انیمیشنی که قصد دارد برای خانواده‌ها هم جذاب باشد



 ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
تهیه‌کننده انیمیشن «لوپتو» گفت: در ساخت انیمیشن «لوپتو» سعی کردیم تا به مضامینی بپردازیم که علاوه بر مخاطب کودک و نوجوان، برای خانواده‌های آن‌ها نیز جذابیت داشته باشد. در میان موضوعات و مضامین مختلفی که برای مخاطب کودک و نوجوان مناسب بود، «امید» را انتخاب کردیم و سعی کردیم تا نتیجه امید، تلاش و پشتکار را برای مخاطبان به نمایش بکشیم. موضوع دیگری که پرداختن به آن را لازم می‌دانستیم تاکید بر حمایت از تولید ملی بود. 

احسان کاوه مدیر سابق مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره و یکی از تهیه کنندگان انیمیشن «لوپتو»، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره هدف این مرکز از سرمایه‌گذاری روی انیمیشن «لوپتو» خاطرنشان کرد: قبل از حضور من در مرکز انیمیشن سوره، این مرکز تمرکز خود را روی تولیدات سریالی گذاشته بود. اما من در دوران مدیریتم تصمیم گرفتم تا به زنجیره تولید آثار سینمایی ورود کنم. به همین جهت و به واسطه تولیدات قبلی موسسه فراسوی ابعاد، با این مجموعه و محمدحسین صادقی آشنا بودم، پس از شنیدن ایده انیمیشن سینمایی «لوپتو» و خواندن فیلمنامه آن علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری روی این اثر شدم.

 

او درخصوص همکاری مرکز انیمیشن سوره، با استودیوی فراسوی ابعاد گفت: همکاری با یک شرکت خصوصی که تجربه ساخت انیمیشن‌های با کیفیت نیز در کارنامه کاری خود داشته است برای من دارای اهمیت بود و  به همین علت مایل بودم تا اولین محصول مرکز انیمیشن سوره، با مشارکت و همکاری با بخش خصوصی و استفاده از توانایی‌ هنرمندان در این بخش انجام شود. لذا تصمیم بر این شد تا با استودیوی «فراسوی ابعاد» در تولید انیمیشن «لوپتو» مشارکت ۵۰ درصدی داشته باشیم.

 

وی در ادامه افزود: در ساخت انیمیشن «لوپتو» سعی کردیم تا به مضامینی بپردازیم که علاوه بر مخاطب کودک و نوجوان، برای خانواده‌های آن‌ها نیز جذابیت داشته باشد. در میان موضوعات و مضامین مختلفی که برای مخاطب کودک و نوجوان مناسب بود، «امید» را انتخاب کردیم و سعی کردیم تا نتیجه امید، تلاش و پشتکار را برای مخاطبان به نمایش بکشیم. موضوع دیگری که پرداختن به آن را لازم می‌دانستیم تاکید بر حمایت از تولید ملی بود.

 

مدیر سابق مرکز انیمیشن سوره، امیدواری، خودباوری و نمایش اهمیت تولید داخلی را جزو مهم‌ترین نقاط قوت انیمیشن «لوپتو» برشمرد و ادامه داد: سازندگان انیمیشن‌های داخلی باید به این نکته توجه کنند تا علاوه بر ساخت انیمیشن جذاب، اثری خلق کنند تا بصورت غیرمستقیم حاوی پیام‌های امیدوار کننده برای کودکان و نوجوانان باشد.

 

کاوه با اشاره به این نکته که ایران جزو معدود کشورهایی است که توانمندی تولید یک انیمیشن سینمایی از نقطه صفر تا صد را دارد، گفت: هر کشوری در جهان توانایی ساخت انیمیشن را ندارد، منتها در کشور ما این توانایی قدر دانسته نمی‌شود و به متخصصین در زمینه تولید و ساخت انیمیشن توجه نمی‌شود. در نهایت عواملی مثل پرهزینه بودن ساخت انیمیشن و عدم حمایت مسئولین داخلی باعث می‌شود تا هنرمندان سمت تولیدات باکیفیت انیمیشنی نروند.

