آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

تصویر کمتر دیده شده سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

فیلم سینمایی «مفت بر» به تهیه کنندگی حسین فرحبخش و کارگردانی عادل تبریزی آماده نمایش شد. به گزارش همشهری آنلاین به نقل از…

دختری که بیش از یک قرن به دنبال جسد مادرش است



 

به گزارش برترین‌ها؛  سریال هم‌خون (Kindred)، مجموعه جدید شبکه هولو، با روایتی در ژانر‌های ماجراجویی و علمی تخیلی، پرده از جنایتی بشری می‌بردارد. برایتان پیش آمده که موقع تماشای یک سریال مدام این سؤال را از خود بپرسید که «الان چی شد دقیقا؟» و بلافاصله قسمت بعد را ببینید تا بلکه ذره‌ای بیشتر بفهمید؟ گفتن از محبوبیت ژانر سفر در زمان و المان‌های اسرارآمیز که هیچکس نمی‌فهمد چی به چی است، دیگر خیلی تکراری و کلیشه‌ای شده است.

 

اما خب خوبیِ آن این است که هر داستان یک نکته‌ی جدید برای ارائه دارد. شبکه هولو هم تلاش کرده تا با داشتنِ این برتری، یک داستان علمی تخیلی دیگر را به مخاطبان خود نشان دهد؛ سریالی که هم سفر در زمان را دارد و هم اقتباسی از یک رمان بسیار محبوب به شمار می‌رود. با معرفی بیشتر این سریال از سایت زومجی همراه ما باشید

 

سریال Kindred (هم‌خون) از اوایل سال ۲۰۲۱ کار خود را آغاز کرد و مراحل انتخاب بازیگر و تشکیل تیم و غیره و ذلک تا اوایل سال ۲۰۲۲ ادامه داشت. هم‌خون براساس رمانی که با همین نام اوکتاویا باتلر در سال ۱۹۷۹ نوشته بود، ساخته شده است. منتقدانی که این سریال را تماشا کرده بودند نظرات متنوعی برایش داشتند و میانگین امتیاز متوسطی را برایش ثبت کردند. آن‌ها معتقد بودند که مالوری جانسون در قالب نقش اصلی مجموعه (که نقش بسیار دشواری هم بود)، عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت. اما برعکس ایفاگری چشمگیر او، سایر بخش‌های این اقتباس جاه‌طلبانه نتوانست آنطور که باید و شاید تعادل فریب‌دهنده و جذاب رمان اصلی را اجرایی کند.

سریال هم‌خون ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

حالا ماجرای این سریال مورد بحث از کجا آغاز می‌شود؟ در ابتدای هر چیزی طبق معمول ما شخصیت اصلی را می‌بینیم که دختر جوان ۲۶ ساله‌ی به نام دینا جیمز با بازی مالوری جانسون است. او که آرزو دارد نویسنده‌ی سریال‌های خانوادگیِ تلویزیون شود، به‌تازگی به لس آنجلس نقل مکان کرده است؛ دینا در نظر دارد تا با این کار، به تنها خانواده‌ای که برایش باقی مانده (عمه دنیس) نزدیک‌تر باشد. او که با کلی ذوق و شوق و البته بدون هماهنگی با کسی، خانه‌ی مادربزرگش را می‌فروشد تا خانه‌ای در لس آنجلس بخرد، با اعتراض شدید عمه و شوهرعمه‌اش روبه رو می‌شود؛ کسانی که تصمیمات دینا را کاملا هیجانی و ناپخته خواندند.

 

هنوز عرق اسباب‌کشی و ماجراهای مختلف خشک نشده بود که اتفاقات جدیدی برای دینا رخ می‌دهد؛ اتفاقاتی که هیچ دلیل منطقی و غیرمنطقی برای آن پیدا نمی‌کند و در ابتدا به این نتیجه می‌رسد که دیوانه شده است. اما مدت زیادی نمی‌گذرد که متوجه می‌شود به واسطه‌ی دلیلی که اصلا مشخص نیست، به گذشته و قرن ۱۹ میلادی کشیده می‌شود. او در قرن ۱۹ زنی را می‌بیند که شباهت عجیبی به مادرش دارد؛ در صورتی که مادر و پدر او مدت‌ها پیش در یک حادثه رانندگی جان خود را از دست داده بودند. دینا که حسابی به این قضیه مشکوک می‌شود، بعد از یکی از سفرهای خود به گذشته، با عمه‌اش تماس می‌گیرد تا ته و در ماجرا را در بیاورد.

