داد: مردم اغلب عادت دارند سریال را در ساعت مشخص خود ببینند. اینکه مجموعه ای نمایشی در یک باکس غیرمتعارف پخش شود کمی برای مخاطب غیرعادی است. اما در مجموع کار در این سری نسبت به «پلاک ۱۳» پخته تر است به دلیل اینکه متوجه شدیم صنعت بیمه از حوزه نمایشی چه می خواهد. کاراکتر ما کارشناس بیمه است و می تواند پرونده پیگیری کند. کار سیتکامی نیست، لوکیشن ها متنوع است و بازیگران بهتر هستند.

 

شاهد احمدلو برای «چشم بندی» پای کار آمد

نویسنده سریال «نجلا» درباره حضور شاهد احمدلو به عنوان کارگردان «چشم بندی» یادآور شد: آقای احمدلو به پیشنهاد تیم و خود شبکه کار را کارگردانی کردند. البته دوستان دیگری هم پیشنهاد شدند اما برخی فرصت نداشتند و برخی سرِ کارهای دیگری بودند و برخی را هم تلویزیون تمایل نداشت با آنها همکاری کند. آقای احمدلو هم تجربه چند کار طنز خوب از جمله «سه دنگ سه دنگ» و فیلم «چند می گیری گریه کنی» را داشتند، فیلمنامه را خواندند و پای کار آمدند.

 

وی همکاری با شاهد احمدلو را موفق توصیف کرد و درباره ی علت آن توضیح داد: اینکه کارگردان و تیم نویسنده فهمشان از کمدی و طنز منطبق شود اتفاق خوبی است. یکی از مشکلاتی که ما با آقای آرش معیریان داشتیم بحث سلیقه بود و هر کدام یک تلقی از کمدی داشتیم. بنابراین در شوخی ها فهم مشترکی نداشتیم اما در این کار با آقای احمدلو به سلیقه مشترک رسیدیم و کار خیلی بهتر شد.

 

مردم همیشه به طنز نیاز دارند

این نویسنده در پاسخ به اینکه ساخت سریال طنز در شرایط کنونی جامعه تا چه میزان تاثیرگذار است؟ اظهار کرد: هر نوع برنامه ای و از جمله کار طنز برای مخاطب لازم است اما به نظرم تلویزیون سیاست زده شده است. در حال حاضر غلبه برنامه های سیاسی با محتواهای ایدئولوژیک در تلویزیون بالاست. در باکس های سرگرمی به ویژه از ساعات هشت شب به بعد در حالی که مخاطب به دنبال برنامه سرگرم کننده است، تقریبا برنامه های ایدئولوژیک پخش می شود که حتما باید یک تعادلی برقرار شود.

 

وضع شبکه نمایش خانگی بهتر است

ابیلی با اشاره به وضعیت بهتر سریال ها در شبکه نمایش خانگی، اظهار کرد: شبکه نمایش خانگی نسبت به گذشته مخاطبانش بیشتر شده، به این دلیل که محتواهای تلویزیون برای عده ای راضی کننده نبوده است. با اینکه تلویزیون در عمل با شبکه نمایش خانگی احساس رقابت می کند، اما کاری کرده است که شبکه نمایش خانگی بیشتر دیده شود؛ البته نیتشان این نبوده که آن فضا بیشتر دیده شود، عملکردشان به گونه ای بوده که این پروژه ها بیشتر دیده شده است.

 

این نویسنده همچنین از نگارش چند طرح در شبکه نمایش خانگی خبر داد.

 

هر روز ممیزی ها در تلویزیون بیشتر می شود

این نویسنده درباره دشواری های نگارش و ساخت سریال طنز در تلویزیون عنوان کرد: متاسفانه هر روز ممیزی ها در تلویزیون بیشتر می شود و تقریبا با کمتر موضوعی می شود شوخی کرد. به هر حال ما هم به عنوان کمدی نویس تجربه زیادی نداریم و سعی می کنیم بهتر شویم. ولی در مجموع میزان ممیزی ها بالاست و این وضعیت در مقایسه با شوخی هایی قرار می گیرد که در فضای مجازی آزاد است و مخاطب به طبع شوخی های فضای مجازی را انتخاب می کند.

 

ابیلی در عین حال گفت: ترجیح می دهم کار بعدی ام درام باشد به این دلیل که کار درام در تلویزیزون راحت تر است و ریسک کمتری دارد. کار درام هر چقدر که ضعیف باشد کاری متوسط خواهد بود اما ریسک کار کمدی ۱۰ برابر کار درام است.

 

بازی خاص سروش جمشیدی و ضد قهرمان شدن شهرام قائدی

وی درباره تاثیر بازیگران بر کیفیت سریال کمدی نیز اظهار کرد: بازیگران تاثیر بسیار بالایی دارند و تقریبا ۵۰ درصد کیفیت کار به انتخاب بازیگران برمی گردد که خداراشکر در پروژه «چشم بندی» بازیگران خوبی حضور داشتند. از آقای حمید لولایی و خانم مرجانه گلچین گرفته تا آقای سروش جمشیدی و شهرام قائدی. کمدی ما در این سریال کمدی کارآگاهی است و پرونده پلیسی را پیگیری می کنیم که سروش جمشیدی کارمند بیمه است. من به یاد ندارم سروش جمشیدی تا به حال چنین نقشی را ایفا کرده باشد و یا شهرام قائدی که وکیل و ضد قهرمان ماست، یادم نمی آید چنین کاراکتری بازی کرده باشد.

 

مرجانه گلچین بخاطر نقش منفی «چشم بندی» را قبول کرد

وی درباره ی حضور مرجانه گلچین در این سریال و نقشی که ایفا کرده است، توضیح داد: خانم مرجانه گلچین همواره نقش های مثبت را ایفا کرده اند و به یاد ندارم به عنوان زن شخصیت منفی در کمدی نقشی ایفا کرده باشند . برای خودشان هم این نقش جدید بوده است. حال شاید در نوع پرداخت و دیالوگ به کارهای قبلی شان شبیه باشد که این لحنشان است. ایشان نمی پذیرفتند در این کاری بازی کنند و به دنبال فیلمنامه قوی تری بودند اما چون نقش ایشان منفی بود کار را قبول کردند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------