مصاحبه با 15 هزار نفر برای بازیگران «سلمان فارسی»



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,سریال سلمان فارسی

 

معاون سیما در جریان حضور در شهرك تلویزیونی سینمایی ایران (مرحوم زنده‌یاد علی حاتمی) به همراه داوود میرباقری نویسنده و كارگردان و حسین طاهری تهیه‌كننده و برخی دیگر از عوامل سریال سلمان فارسی از كارگاه‌های لباس، زیورآلات، چرم، رزین، چوب و رنگرزی بازدید كرد و در جریان آخرین اقدامات این مرحله قرار گرفت.

 

معاون سیما در این بازدید اعلام کرد كه این مجموعه عظیم ترین سریالی است كه در ایران ساخته می‌شود و به واسطه ساخت آن برای اولین بار با ایران باستان مواجه می‌شویم. همچنین در این بازدید داود میرباقری كارگردان سریال سلمان فارسی تاكید كرد كه عظمت و پیچیدگی‌های ساخت سریال سلمان فارسی در مقایسه با مختارنامه سه برابر است و اگر حمایت و پشتیبانی لازم صورت پذیرد آن را در كمتر از پنج سال خواهیم ساخت.

  

تجربه سریال‌سازی در دوره اسلام

پس از گذر از فاز صفر، مرحله پیش‌تولید سریال الف ویژه سلمان فارسی در نشستی با حضور ریاست سازمان صداوسیما و داوود میرباقری و دیگر عوامل سریال آغاز شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، مرتضی میرباقری معاون سیما اعلام كرد كه این مجموعه تلویزیونی سه بخش عمده دارد. یك بخش در ایران باستان، بخشی دیگر در روم و بیزانس و بخش آخر مربوط به حجاز است. در واقع این سریال شامل سه مرحله از زندگی سلمان فارسی است كه از دوران كودكی او تا زمان رحلت پیامبر اكرم (ص) را دربر می‌گیرد. وی با اشاره به تجربه نخست تلویزیون در پرداختن به ایران باستان با ساخت این سریال ادامه داد: ما تجربه سریال سازی در دوره اسلامی را داریم. در مختارنامه با مکان‌های آن دوران آشنایی داریم یا مکان‌های سینمایی «محمد رسول‌ا...» (ص) اثر مجید مجیدی تقریبا آماده است كه علاوه بر آنها برای ساخت این سریال نیازمند بازسازی دكور مدینه هم هستیم.

 

كلیساهای بیزانس در مراكش

به گفته معاون رئیس سازمان صداوسیما در امور سیما، برای دوره بیزانس نیز عوامل سریال از كشورهایی همچون ارمنستان و كلیساهایی كه مربوط به آن قرن است، بازدید داشته‌اند. بخشی از كلیساهای بیزانس در كشور مراكش تصویربرداری خواهد شد و البته برخی از كلیساهایی هم كه در نقاط مختلف ایران وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

میرباقری گفت: برای ساخت یك سریال پس از نوشته شدن متن باید لوكیشن‌ها انتخاب شود سپس باید كارگاه‌هایی فراهم شوند تا لباس، ابزار و ادوات دوره‌های زمانی و سایر آكسسوارها نیز آماده سازی شود. پس از بازدید چند ماه پیش همراه با دكتر علی‌عسكری رئیس رسانه ملی از بخش تحقیقات این سریال و مشاهده طراحی‌ها و ماكت‌های اولیه، در مراجعه امروز شاهد عملیاتی شدن كارگاه‌ها بودیم كه از چند ماه پیش فعالیت خود را در زمینه‌های مختلف آغاز كرده‌اند.  وی تصریح كرد: طبق مشاهدات و گزارش دست‌اندركاران كارگاه‌ها و عوامل روشن است سریال در مدار و مسیری حركت می‌كند كه به كارگیری از فناوری‌های نو، نهایت صرفه جویی زمانی و مالی را به دنبال داشته باشد كه این اقدام خود در راستای اقتصاد مقاومتی بوده و قابل تحسین است. قطعا وقتی همه كارگاه‌ها فعال و بخش‌های مختلف فراهم شود چند هزار نفر مشغول كار خواهند شد.

 

ساخت سریال‌های فاخر

معاون سیما با اشاره به این‌كه سلمان فارسی عظیم‌ترین سریالی است كه در ایران ساخته می‌شود، تصریح كرد: اقدام دیگری كه اكنون به موازات این فعالیت‌ها در حال انجام است شناسایی بازیگران است. تخمین زده شده برای انتخاب بازیگران باید حدود 15 هزار بازیگر مورد مصاحبه قرار گیرند. بر این اساس می‌توانیم بگوییم تمام مقدمات لازم برای آغاز تصویربرداری از اوایل تابستان 98 در حال فراهم شدن است.

