آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

نگاهی به اکران‌های آخرین ماه سال سینمای ایران؛ از «آشغال‌های دوست داشتنی» تا «جن زیبا»



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,جشنواره فيلم فجر

 

سرانجام جشنواره فيلم فجر با تمام هياهو و جنجال‌هايش،فيلم هاي خوب و بدش،نقد ها و تقديرهايش،اشك ها،لبخند ها و اعتراض هايش و پرواز سيمرغ ها بر شانه برندگانش،تا بهمن سال آينده رخت خود را بست.حالا نيز بعد از به پايان رسيدن اين جشنواره و در آستانه فرارسيدن اكران طلايي نوروز ، بحث برسر فيلم‌هايي كه به اين دوره از اكران مي رسند همچنان داغ است.هرچند مي توان با توجه به تجربه سال هاي پيش حدس هايي زد اما شايد خالي از لطف نباشد كه در آخرين ماه باقي مانده از سال 97 پرسه اي ميان سينماها بزنيم؛سينماهايي كه حال به روال عادي ساز و كار خود بازگشته اند و فيلم هاي جديدي را نيز به جدول اكران خود اضافه كرده اند.

 

فیلم‌های همچون «هت‌تریک»، «آشغال‌های دوست داشتنی»، «جن زیبا»، «سوءتفاهم»، «ضربه فنی» ، «قرارمون پارک شهر» و«ماموریت غیرممکن» كه از روز گذشته،اكران خود را آغاز كرده اند.در اين ميان اما فيلم «آشغال هاي دوست‌داشتني» ساخته محسن امير يوسفي،پس از كش و قوس هاي فراوان و شش سال بايگاني شدن توانست رنگ نقره اي پرده جادو را به خود ببيند كه براي آن جريان واپس مانده از سينما كه در پيچ و خم تغييرات و سلايق مديران،آثارشان بارها به قهقراي توقيف سپرده شد ،اميدبخش است.در گفتار پيش‌رو به بررسي توشه پاياني زمستان 97 براي سينماهاي كشور خواهيم پرداخت.

 

«آشغال‌های دوست داشتنی» و گره كوري كه سرانجام باز شد!

«آشغال‌های دوست داشتنی» ، سومين فيلم بلند امير يوسفي بعد از «آتشكار» و محصول سال 91 است كه علي‌رغم انعطافي كه امیر یوسفی بارها به رای دبیران و مسئولان نشان داد و طبق گفته خود او نسخه نهایی فیلم چندین‌بار ساخته شد، 67 مورد اصلاحیه به فیلمنامه اي خورد كه قبلا مورد تاييد ارشاد بود ، نه از دولت احمدي نژاد جان سالم به در برد و نه از اعتدال دولت روحاني عايدي داشت. «آشغال‌های دوست داشتنی» اما طي اين سال‌ها موافقاني از جمله كيانوش عياري و مخالفان بسياري را به خود ديد.

 

در دوره مديريت جواد شمقدري بر حوزه سينمايي دولت دهم،به رغم آنكه تمام جزييات فيلم در سناريوي مصوب وجود داشت و امير يوسفي چيزي اضافه بر فيلمنامه را به تصوير نكشيد،باز هم شمقدري عقب‌نشيني و اعلام كرد كه در شرايط سياسي حال حاضر، اين فيلم در دولت بعدي مميزي هاي بيشتري نيز خواهد خورد.همچنين پس از آنکه فیلم برای رسانه‌ها اکران شد «وحید یامین پور»، در مطلبی که درباره این فیلم با عنوان « به بدهکار که رو بدهی، طلبکار می شود!» در فضای مجازی منتشر کرده، نوشت:«امشب کارگردان فیلم آشغال‌های دوست داشتنی فیلم توقیف شده‌اش را آورده بود که ببینیم. فیلم که تمام شد آمد که نظرمان را بشنود. وقتی دیدم برخی رفقای حزب اللهی با لکنت و رودربایستی حرف می‌زنند، خودم را سانسور نکردم. بیست دقیقه خیلی شفاف درباره خباثت های فیلمش حرف زدم،اگر باخبر بشوم که قرار است این فیلم اکران شود هرکاری را برای راه‌اندازی جریان‌های اعتراضی خواهم کرد»! اما علي‌رغم تمام اين اتفاقات،«آشغال‌های دوست داشتنی»كه تاكنون چهار وزير را به خود ديده است،در نهايت پس از گذشت شش سال توانست به جدول اكران برسد.

