آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

ترانه علیدوستی از مرداد ۱۴۰۲ به سندرم Dress مبتلا شده‌اند که پزشکان علت آن را یک تداخل دارویی تشخیص داده‌اند. به گزارش…

10 سال انتظار برای افتتاح کتابخانه‌ای که یک میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,کتابخانه‌

 

گسترش فرهنگ کتابخوانی درجامعه موضوع مهمی است که همواره از زبان مسئولان بیان می‌شود، اما گاه ندانم‌کاری، اقدامات غیرکارشناسی و کم‌توجهی تیشه بر ریشه این بخش می‌زند.

 

کتابخانه سردارشهید «حبیب‌الله مظاهری» شهر«مریانج» از قدیمی‌‌ترین کتابخانه‌های استان همدان نمونه بارز این مدعاست که بازسازی آن 10 سال به درازا کشیده و این تأخیر موجب کاهش تعداد اعضا و گلایه مردم شده است. مردم فرهنگ دوست این منطقه تاریخی اما کم ‌برخوردار، نیم قرن پیش و زمانی که حتی به تعداد انگشتان دست کتابخانه دراستان همدان وجود نداشت با وقف زمین و کمک به ساخت بنا به تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک کرده‌اند. بنای قبلی کتابخانه سال 87 تخریب و قرار بود درمدتی کوتاه بازسازی شود، اما اضافه شدن سالن سینما به طرح جدید موجب بروز اختلاف بین اداره کل فرهنگ و ارشاد بر سر بهره‌برداری از آن شده و عملیات عمرانی متوقف شده است.

 

سال 92 هم با درخواست‌های مکرر مردم و انتشار خبر در روزنامه ایران، اعتبار لازم برای تکمیل این کتابخانه تخصیص یافت، اما اداره کل فرهنگ و ارشاد آن را به زخم دیگری زد. در نهایت عملیات اجرایی ساخت کتابخانه شهر مریانج از سال 96 به اداره کل کتابخانه‌ها واگذار شد و اکنون با داشتن یکهزار و 400 متر مربع زیربنا و دو بخش کتابخانه‌ای و سینمایی 92 درصد پیشرفت دارد. سالن سینمای این مجموعه هم با 276 مترمربع مساحت و بالکن 65 متر مربعی برای 193 نفر ظرفیت دارد؛ مجموعه‌ای فرهنگی که مردم انتظارداشتند دهه فجر افتتاح شود، اما دهه فجرهم گذشت و خبری از راه‌اندازی کتابخانه نشد.

 

«عاطفه زارعی»، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این باره به «ایران» گفت: کتابخانه تقریباً آماده شده و به احتمال زیاد تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، اما سالن سینما به‌دلیل کمبود اعتبارهمچنان باقی می‌ماند.

 

زارعی بیان کرد: کارهای عمرانی کتابخانه چند سال است که تمام شده و تنها نازک‌کاری بنا باقی مانده بود که آن هم انجام شده و با راه‌اندازی آسانسور و پوشش هواساز ساختمان، نصب صندلی و تجهیزات سینما و تأمین کتاب و تجهیزات بخش کتابخانه، طرح قابل افتتاح است. وی، افتتاح طرح را در گرو تأمین یک میلیارد تومان اعتبار دانست و افزود: با توجه به اینکه تا سال گذشته انجام عملیات عمرانی با وزارت فرهنگ و ارشاد بوده از کل هزینه‌های انجام شده اطلاعی ندارم، اما از سال گذشته تاکنون بیش از 500 میلیون تومان برای آن هزینه شده است.

 

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خاطرنشان کرد: قرارداد ساخت طرح در سال 96 به مبلغ 427 میلیون تومان با پیمانکار بسته شده و 51 درصد پیشرفت دارد، اما ممکن است پیمانکار نتواند با این شرایط مالی ادامه دهد و نیاز به تغییر باشد.

 

«امیر خجسته»، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه اداره کل کتابخانه‌ها با توجه به گذشت 10 سال و طولانی شدن روند کار باید آن را در اولویت قرار دهد، به «ایران» گفت: روا نیست یک طرح کوچک که مردم زمینش را وقف کرده‌اند تا این اندازه به درازا بکشد در حالی که لازم بود فرهنگ و ارشاد و کتابخانه‌ها پیگیری و پافشاری بیشتری می‌کردند تا این طرح زودتر به نتیجه برسد، اما کوتاهی کرده‌اند.

 

به تعویق افتادن طرح ساخت کتابخانه سردار شهید «حبیب‌الله مظاهری» مریانج در حالی است که نه تنها این منطقه بلکه 20 هزار ساکن چند روستا و شهرک‌های اطراف هم از داشتن کتابخانه دولتی محرومند. شایسته بود مسئولان استان در 10 سال گذشته و سال‌هایی که بودجه از وضعیت بهتری برخوردار بود، نسبت به تکمیل طرح‌های نیمه تمامی چون کتابخانه مریانج که به یاد حبیب‌الله مظاهری، فرمانده عملیات بزرگ رمضان نامگذاری شده همت می‌گماردند تا با مبلغ بسیار کمتری به پایان می‌رسید.

 

از طرفی نبود بیمارستان و ارائه خدمات درمانی دردرمانگاه خیرسازمریانج با تجهیزات اندک وکمبود واحدهای تولیدی و صنعتی موجب شده تا مردم آن و روستاهای اطراف بویژه جوانان تحصیلکرده هر روز فاصله چند کیلومتری تا مرکز استان را برای انجام کارهای خود یا امرار معاش بپیمایند.

 

 

ایران/سمیه مظاهری

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------