مسافر احتمالی ایران در اسکار



 اسکار ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
طبق مقررات آکادمی، کشورها تا ۲۵ آبان‌ماه امسال وقت دارند از میان فیلم‌های اکران‌شده، ‌یک فیلم را به عنوان نماینده رسمی خود به اسکار معرفی کنند. کمیته معرفی فیلم به اسکار در ایران تشکیل شده اما هنوز تصمیم نهایی این کمیته اعلام نشده است. با این حال طبق اتفاق‌هایی که در یک سال گذشته در سینمای ایران رخ داده، می‌توان شانس‌های اصلی معرفی به اسکار را حدس زد. 

 تجربه نشان داده حضور موفق در جشنواره‌های خارجی و توجه به الگوهای ارزشی جامعه و فرهنگ ایرانی، از مهمترین شاخص‌ها برای معرفی فیلم به اسکار بوده است.  موفقیت اخیر فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی در بخش افق‌های جشنواره ونیز، تا حد قابل‌توجهی معادلات مربوط به گمانه‌زنی‌ها را تغییر داده است. این فیلم هم در بخش بهترین فیلم و هم در بخش بهترین بازیگر مرد توانست جایزه بگیرد و منتقدان جشنواره هم از فیلم استقبال کردند. این اتفاق، به‌خودی‌خود می‌تواند یک امتیاز مثبت برای فیلم باشد. تماشاگران ونیز، با تشویق ۷دقیقه‌ای از فیلم استقبال کردند و جاناتان هالند از اسکرین اینترنشنال، با تمجید از این فیلم آن را «کمدی سیاهی» خواند که به‌تدریج «به یک تراژدی تبدیل می‌شود و با تمرکز روی عناصر دلهره‌آورِ عالی و شفافیتِ افسانه‌ای خود، داستانی طاقت‌فرسا اما متقاعدکننده» را ارائه می‌دهد که «نشان می‌دهد چطور یکی از قربانیان یاد می‌گیرد از ستمگران خود تقلید کند».

 

اما این فیلم رقبایی هم دارد. فیلم سینمایی «شب، داخلی؛ دیوار» آخرین ساخته وحید جلیلوند که در جشنواره ونیز و در بخش اصلی مسابقه حاضر بود و با رقبای بسیار مهمی مانند مارتین مک‌دونا، لوکا گوادانینیو،‌ آلیس دیوپ و ... رقابت کرد. با این حال فیلم جلیلوند هم می‌تواند از گزینه‌های اصلی معرفی به اسکار باشد؛ هرچند که اتفاق حاشیه‌ساز بازیگرش یعنی نوید محمدزاده در جشنواره کن و ماجراهایی که درباره ممنوعیت‌ کاری او مطرح شده بود احتمالا دامن‌گیر فیلم شود.

 

رقیب سرسخت دیگر «موقعیت مهدی» است. فیلمی که در جنواره فیلم فجر توانست تحسین بسیاری از منتقدان و تماشاگران را برانگیزد و البته توانست شش سیمرغ این جشنواره از جمله بهترین فیلم اول را بگیرد. از زمان ساخت فیلم سینمایی «برادران لیلا»، آخرین اثر سعید روستایی، عده‌ای شانس این فیلم را برای حضور و رقابت در اسکار بالا می‌دانستند. این فیلم توانست جایزه فیبرشی جشنواره کن را از آن خود کند و با حضور در جشنواره مونیخ، مورد تقدیر ویژه هیات داوران قرار گرفت.

 

اما «برادران لیلا» به دلیل تخلف، سرپیچی از مقررات و اعمال نشدن ممیزی‌ها، هنوز نتوانسته است پروانه نمایش خود را اخذ کند و طبق قانون نمی‌تواند در اسکار حاضر باشد، هرچند این فیلم مسیر ابتدایی معرفی به جامعه سینمایی جهان را به دلیل حضور در جشنواره‌های بین‌المللی پیموده است. در این میان فیلم‌هایی که هنوز اکران نشده‌اند باید تا قبل از ۲۵ آبان مجوز اکران بگیرند و دست‌کم به صورت محدود در داخل کشور اکران شوند تا شانس حضور در اسکار را داشته باشند.

 

دنیای اقتصاد 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------