 

اين فيلم از آثار پرحاشيه توقيف شده اي بود كه از سي و دومين دوره جشنواره فيلم فجر براي رسيدن به اين كارناوال سينمايي دويد اما هربار به بهانه اي از جشنواره كنار گذاشته شد.در جشنواره اي كه گذشت نيز امير يوسفي فرم درخواست را پر كرد اما باز فيلم روال سال هاي پيش را به خود ديد با اين تفاوت كه داروغه زداه، دبير جشنواره اين قول را داد كه فيلم پس از پايان جشنواره به اكران خواهد رسيد.حال نيز در ليست تازه هاي اكران در سايت سينما تيكت نام اين فيلم به چشم مي خورد.داستان پر حاشيه فيلم «آشغال هاي دوست داشتني» اما در یکی از روزهای بعد از انتخابات که تجمع مخالفان انتخابات و معترضان در خیابان‌های تهران برقرار است، مي گذرد.

 

عده‌ای از تجمع‌کنندگان فراری از دست نیروهای امنیتی وارد خانه پیرزن می‌شوند و در آنجا مخفی می‌شوند. بعد از خروج از خانه متوجه علامتی بر روی درِ خانه پیرزن می‌شوند و طبق شایعه‌های آن روزها به پیرزن خبر می‌دهند که آن‌ها احتمالا در روزهای آینده به خانه او مراجعه خواهند کرد و آنجا را می‌گردند پس به پیرزن هشدار می‌دهند که اگر در خانه‌اش چیز مشکوک و مساله‌سازی دارد آن را از خانه خارج کند تا مشکلی برایش به وجود نیاید و داستان تازه از اینجا شروع می‌شود. بر اتاق خانه پیرزن سه قاب عکس از سه مرد وجود دارد. مرد اول پسر پیرزن است که در جنگ ایران و عراق شهید شده‌است. قاب عکس دوم متعلق به برادر او است که از اعضای سازمان مجاهدین بوده‌ است که در جریان اتفاقات دهه شصت اعدام می‌شود و قاب عکس سوم هم متعلق به همسر پیرزن است که ظاهرا از طرفداران مصدق بوده‌است که در جریان کودتای ۲۸ مرداد برایش اتفاقی می‌افتد. روند داستان به گفت‌وگوی خیالی این سه نفر با پیرزن در جریان شبی می‌گذرد که او خیال می‌کند فردا به سراغش خواهند آمد. در این فیلم شیرین یزدان بخش، حبیب رضایی، هدیه تهرانی، نگار جواهریان، صابر ابر و شهاب حسینی به ایفای نقش می‌پردازند.

 

«جن زیبا»، يك حركت تجاري در لفافه هنر

شايد بسياري دوست داشتند اين‌چنين تصور كنند كه حضور نورگل يشيلچاي، ستاره سينماي تركيه در فيلم تازه بایرام فضلی يك حركت هنري است و نه يك اتفاق تجاري!اما با تبليغات رنگارنگ اين فيلم به‌ويژه در فضاي مجازي،اين بازي گرفتن به منظور موفقيت هاي تجاري قوت گرفت.در «جن زيبا» تازه ترين اثر بايرام فضلي پس از «باز هم سیب داری؟» نورگل یشیلچای، فرهاد اصلانی، لیلا زارع، لیلا موسوی، محرم زینال‌زاده، میثم پویانفر، علی‌اکبر جعفری، هوشنگ رادی پور، منظر لشگری به ایفای نقش پرداخته‌اند و داستان آن نیز درباره یدا... است که مدتی پیش زنش مرده، شب‌ها شبح می‌بیند که شبح همان بازیگر ترکیه نورگل یشیلچای است.

 

«هت تریک»، نيمه تاريك يك قمار

يكي از فيلم هايي كه در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر خوش درخشید ،«هت تريك» ساخته رامتين لوافي بود.اين فيلم كه امیر جدیدی، پریناز ایزدیار، صابر ابر، ماهور الوند، همایون ارشادی و... بازيگران اصلي آن هستند ،از یک مهمانی شروع می‌شود که لیدا (با بازی پریناز ایزدیار) به همراه همسرش (با بازی امیر جدیدی) به آن دعوت شده‌اند. لیدا عکاس است وشوهرش، فرزاد دقیقا مشخص نیست چه کاره هست. کیوان دوست این دو نفر (با بازی صابر ابر)، دوست دختر جدیدی به نام رها (با بازی ماهور الوند) گرفته و او را هم به مهمانی آورده است. این چهار نفر در راه برگشت به خانه با یک چیز یا کسی تصادف و فرار می‌کنند. فرزاد که پشت رل نشسته بوده سرتاپا استرس دارد و پیشنهاد می‌دهد که جمع دوستانه‌شان بروند جایی در آرامش با هم صحبت کنند تا ببینند دقیقا باید چه کار کنند.فیلم همچنين نیم‌نگاهی به مساله شرط‌بندی‌های آنلاین هم دارد که این روزها در کشور غوغا می‌کند و با وجود گزارش‌های متعدد، هنوز جلوی آن‌ها گرفته نشده است.

