عبور ازتکراربا « سرخ‌پوست »



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,نوید محمدزاده

 

نوید محمدزاده یکی از ستارگان این روزهای سینمای ایران است که باوجود توانایی فوق‌العاده‌اش در بازیگری، به علت نقش‌های مشابهی که در فیلم‌ها داشته، مورد انتقاد منتقدان و تعدادی از مخاطبان بوده است. او، این روزها فیلم «سر‌خ ‌پوست» را روی پرده سینما دارد؛ در نقش سرگرد «نعمت جاهد» که در آن بسیار خوش درخشیده است؛ شخصیتی که سرشار از تضاد و مدام با خود در جنگ است. کار سخت نوید محمدزاده در نقش‌آفرینی این شخصیت چیست؟ آیا او پس از این فیلم، در آثار متفاوتی دیده خواهد شد؟

 

«نعمت جاهد» جمع تضادها

سرگرد «نعمت جاهد»، فردی است که ذاتا آدم خبیثی نیست و البته مجموع تضادهاست. او از طرفی می‌خواهد ابهت خود را به عنوان یک شخصیت نظامی و مغرور حفظ کند، از طرفی وقتی به دختری علاقه‌مند می‌شود، باید غرور خود را کنار بگذارد و بیشتر به احساساتش بها بدهد. سرگرد «جاهد» همان آدمی است که وقتی پای آبروی شغلی‌اش در خطر باشد، خشمگین می‌شود، فریاد می‌زند و قدرتش را به رخ یک کودک می‌کشد؛ اما در کسری از ثانیه، وقتی پیش وجدانش، خود را محاکمه می‌کند، حاضر است دست مهربانی روی سر کودک بکشد. او به شدت درون گراست؛ پشت صورت سنگی و بی‌احساس وی، عشق، شوق و غم نهفته است. نوید محمدزاده در «سر‌خ ‌پوست» به خوبی این تضادها را هماهنگ با یکدیگر پیش می‌برد؛ به همین دلیل، همواره در پس شخصیت سرگرد «جاهد»، ما آن آدم خوش ذات، اما نه بدون خطا را، می‌بینیم.

 

بازگشت به نقش‌های تکراری

نوید محمدزاده در نقش شخصیت «مسعود سازگار» در فیلم «خفه‌گی»، تعادل روانی ندارد و پرخاشگر است، اما او مانند «ابد و یک روز»، «بدون تاریخ بدون امضا» و «سیزده»، نقش جوانی مبتلا به اعتیاد و از طبقه فرودست جامعه را هم بازی نمی‌کند. بنابراین، نوید محمدزاده پیش از «سر‌خ ‌پوست»، در فیلم «خفه‌گی» به کارگردانی فریدون جیرانی نیز نقش نسبتاً متفاوتی را بازی کرده بود، اما او بعد از این فیلم، با آثاری مانند «بدون تاریخ، بدون امضا»، «مغزهای کوچک زنگ زده» و «متری شیش و نیم» روی پرده سینما دیده شد و در واقع، در هرکدام از آن‌ها، مشابه همان نقش‌هایی را بازی کرد که به خاطرشان مورد انتقاد قرار می‌گرفت. به همین دلیل، «خفه‌گی» نادیده گرفته می‌شد و انتقادها همچنان پابرجا بود.

مسیر حساس نوید پس از «سر‌خ ‌پوست»

بازی محمدزاده در نقش سرگرد «جاهد» باعث شد که او بار دیگر به منتقدان خود ثابت کند که توانایی‌اش در بازیگری، بسیار بیشتر از ایفای نقش یک معتاد، فقیر، عصبانی و برون گراست. او می‌تواند نقش آدمی با ویژگی‌های بسیار متفاوت از آثار پیشین و حتی نقش فردی 10 سال مسن‌تر از خودش را هم بازی کند و در آن اثر نیز، بدرخشد.

 

به همین دلیل، نوید محمدزاده اکنون در مقطع بسیار حساسی قرار دارد. می‌تواند از این پس، دست به انتخاب‌های متفاوتی بزند و اجازه ندهد برچسب بازی در نقش‌های تکراری به او بچسبد، می‌تواند دوباره در قالب بیشتر نقش‌هایی که تا به حال در آن‌ها دیده شده است، فرو برود و بازگشتی به همان نقش‌ها داشته باشد. جدیدترین اثر او بعد از «سر‌خ ‌پوست»، سریال «قورباغه» به کارگردانی هومن سیدی است؛ باید تا اتمام تصویربرداری سریال و توزیع آن صبر کنیم و ببینیم که او برای ادامه مسیر بازیگری خود، چه خوابی دیده است.

 

مائده کاشیان 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------