پیشتازی فیلم‌های ماجرامحور



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی, فیلم‌های ماجرامحور

 

آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده محصولات سینمایی دنیاست؛ همین ویژگی تهیه‌کنندگان را ترغیب می‌کند تا بیشتر آثار خود را با رویکردی سرگرم‌کننده بسازند تا با جذب حداکثر مخاطبان، بیشترین سود را نصیب سرمایه‌گذاران کنند. نتیجه چنین رویه‌ای را می‌توان هر هفته در آمار فروش باکس آفیس دید؛ چراکه همواره صدر جدول نصیب فیلم‌های ماجرامحور و ابرقهرمانی است.

 

همان‌طور که در هفته‌ای که گذشت نیز می‌بینیم تریلر سیاه «جوکر» با فروش بیش از ۶۰ میلیون دلار در آخر هفته توانست کل فروش خود را در دومین هفته نمایش‌‌اش به نزدیک ۲۰۰ میلیون دلار یعنی ۵ برابر هزینه ساخت خود برساند. بدیهی است در چنین بازار پررقابتی، روز به روز جا برای حضور آثار هنری‌ تنگ‌تر شود و همین موضوع از دیرباز انتقادهای زیادی را به صنعت سینمای آمریکا وارد کرده است؛ انتقادی که بیش از آنکه به مردم مربوط شود، متوجه شرکت‌های فیلمسازی است.

 

اخیرا مارتین اسکورسیزی، کارگردان کارکشته سینما چنین انتقادی را بار دیگر پیش کشیده و گفته است که باور دارد سالن‌های سینما مورد حمله موجی از فیلم‌های بی‌ارزش واقع شده‌اند که جای‌شان آنجا نیست. این کارگردان در یک کنفرانس خبری در فستیوال بین‌المللی فیلم لندن کنار رابرت دنیرو و آل پاچینو با اشاره به فیلم‌های کمپانی «مارول» که سرآمد ساختن فیلم‌های ماجرامحور است گفت: آنها سالن‌های سینما را تبدیل به شهربازی کرده‌اند. این کارگردان قدیمی هالیوود گفت از صاحبان سالن‌های سینما می‌خواهد گامی بردارند و کاری کنند که سالن‌هایشان فیلم‌های روایتی به نمایش بگذارند.

 

پرفروش‌های هفته 

با همه‌ این انتقادها، صنعت سینما راه خود را می‌رود و پرفروش‌های هفته نیز بر این نکته تاکید دارند. علاوه‌بر فیلم «جوکر» ساخته تاد فیلیپس که در صدر فهرست قرار دارد، فیلم خانواده «آدامز» با ۳/ ۳۰ میلیون دلار فروش در ۴۰۰۷ سینما در فاصله روزهای جمعه تا یکشنبه، بیش از انتظار ظاهر شد و در رده دوم قرار گرفت، همچنین «مرد برج جوزا» با بازی ویل اسمیت در سه روز اول اکران تنها حدود ۵/ ۲۰ میلیون دلار به دست آورد و سومین فیلم پرفروش هفته شد. «مرد برج جوزا» در ۵۸ بازار خارجی نیز به فروش نه‌چندان قابل‌ملاحظه ۱/ ۳۱ میلیون دلار دست پیدا کرد تا فروش جهانی خود را به ۵/ ۵۹ میلیون دلار برساند. فیلم در بسیاری از بازارهای بین‌المللی از «جوکر» شکست خورد، هرچند در ۲۵ منطقه بیشترین فروش افتتاحیه فیلمی به کارگردانی لی را داشت.

 

هدف «مرد برج جوزا» بازار بزرگ چین است، جایی که فیلم از جمعه روی پرده خواهد رفت. فیلم تولید مشترک شرکت‌های اسکای‌دنس و پارامونت است.

 

انیمیشن خانوادگی «نفرت‌انگیز» (Abominable) از شرکت دریم‌ورکس انیمیشن و درام تاریخی «دانتون ابی» (Downton Abbey) از شرکت فوکس فیچرز، به ترتیب در رده‌های چهارم و پنجم جدول فروش فیلم‌ها در آمریکای شمالی قرار گرفتند. در حوزه اکران محدود، فیلم تحسین‌شده «انگل» (Parasite) به کارگردانی بونگ جون هو فیلمساز کره‌ای در سه سینما در نیویورک و لس آنجلس به فروش بسیار قابل‌توجه ۳۷۶ هزارو ۲۶۴ هزار دلار دست پیدا کرد. متوسط فروش فیلم در هر سینما رقم شگفت‌آور ۱۲۵هزارو ۴۲۱ هزار دلار (قابل مقایسه با ۱۲ هزارو ۵۷۴ هزار دلار فروش «جوکر» در ۴۳۷۴ سینما) بود. این بهترین فروش متوسط یک فیلم در یک سینما بعد از «لا لا لند» (۱۷۶ هزار و ۲۲۱ هزار دلار) در سه سال پیش است.

 

حاشیه‌ «نفرت انگیز» 

نزاع و اختلافات مرزی بین چین و ویتنام باعث شد نمایش فیلم سینمایی انیمیشن پرمخاطب «نفرت‌انگیز» در ویتنام متوقف شود. در صحنه‌ای از فیلم انیمیشن محصول کمپانی «دریم ورکس» نقشه‌ای نشان داده می‌شود که در آن مرز‌های مورد مناقشه بین ویتنام و چین واقع در دریای چین جنوبی را متعلق به کشور چین نشان می‌دهد. حالا نزاع و اختلافات مرزی بین چین و ویتنام باعث شد این کشور نمایش فیلم سینمایی انیمیشن پرمخاطب «نفرت‌انگیز» را متوقف کند.

 

در این صحنه، نقشه‌ای نشان داده می‌شود که در آن بخشی (U) شکل در ناحیه دریای چین جنوبی که مورد مناقشه شدید بین دو کشور است را متعلق به چین نشان می‌دهد.

 

چین ادعا کرده که منابع غنی این منطقه منحصرا متعلق به آنهاست؛ درحالی‌که کشورهای جنوب شرقی آسیا در منطقه که برخی از آنها از لحاظ جغرافیایی بسیار نزدیکتر به این منطقه هستند این ادعاها را به شدت رد می‌کنند و می‌گویند آن بخش‌ها از جنبه قانونی متعلق به آنها و جزو قلمرو و تمامیت ارضی‌شان است. فیلم انیمیشن «نفرت‌انگیز» به تهیه‌کنندگی کمپانی «دریم ورکس» و استودیوی «پیرل» شانگهای چین ساخته شده که متعلق به بخش سرمایه‌گذاری رسانه‌ای سرگرمی چین است که از سوی دولت این کشور حمایت و پشتیبانی می‌شود و همین موضوع احتمال عمدی بودن این ماجرا را افزایش داده است.

 

 

دنیای اقتصاد

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------