 

وی با اشاره به دیگر سریال‌های فاخر سیما خاطر نشان كرد: علاوه بر سریال‌های موسی (ع) و سلمان فارسی چند سریال الف فاخر مثل خواجه نصیرالدین طوسی، شهید همت و شهید باكری را نیز در دستور كار داریم و این در حالی است كه در دوره جدید سازمان به‌رغم مشكلات و محدودیت‌های بودجه‌ای هر سال حداقل 50 درصد بودجه سریال‌سازی تلویزیون را افزایش داده‌ایم.

 

تصویر پایتخت دولت ساسانیان

داوود میرباقری، كارگردان مجموعه سلمان فارسی با اشاره به این‌كه یك‌ماه‌و‌نیم است كارگاه‌های پیش‌تولید این مجموعه فعال شده، گفت: قرار است شهر باستانی تیسفون، پایتخت دولت ساسانیان منطبق بر زمان كودكی تا نوجوانی سلمان در ایران را بسازیم. اصلی‌ترین مرحله پیش‌تولید، ساخت این شهرك است كه امید داریم اوایل سال 98 ساخت آن راشروع كنیم.

 

به گفته این كارگردان زندگی سلمان سه دوره است؛ بخش كودكی تا نوجوانی كه در ایران است و در دوره ساسانی می‌گذرد، عمده‌ترین لوكیشن‌ها تیسفون و جی است و بعد مهاجرت سلمان كه دوره طولانی از عمرش را در امپراتوری بیزانس - روم شرقی- است. او مناطق مختلف ساكن بوده، از كلیسایی به كلیسایی و از دیری به دیر دیگر و از استادی به نزد استادی دیگر رفته و تلمذ می‌كند. فصل سوم هم در دوران صدر اسلام و عربستان و حجاز و سرزمین مكه و مدینه است.

 

سه برابر زحمت مختارنامه

میرباقری مجموعه سلمان را یك پروژه بزرگ دانست و افزود: اگر بخواهیم این مجموعه را با سریال مختار قیاس شكلی بكنیم، سه برابر آن است، چون در مختار با یك جغرافیا و یك منطقه عربی سروكار داشتیم. اینجا یك منطقه هست به اسم ایران دوره ساسانی كه تا به حال درباره آن دوران و تمدن قبل از اسلام كاری نكرده‌ایم، از صفر تا صدش باید ساخته شود. این كار به خودی خود یك پروژه كامل است، و یك پروژه هم بیزانس كه قلمرو بسیار وسیعی از اورشلیم و بیت‌المقدس شروع می‌شود تا تركیه امروز یعنی همه این كشورهای حدفاصل را شامل می‌شود.

 

وی ادامه داد: در سه فصل زندگی سلمان فصل میانی آن در كشورهای تركیه، ارمنستان و مراكش ضبط می‌شود، در ارمنستان كلیساها و دیرهای خیلی خوبی را دیده‌ایم، مراكش لوكیشن‌های بیزانس و شهرك سینمایی خوبی دارد، بخش سرزمین حجاز به اندازه سریال مختار است، و یك شهرك كامل احتیاج دارد، خوشبختانه در این حوزه قبلا كار كرده‌ایم، در حوزه تاریخ اسلام نسبتا سرمایه‌گذاری خوبی انجام شده است، با مقداری بازسازی و اصلاح می‌توانیم از این لوكیشن‌ها دوباره استفاده كنیم.

 

تحویل یك كار خوب

كارگردان مجموعه امام علی(ع)، زمان تقریبی پایان تصویربرداری سلمان را پنج سال ذكر كرد و گفت: نسبت به زمانی كه سریال‌های مختارنامه و امام علی (ع) را ساختیم، هم تجربه بیشتر و هم نیروی انسانی مجرب‌تری داریم، من به دوستانم در سیمافیلم گفتم اگر پشتیبانی و حمایت خوبی بشود، می‌توانیم زمان تولید را كوتاه‌تر كنیم، می‌توانیم كاری كه یك ماه وقت می‌گیرد را در ده روزه انجام بدهیم، ان‌شاءا... اگر عمری باقی باشد و سالم باشیم با توكل به خدا كار را با عشق و ایمان و قلب شروع كردیم و امیدواریم تا آخر با همین انگیزه جلو برویم و یك كار خوب تحویل بیننده‌های عزیزمان بدهیم.

 

  جام جم 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------