آخرین اخبار فرهنگی - هنری

محمد صادقی,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

«محمد صادقی» بازیگر جنجالی تلویزیون از ایران رفت

انتشار خبر عجیب تایید حکم اعدام توماج صالحی «هنرمند معترض» در رسانه‌ها و محافل سیاسی جهان. بازتاب گسترده یافته است. به گزارش…

پیش بینی برندگان احتمالی جوایز اسکار ۲۰۱۹



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,جوایز اسکار ۲۰۱۹

 

مراسم اهدای جوایز اسکار که هر ساله توسط آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک آمریکا به بهترین آثار صنعت سینما اهدا می شود، در آستانه ۹۱ سالگی در ۲۴ فوریه ۲۰۱۹ در سالن دالبی تئاتر هالیوود به‌ صورت زنده برگزار و به نمایش گذاشته خواهد شد. 

 

اگر چه با توجه به شیوه رأی گیری در میان داوران اسکار برای انتخاب برنده ها و همچنین اتفاقات غیرمنتظره ای که در اسکارهای سال های گذشته رخ داده، گمانه زنی با قاطعیت بالا در مورد این که چه فیلم های یا شخصیت هایی در بزرگ ترین شب سینمای جهان جوایز را از آن خود کنند دشوار شده است، اما در ادامه این مطلب به بررسی، ارزیابی و پیش‌بینی برنده شدن هر کدام از رقبا در بخش های مختلف بازیگری و کارگردانی می‌پردازیم.

 

کاندیداهای نقش اول مرد

کاندیداهای این بخش بردلی کوپر برای فیلم «ستاره ای متولد شده است» به کارگردانی خودش نقش خواننده مشهوری را که مشکل اعتیاد به الکل و مواد مخدر دارد را بازی می کند را با بازی خوب ایفا می کند، ویلیام دفو برای درام درخشان «بر دروازه ابدیت» به کارگردانی جولیان اشنابل که درباره روزهای آخر، پر آب و تاب و هنرمندانه زندگی ونگوگ است، یکی از بهترین نقش آفرینی هایش را دارد. او شخصیت وینسنت ونگوگ را با قدرت و به خوبی برای مخاطب به تصویر می کشد.

 

ویگو مورتنسن برای فیلم «کتاب سبز» به کارگردانی پیتر فارلی نقش یک محافظ ایتالیایی آمریکایی را بازی می کند که پس از بیکار شدن از شغل قبلی اش به عنوان یک راننده برای به مقصد رساندن یک پیانیست آفریقایی آمریکایی چیره‌دست است استخدام می‌شود و در اینجا کلمه‌ها قادر به توصیف نقش‌آفرینی شگفت انگیز ویگو مورتنسن نیستند.

  

ویگو مورتنسن این کاراکتر را با ظرافتی خاص و بسیار ماهرانه نه بازی بلکه کاملاً باور پذیر و دلنشین زندگی می کند، کریستین بل برای فیلم «معاون» به کارگردانیآدام مک کی نقش دیک چینی معاون رئیس جمهور آمریکا و چگونگی صعود سیاسی او و تبدیل شدن به قدرتمندترین معاون رئیس جمهور در تاریخ ایالات متحده آمریکا را ایفا می کند، رامی مالک بازیگر مصری آمریکایی برای فیلم «راپسودی بوهمین» به کارگردانی برایان سینگر در نقش فردی مرکوری رهبر گروه کوئین ظاهر شده است وفیلم حوادثی را که از زمان شکل گیری گروه یعنی طی سال ۱۹۷۱ تا اوایل دهه ۹۰ برای مرکوری و گروه کوئین رخ داد را به تصویر می کشد، بازی تاثیرگذار و روان رامی مالک بی نظیر است.

 

رقابت در بخش کاندیداهای نقش اول مرد بین کریستین بل و رامی مالک است که هر دو در نقش آفرینی شان بی نظیر بوده اند و شخصا به مراتب بازی کریستین بل برایم خوشایندتر است، اما به نظر می رسد امسال رامی مالک این جایزه را از آن خود خواهد کرد.