 

تهیه‌کننده انیمیشن «لوپتو» با بیان این مطلب که پلتفرم‌های داخلی به سبب خرید حق اشتراک توسط مخاطبین، دارای سرمایه مالی کلانی هستند، افزود: متاسفانه سرمایه مالی که پلتفرم‌های داخلی به سبب نمایش آثار و فروش بدون پرداخت حق اشتراک در این فضا بدست آورده‌اند، هرگز خرج تولید انیمیشن در کشور نشده و این موضوع ظلم بزرگی به صنعت انیمیشن کشور وارد کرده است. بازنگری و مجاب کردن صاحبان پلتفرم‌ها برای تخصیص سرمایه جهت ساخت انیمیشن، یکی از راه‌های ترغیب متخصصین این حوزه برای ساخت آثار با کیفیت و پیشرفت صنعت انیمیشن در کشور است.

 

کاوه با اشاره به این نکته که سودآوری یک اثر سینمایی از اهمیت بالایی برخوردار است، بیان کرد: ساخت یک انیمیشن سینمایی شروع ورود به یک فضای سودآور از طریق زنجیره محصولاتش است. برای سودآوری یک انیمیشن سینمایی، علاوه بر اینکه باید تلاش شود تا این اثر در گیشه مورد استقبال مخاطبین قرار بگیرد، حق رایت آن را نیز باید به تلویزیون و وی‌اودی‌ها فروخت و در حوزه اکران و فروش بین‌الملل آن نیز باید تلاش کرد. بعد از آن، محصولات جانبی مانند بازی ها و سریال‌هایی که می‌توان از آن انیمیشن تولید کرد، کتاب‌هایی که می‌توان با موضوع آن منتشر کرد و بازی های رایانه‌ای و رومیزیی که با محوریت شخصیت‌های انیمیشن می‌توان تهیه کرد، باعث می‌شود یک انیمیشن سینمایی را سودبخش تلقی کرد.

 

وی در ادامه گفت: موفقیت انیمیشن «لوپتو» را زمانی دیدم که در سالن سینما و کنار کودکان و نوجوانان به تماشای این اثر نشستم. لحظاتی که تماشاگران در سینما به وجد می‌آمدند و صدای خنده و شادی آن‌ها در طول تماشای این انیمیشن و شنیدن نظرهای مثبت و پرانرژی آن‌ها پس از پایان تماشای «لوپتو» باعث شد تا من «لوپتو» را انیمیشنی بدانم که توانسته پیام اصلی خود را به مخاطب هدف منتقل کند.

 

این مدیر فرهنگی با اشاره به محتوای سالم انیمیشن‌های داخلی، بیان کرد: خانواده‌ها نیز باید از انیمیشن‌های باکیفیت داخلی که محتوای سالم و اخلاقی دارد حمایت کنند و کودکان خود را برای تماشای این آثار به سینماها ببرند و باعث رونق چرخه فروش انیمیشن‌های ایرانی و ترغیب سازندگان داخلی برای ساخت انیمیشن جدید شوند.

 

کاوه در پایان بیان کرد: «لوپتو» در میان انیمیشن‌های ایرانی یک وجه تمایز پررنگ دارد و آن هم این است که به سراغ قصه‌ای ایرانی رفته است، چیزی که کمتر در حوزه انیمیشن ایرانی شاهد آن بودیم. آرزو دارم در آینده به ساخت انیمیشنی با قصه‌های کهن ایرانی بپردازم تا کودکان و نوجوانان ایرانی را با داستان‌های اساطیر ایرانی بیشتر آشنا کنم.

 

انیمیشن سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری و تهیه کنندگی محمدحسین صادقی و احسان کاوه نخستین محصول سینمایی مرکز انیمیشین سوره است که هم اکنون توسط پخش بهمن سبز روی پرده رفته و تاکنون موفق به فروش ۱۴ میلیارد تومانی شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------