 

«ضربه فنی»، در تجربه متفاوتي از زندگي

اين فيلم ساخته غلامرضا رمضانی است که در سی‌امین جشنواره فیلم کودک نیز به نمایش درآمد و موفق شد جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم نوجوانان را از آن خود کند. نسیم ادبی، افشین هاشمی، نازنین احمدی، سیروس همتی، مجید نوروزی، درسا بختیار، ملیحه کیا، سپهراد فرزامی، سیاوش اسدپور، علی ملکیان، حسین لطفی، متین جان‌جانه، محمدامین مرادی، پوریا ایمانی و هستی فرامرزی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: محمد شاگرد درس‌خوان و خوبی است که یکی از شاگردان مدرسه مزاحم او می‌شود. در این میان محمد با یکی از شاگردان مدرسه به نام امیر که ورزشکار است، آشنا می‌شود و این آشنایی سرنوشت متفاوتی را برای هر سه نفر آن‌ها به دنبال دارد و... .

 

«سوءتفاهم»، روي ديگر واقعيت!

يكي ديگر از فيلم هايي كه در سی و ششمین جشنواره ملي فیلم فجر و در بخش سودای سیمرغ به نمایش درآمد،«سوءتفاهم» ساخته احمد رضا معتمدي بود.قصه‌ فیلم روندي متفاوت از سیاست‌های فیلمسازی در سينماي ایران را پيش مي گيرد و گاهي نيز مخاطب را دچار سرگيجه مي كند؛سرگیجه‌ای عمیق از آنچه مقابل چشمانت می‌بینی و آنچه در واقعيت روی می‌دهد!در این فیلم مریلا زارعی، کامبیز دیرباز، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، اکبر عبدی، مهدی فخیم زاده، آرش نوذری به ايفاي نقش پرداخته‌اند. در خلاصه داستان فیلم نیز آمده است: گاهی میان مشاهده و واقعیت فاصله است، برای یافتن حقیقت دقت و آگاهی لازم است... وقتی عشق دستمایه کلاهبرداری می‌شود، شاید جای ظالم و مظلوم تغییر کند... اینجاست که عاشق واقعی باید تاوان دهد تا از فریب مبرا شود... این فیلم شما را به اندیشیدن پس از تماشا تشویق می‌کند.

 

«ماموریت غیرممکن»،كمدي تازه نفس اكران

در حالي كه هنوز چندين كمدي از جمله «قانون مورفي» و «پارادايس» بر پرده سينما خودنمايي مي‌كند،كمدي تازه اي به كارگرداني يعقوب غفاري نيز به ليست اكران اضافه شده است. «ماموریت غیرممکن» روايت فردي به نام كريم است كه عاشق خوانندگي است و بدون اینکه بداند دلداده ماموری شده که ماموریت دارد فرمولی را از دانشمندی سرقت کند.علی اوجی، سارا خوئینی‌ها، پادینا رهنما، مهران رجبی، نسرین نصرتی، یوسف صیادی، مینا جعفرزاده، عسل قرایی و پژمان بازغی، جمشید هاشم پور و محمدرضا شریفی نیا از نقش آفرينان اين فيلم هستند.

 

«قرارمون پارک شهر»،پشت پرده سرنوشت

اين فيلم ساخته تازه فلورا سام است که پیش از این با نام «نیمکت» در رسانه ها معرفی شده بود و محصول سال 95 و يك داستان اجتماعي است كه حال پس از دو سال انتظار براي اكران به پرده نقره اي رسيده است.«قرارمون پارک شهر» روايت يك نويسنده است كه در حال نوشتن آخرين رمان خود است و در اين مسير، پرده هاي تازه‌اي از زندگي‌اش برداشته مي شود،حقايقي دور از باور و تصور او كه خود راوي داستان خويش است!در این فیلم شقایق فراهانی، ماه چهره خلیلی، امین زندگانی، سام نوری، سیاوش طهمورث، امید روحانی، افسر اسدی، شیوا خسرومهر، مریم کاویانی، نرگس محمدی و محمدرضا شریفی نیا به ایفای نقش می‌پردازند.

 

قانون

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------