 

کاندیداهای نقش اول زن

کاندیداهای این بخش یالیتزا آپاریسیو برای فیلم «روما»؛ اثری خارق العاده به کارگردانی آلفونزو کوارون. آپاریسیو در این فیلم ایفاگر نقش زن جوانی به نام کلئو در محله روما که در شهر مکزیکو سیتی است و در منزل یک خانواده با از طبقه‌ متوسط متشکل از سوفیا، همسرش آنتونیو، چهار فرزند کوچکشان و ترزا مادر سوفیا، در کنار خدمتکار دیگری به نام آدلا کار می‌کند. داستان فیلم در سال ۱۹۷۰ رخ می‌دهد؛ سالی پر از اعتراضات دانشجویی و ناآرامی‌های اجتماعی. در این بین آنتونیو خانواده‌اش را به‌خاطر معشوقه‌ جوانش ترک می‌کند، نامزد کلئو او را باردار می‌کند و بلافاصله ترکش می‌کند و لیدی گاگا برای فیلم «ستاره ای متولد شده است» به کارگردانی بردلی کوپر در اولین حضور سینمایی خود بازی فوق العاده ای ارائه کرده و توانسته نظر داوران را جلب کند.ملیسا مک‌کارتی برای فیلم «هرگز می‌توانی مرا ببخشی» به کارگردانی ماریل هلر در نقش نویسنده ای که دومین حرفه اش را به عنوان یک جاعل ادبی آغاز کرده به خوبی می درخشد.

 

الیویا کلمن برای فیلم «سوگلی» به کارگردانی یورگوس لانتیموس نقش ملکه انگلیس در قرن هیجدهم را بازی می کند. او به زیبایی نقش ملکه رو به زوال رفته رادر یک کمدی سیاه با انرژی خشن و وصف ناپذیر با تمام اکسسوری، کلاه گیس و سر و صداها و جیغ‌های عجیبش نشان می‌دهد.

 

گلن کلوز برای فیلم«همسر»به کارگردانی بورن رونگه نقش زنی را به ایفا می کند که زندگی‌اش را هنگام سفر با شوهر خودشیفته‌اش به استکهلم برای دریافت جایزه نوبل ادبیات، بازنگری می‌کند. بازی تحسین برانگیزش جایگاه او را در این دوره از اسکار متفاوت می کند و به نظر می رسد که او در هفتمین بار نامزدی خود در بخش بهترین بازیگر زن بالاخره این جایزه را به دست خواهد آورد. اگر چه الیویا کلمن نیز در فیلم «سوگلی» بازی بسیار تحسین برانگیزی داشته اما با همه این تفاسیر گلن کلوز بیشتر از دیگران شایستگی دریافت جایزه اسکار این بخش را داشته و به احتمال فراوان اسم او به عنوان برنده نهایی اعلام خواهد شد.

 

کاندیداهای نقش مکمل مرد

کاندیداهای این بخش سم الیوت برای فیلم«ستاره ای متولد شده است» به کارگردانی بردلی کوپر ،سمرا کول برای فیلم «معاون» به کارگردانی آدام مک کی ، آدام درایور برای فیلم «بلککلنزمن» به کارگردانی اسپایک لی ،ریچارد ای گرنت برای فیلم «هرگز می‌توانی مرا ببخشی» به کارگردانی ماریل هلر با بازی بی نظیرش مخصوصاً بازی چشم و انتقال مفهوم به مخاطب در این فیلم او را به مراتب از نقش های دراماتیک قبلی که بازی کرده بسیار جذابتر و دلپذیر ساخته در حدی که نظر هالیود را برای دریافت نقش مکمل جلب کرده است.

 

اما در این میان ماهر شالا علی در فیلم «کتاب سبز» به کارگردانی پیتر فارلی نقش دکتر دان شایرلی که یک پیانیست آفریقایی آمریکایی چیره‌دست است را در کنار ویگو مورتنسن در نقش راننده اش بازی می کند،فیلم درباره ی سفر جاده ای این دو مرد استکه پر از اتفاقات شیرین استو مخاطب از لذت این سفر به مراتب بیش از خود آنها بهرمند می شود،ارتباط بین این دو کاراکتر کاملا” متناقض به قدری زیبا شکل می گیرد و تبادلات انسانی و روح بخش این دو بازیگر به قدری عالی پیش می رود که بی شک شما را در پایان فیلم به این نتیجه خواهد رساند که یکی از به یاد ماندنی‌ترین فیلم‌های زندگیتان را به تماشا نشسته اید.

  

در سکانس هایی از فیلم نواختن موسیقی‌ از شوپن با پیانو توسط ماهر شالا علی با دقت و حرکت انگشتان او بسیار تحسین برانگیز است و مخاطب ممکن استبه این فکر کند که آیا این نوازندگی او واقعی است یا خیر.