  

او متوجه می‌شود که در آن حادثه رانندگی، مادرش پشت فرمان بود و بعد از تصادف، هیچوقت جسد او پیدا نشد؛ همچنین عمه‌اش تعریف می‌کرد که مادر او چیزها و اتفاقاتی را می‌دید که واقعا رخ نمی‌دادند و همه تصور می‌کردند که او دیوانه شده است. خیلی زود به این نتیجه می‌رسد که آن زن در قرن ۱۹، واقعا مادرش است که در تمام این سال‌ها در آن دوران گیر کرده بود و دیگر نمی‌توانست به زمان حال بازگردد. تفاوتی که دینا با مادرش دارد، این است که می‌تواند در این رفت و آمدها، افراد دیگر را هم با خودش همراه کند (در یک سفر یک گربه را به قرن ۱۹ برده بود و باری دیگر دوستش).

 

البته هنوز مشخص نیست که چطور می‌تواند این رفت‌و‌آمد را کنترل کند و آیا می‌تواند با کنترل و تسلط، افرادی را همراه داشته باشد یا خیر. سریال هم‌خون به‌صورت عمده در دسته‌بندی علمی تخیلی قرار گرفته است اما خود نویسنده‌ی کتاب در مصاحبه‌ای در سال ۱۹۹۱ عنوان کرده بود که این کتاب، ژانر فانتزی دارد. او در این مصاحبه گفته: «کتاب Kindred فانتزی است. منظورم به معنای واقعی کلمه است. هیچ علمی در این داستان وجود ندارد. به نظرم اگر به من بگویند که چیزی علمی تخیلی محسوب می‌شود، من انتظار دارم که المان‌های علمی در آن وجود داشته باشد.

 

سریال هم‌خون ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

به‌عنوان مثال رمان Wild Seed، بیشتر از آن چیزی که مردم تصورش را می‌کنند، علمی تخیلی است. شخصیت اصلی آن با یک علم پزشکی سر و کار دارد که نمی‌داند چطور درباره آن صحبت کند. در صورتی که در داستان Kindred مطلقا هیچ علمی در کار نیست. حتی همان موضوع سفر در زمان هم علمی نیست. من در داستان از هیچ ماشین زمان یا چیزی شبیه به این استفاده نکردم. سفر در زمان فقط وسیله‌ای برای بردن شخصیت به دوران گذشته است که بفهمد از کجا آمده است.» اکثر کسانی که بعد از مطالعه‌ی رمان اصلی این سریال را تماشا کردند، نحوه‌ی اقتباس آن و اشتراکاتی را که بین دو اثر وجود دارد، حسابی دوست داشتند.

 

دینا در این سفرهای مکرر، با جامعه‌ی کشاورزان و همچنین اجدادش در دوران بردگی ارتباط برقرار می‌کند؛ آن هم درحالی‌که در تلاش است تا از واقعیت‌های خشن برده‌داری جان سالم به در ببرد. رمان هم‌خون، درست همانند کتاب‌های دیگر باتلر از خواننده می‌خواهد تا کاملا به این موضوع که چطور قدرت، جنسیت، نژاد و کلاس طبقاتی، جامعه‌ای را که ما در آن زندگی می‌کنیم، شکل می‌دهند. اما مهم‌تر از هر چیزی، این رمان به بررسی رابطه ظریف برده‌داری و سیاست‌های دوران کنونی می‌پردازد؛ اینکه چطور این موضوع، آنقدرها هم که دیگران تصور می‌کنند، بی‌ارتباط و جدا از هم نیستند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------