آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

ترانه علیدوستی از مرداد ۱۴۰۲ به سندرم Dress مبتلا شده‌اند که پزشکان علت آن را یک تداخل دارویی تشخیص داده‌اند. به گزارش…

تئاتر رو به تعطیلی است/ هیچ منطقی برای تولید اثر وجود ندارد



 سیروس همتی,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
سیروس همتی نویسنده و کارگردان تئاتر از وضعیت بد تئاتر در سال جاری گلایه کرد.

به گزارش صبا ؛ سیروس همتی درباره فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول هیچ پروژه خاصی نیستم و اکثریت آثاری را که پیشنهاد شده است رد کرده‌ام زیرا وضعیت به نحوی نیست که بتوان در آثار حضور یافت.

 

وی درباره فعالیت خود در عرصه نویسندگی تاکید کرد: به تازگی نگارش مجموعه داستان «یزله» را به پایان رسانده‌ام که در آستانه چاپ قرار دارد. این مجموعه شامل دوازده داستان است که دو داستان آن توسط برادرم نوشته شده است. «یزله» یکی از داستان‌های این مجموعه است که به انتخاب ناشر به عنوان اسم کتاب هم تایید شده است.

 

همتی در همین رابطه ادامه داد: خوشبختانه بعد از موفقیت نخستین مجموعه داستانم به نام «ننه کاراته» که به چاپ سوم رسیده است، ناشر پیشنهاد نگارش دومین مجموعه را به من داد و من هم از آن استقبال کردم، در شرایط فعلی که تئاتر کلا تعطیل است بهتر دیدم که در بخش نگارش دست به قلم شوم.

 

نویسنده مجموعه داستان «یزله» درباره معنی نام این کتاب توضیح داد: «یزله» نوعی آیین از جنوب کشور است، این آیین جهت پیشواز و یا بدرقه از یک شخصیت بزرگ برگزار می‌شود؛ مراسمی که در هنگام عروسی و یا عزا هم مناسبت دارد، مراسمی که به شدت جذابیت‌های فراوانی دارد و باعث شد تا من داستانی را درباره آن بنویسم.

 

همتی درباره وضعیت کنونی تئاتر کشور اظهار کرد: تئاتر در حال حاضر در یکی از بدترین و فلاکت بارترین دوران خود به سر می‌برد. بعد از دو سال کرونایی که تئاتر علنا تعطیل بود، حال سال جاری هم شاهد آن هستیم که بنا بر اتفاقات پیش آمده این هنر به طور کامل تعطیل است و اگر چند نمایشی روی صحنه هستند تنها کورسویی از این رشته را نشان می دهند.

 

وی ادامه داد: روزگاری در سالن‌های تئاتر شهر تهران بیش از ۱۰۰ نمایش در روز روی صحنه می رفتند، امروز که با شما صحبت می‌کنم حداکثر ۱۰ اثر روی صحنه هستند که آنها هم مخاطب ندارند، به همین دلیل نه من، بلکه بسیاری از همکارانم هم هیچ اشتیاقی به کار کردن در موقعیت فعلی ندارند.

 

این بازیگر و نویسنده تئاتر با نقد نبود حمایت از هنرمندان تئاتر ادامه داد: زمانی اداره کل هنرهای نمایشی از تئاتری‌ها حمایت می‌کرد، کمک هزینه ای در نظر گرفته می‌شد تا هنرمند بتواند به حداقل‌ها امیدوار باشد اما همان کمک هزینه هم حذف شده است، پس تئاتر می‌ماند و مخاطب، وقتی این هنر مخاطبی هم ندارد یک هنرمند تئاتر چگونه باید اثری تولید کند و یا تهیه کننده با چه بودجه‌ای باید دستمزد هنرمندان را پرداخت کند.

 

همتی در پایان با نقد عملکرد مسئولان فرهنگی در عرصه تئاتر خاطرنشان کرد: تئاتر مظلوم‌ترین هنر بوده و هست، امروز این هنر به مفلوک‌ترین هنر هم مبدل شده است، علنا میلی برای وجود تئاتر از سوی مسئولان فرهنگی دیده نمی شود و تا وضع به این نحو پیش برود هیچ امیدی به آینده تئاتر نیست. این در حالی است که در سینما همه تولیدات در جریان ساخت هستند اما تئاتر وضعیت ناگواری دارد و وقتی دورنمایی برای اجرا و موفقیت وجود ندارد علنا تمرین و تولید اثر هم بی فایده و پوچ است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------