 

شخصیت پردازی بی نقص والبته بازی درخشان ماهر شالا علیدر قالب کاراکتر رسمی و باوقار که در سکانسی از فیلم کاملا می شکند وصف ناپذیر است، همچنین ناگفته نماند که او براحتی می توانست در کنار همبازی اش در فیلم ویگو مورتنسن در بخش نامزدهای بهترین بازیگر مرد نقش اصلی قرار گیرد.

 

 اگر چه رقابت در این بخش شدید است ولی به احتمال قریب به یقین او خواهد توانست جایزه نقش مکمل مرد را از آن خودبنماید.

 

کاندیداهای نقش مکمل زن

کاندیداهای این بخش ایمی آدامز برای فیلم«معاون» به کارگردانی آدام مک کی، مارینادیتاویرا برای فیلم «روما» اثری شگفت انگیزبه کارگردانی آلفونزو کوارون ،‌راشل ویز برای فیلم «سوگلی» به کارگردانی یورگوس لانتیموس بازی متفاوتیرا در نقش ندیمه ملکه خلق کرده است.اوزمانی که ملکه بیمار است و با ضعف‌های جسمی و روحی‌اشدست و پنجه نرم می کند، کنترل امور کشور را به دست می‌گیرد اما بزودی ندیمه‌ای دیگر با بازی اما استون از راه می‌رسد و جایگاه او را متزلزل می‌کندو هر دو این بازیگران به شدت در نقش هایشان درخشان هستند و اما رجینا کینگ برای فیلم «اگر خیابان بیل می توانست حرف بزند» به کارگردانی بری جنکینز در نقش شارون ریورز حضور دارد و به خوبی درخشیده و بازی تأثیرگذار،رئال و موجهی را ارائه داده که می‌تواند بیشترین شانس را برای دریافت جایزه نقش مکمل زن برای او به همراه داشته باشد.

 

کاندیداهای بهترین کارگردانی

کاندیداهای بخش کارگردانی عبارتند یورگوس لانتیموس برای فیلم «سوگلی»،اسپایک لی برای فیلم «بلککلنزمن»،آدام مک کی برای فیلم «معاون»، پاول پاولیکوفسکی برای فیلم «جنگ سرد»وبا تفاوتی بسیار آلفونزوکوارون برای درام شگفت انگیز «روما».

 

 

 

این کارگردان خلاق مکزیکی فیلمی براساس دوران کودکی خود ساخته فیلمی درخشان که الهام گرفته از بزرگ شدن او در دهه ۱۹۷۰ میلادی در شهر مکزیکوسیتی و بیانگر رابطه پیچیده خانواده اش با پیشخدمت دوست‌داشتنی‌ شانکلئو است و به نوعی در ستایش قهرمان خاموش کودکی کارگردان استکسی که با همه مشکلاتش سعی در عشق ورزیدن به خانواده‌ای دارد که فقط و فقط خدمتکار آن است، در طول داستان می‌بینیم که او چطور به این خانواده در حال از هم پاشیدن و کودکانش عشق می‌ورزد و با همچنان با مشکلات شخصی خودش دست و پنجه نرم می‌کند.

 

پرداختن به موضوع نژاد، فرهنگ و طبقه اجتماعی در کنار بازی درخشان همه بازیگرانش این فیلم را به مهم‌ترین فیلم امسال تبدیل کرده است.

 

خود کوارون گفته در ساخت این فیلم، سه فاکتور اساسی را در نظر گرفته اینکه فیلم با محوریت کلئو خدمتکار خانواده خواهد بود، داستان بر اساس خاطره و بازسازی دقیق تمام فضاها و اتفاقات خواهد بود و فیلم‌برداری آن به‌صورت سیاه و سفیدمدرن و شفاف خواهد بود.

 

روایت فیلم که به طرز خارق العاده ای ساده و روان است، داستان فیلم با صحنه‌ی آب روان روی کاشی‌های حیاط خانه شروع می‌شود. چیزی که در این صحنه شاید جلب توجه کند این است که در یک قاب کوچک و شفاف ایجاد شده توسط آب روی کاشی، انعکاس یک هواپیمای در حال پرواز در آسمان دیده می‌شود. گویی که داستان بزرگ‌تری در پس‌زمینه در جریان است.

 

از نکات مثبت این اثر خارق العاده علاوه بر کارگردانی، فیلم‌برداری بسیار زیبای آن توسط خود کوارون است،کوارون استاد پلان های طولانی و ممتدش.

 

آنچه که می توان گقت بی شک گوی این مسابقه در بخش کارگردانی نیز در دستان همیشه پر کارگردان مکزیکی آن همچون فیلم «جاذبه» خواهد بود.

 

 بانی  فیلم 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------