جنجال‌ادامه‌دار بر‌سر‌تصویر هالیوودی‌ «بروس لی»



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی, بروس لی

نام کوئنتین تارانتینو و فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» این روزها نه به خاطر ستاره‌هایش، بلکه به بهانه بروس لی بر سر زبان‌هاست. تصویری که تارانتینو در این فیلم از کونگ‌فوکار فقید چینی نشان داده جنجال‌هایی به راه انداخته است. ابتدا شنون لی دختر بروس لی به این موضوع انتقاد کرد و روز گذشته هم کریم عبدالجبار، دوست و شاگرد بروس لی، یادداشتی درباره این موضوع منتشر کرد.

 

ماجرای سکانس جنجالی فیلم

در این سکانس، بروس لی که به عنوان بازیگر در سریال «زنبور سبز» حضور داشته، بدلکار این مجموعه یعنی «کلیف بوث» (با بازی برد پیت) را به مبارزه دعوت می‌کند و با اعتماد به نفس می‌گوید او می‌تواند حتی محمدعلی کلی را هم شکست بدهد. هرچند که این مبارزه برنده و بازنده مشخصی ندارد، اما نکته‌ای که مورد انتقاد قرار گرفته، عملکرد بهتر بوث در این مبارزه و ادعای متفرعنانه بروس لی درباره شکست محمدعلی کلی است.

 

انتقاد دختر بروس لی

ماجرای جنجال تصویر بروس لی در فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» از انتقاد دختر او شروع شد. شنون لی پس از تماشای فیلم، روایت تارانتینو از شخصیت پدرش را کاریکاتوری از شخصیت واقعی‌‌اش دانست و گفت :«من می‌خواهم مردم بدانند «بروس لی» به عنوان یک انسان که بود و چگونه زندگی کرد، برخلاف آن چیزی که در فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» به نادرست تصویر شد و پدرم را فردی مغرور و ضعیف توصیف کرد.» تارانتینو در واکنش به انتقاد او، گفت بروس لی در حقیقت هم مغرور بوده است.

 

واکنش انتقادی کریم عبدالجبار

حال به تازگی کریم عبدالجبار بسکتبالیست مشهوری‌ که با بروس لی رابطه دوستانه‌ای داشته و هنرهای رزمی را از او یاد گرفته، تازه‌ترین چهره‌ای است که به تصویر بروس لی در فیلم انتقاد کرده. او با انتشار یادداشتی از ویژگی‌های مثبت شخصیتی بروس لی یاد کرده و روایت تارانتینو از این شخصیت را غیرواقعی و نژادپرستانه دانسته است. او در بخشی از یادداشت خود نوشته: «او نیازی به اثبات خودش نداشت... مبارزه واقعی برای او روی صحنه و در ایجاد فرصت‌های جدید برای آسیایی‌ها و شکستن کلیشه‎های مرسوم درباره آن‌ها بود.»

 

ادای دین تارانتینو به بروس لی

جالب است بدانید کوئنتین تارانتینو به شخصیت بروس لی علاقه داشته و در فیلم «بیل را بکش» به نوعی به او ادای دین کرده است. یکی از واضح‌ترین نشانه‌های این علاقه، لباس زرد اوما تورمن در این فیلم است. شخصیت تورمن در این فیلم درست مانند بروس لی در فیلم «بازی مرگ» لباس زرد رنگی با خط‌های مشکی به تن دارد. شاید با نگاهی به گذشته تارانتینو، ادعای ارائه یک روایت دروغین و تحقیرآمیز از بروس لی در «روزی روزگاری در هالیوود» کمی بدبینانه باشد.

 

 

 خراسان  /مائده کاشیان 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------