آخرین اخبار فرهنگی - هنری

دختر شایسته عربستان،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. به گزارش انتخاب به نقل از…

تجمع تئاتری‌ها مقابل مجلس / شکوائیه اهالی تئاتر به نمایندگان مجلس(+تصاویر)



تعطیلی چندین ماهه برخی سالن‌های نمایش، مشکلات معیشتی، افزایش بیکاری و مشخص نبودن وضعیت تئاتر، باعث شد تا اهالی این حوزه در برایر مجلس شورای اسلامی تجمع کرده تا صدای اعتراض خود را به گوش نمایندگان برسانند. 

به گزارش راه دانا؛ در راستای مطالبه‌گری خانه تئاتر برای بهبود معیشت هنرمندان و بر اساس تصمیم اخیر هیات مدیره مرکزی خانه تئاتر، امروز یکشنبه ساعت 10 صبح، تعدادی از اهالی تئاتر مقابل ورودی شمالی مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و نامه مطالبات صنفی و مدنی خود را برای نمایندگان مجلس قرائت کردند.

 

متن بیانیه قرائت شده بدین شرح است: 

 

به نام او 

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی 

اعضای محترم کمیسیون فرهنگی مجلس و نمایندگان محترم

 

با سلام 

لحظاتِ مرگباری بر ملتِ بی‌پناهِ ایران می‌گذرد. بانگِ  شیون و عزا لحظه‌ای فروکش نمی‌کند.

 

مرگِ  مبتذل و ارزان، بی‌امان در کارِ تباهی و قلع و قمعِ مردمانی است که ولی‌نعمتانِ شما هستند. کودکان‌ سؤال می‌کنند چرا پدران‌شان شرمگین می‌میرند؟ مادران‌ برای نجاتِ جانِ فرزندانِ خود از فردای تیره‌ای که برای‌شان رقم خورده، به انتظارِ دستی از غیب نشسته‌اند. گویی کاوه‌ی آهنگر و رستمِ  دستان‌شان آرزوست، چرا که تا این لحظه از دولتمردان‌شان کاری بر نیامده است.

 

این اشکنامه‌ی بیداد، فریادِ اعتراض و دادخواهی هزاران خانواده‌ی هنرِ شریفِ تئاترِ ایران است. می‌دانیم که کمتر کسی از شما تا به حال برای دیدنِ نمایشی ارزشمند وعالی به تئاتر آمده‌ است.

 

شما، هنرمندانِ تئاترتان را نمی‌شناسید، حال آن‌که آنان اهلِ این سرزمین‌اند، نه دشمن و اجنبی. اگر نشان و اعتباری از آن‌ها می‌جوئید از مردمانِ کوچه و بازار بپرسید: از کارگرانِ رنج‌دیده‌ی کارخانه‌ها و کسبه‌ی کوچه و بازار، از جامعه‌ی مهندسان و پزشکان، از عالی‌جنابانِ ادب و شعر و موسیقی، از نویسندگان و اساتیدِ دانشگاه‌ها، از فلاسفه و اندیشمندان و... ما پاسبانانِ زبان و فرهنگِ  ایرانْ‌زمین هستیم که اینک نه به گدایی، که به پرسش از شمایان برخاسته‌ایم.

 

به ما بگوئید برای شکوفایی زبان و شعر و داستان و رمانِ این سرزمین چه کرده‌اید؟ برای تئاتر و سینما چه گامِ  بلند و ارزشمندی برداشته‌اید؟ حال و روزِ موسیقی و نقاشی و‌ مجسمه‌سازیِ این روزگارِ ما را چگونه یافته‌اید؟ آیا می‌دانید سرانه‌ی مطالعه‌ی مردمِ ایران چه‌قدر است؟ می‌دانید شمارگانِ چاپِ  یک جلدکتاب‌ به چند عدد رسیده است؟ اگر شما نمایندگانِ خانواده‌های تئاتر هم هستید، بگوئید که در این نیم‌قرن کدام برنامه‌ریزی یا مدیریتِ  کارآمد و مؤثر را برای سرنوشت و حیاتِ  این هنر ِرقم زده‌اید؟ هربار بی‌تفاوت از کنارِ بیانیه‌ها و تظلم‌خواهی‌های این بخش از میراثِ زنده‌ی ایرانْ‌زمین گذشتید. همان‌گونه که بی‌تفاوت و ساکت از کنارِ دزدان و شبگردانی گذشتید که میراثِ  ما را به تاراج بردند و به نامِ خود ثبت کردند. دریغ از یک اعتراض، دریغ از یک پیشگیری...! ملت‌های دیگر رسومِ باستانی و نیاکانِ ما را به نام خود ثبت می‌کنند و امتیازهای جهانی می‌گیرند، از شانه‌های آبا و اجدادی ما بالا می‌روند و برای خود اعتبار کسب می‌کنند، گویی ما لیاقتِ داشته‌های خود را نداریم.

 

ما نمی‌دانیم برای فردای تاریخ چه پاسخی خواهیم داشت آن‌گاه که فرزندان‌مان سؤال کنند: سازِ تارِ ما کو؟ افتخارِ چوگان ما کجاست؟  نظامی و مولانا و رودکیِ ما را چه شد؟ هزارافسان، شاهنامه، پنج‌گنج، منطق‌الطیر، بوستان و‌ گلستان، مثنوی معنویِ ما کجاست؟  و ما اکنون با خشم و زخم، بخشی از مطالبات‌ِ کوچک و نه کلان و زیرساختی‌مان را از شما می‌خواهیم، چرا که برآورده کردنِ آن از وظایفِ شما در برابر حقوقِ شهروندی این بخشِ فراموش‌شده‌ی جامعه است؛ کاری که همه‌ی کشورهای بزرگ و فرهنگ‌مدارِ جهان انجام داده‌اند.

 

پس از شما می‌خواهیم: 

۱- در راستای توجه به معیشتِ خانواده‌ی کلانِ تئاتر در سراسرِ ایران، حقوق ایامِ بیکاری و تسهیلاتِ  بیمه و درمان و دارو در نظر گرفته شود.

 

۲- جهتِ تولید آثار نمایشی، و رفعِ خسارت‌های ناشی از شیوعِ ویروسِ کرونا، برای تمامِ گروه‌ها، اعم از حرفه‌ای و دانشجویی، صحنه‌ای و خیابانی، کودک ‌و نوجوان، عروسکی، و آئینی و سنتی بودجه‌ی مکفی و در شأن اختصاص یابد.

 

۳- تخصیصِ کمک‌های مالیِ بلاعوض و وام‌های با سودِ کم برای خانواده‌ی شریف تئاتر که بیش از هشت‌ماه بیکاریِ مطلق را با نجابت و شکیبایی تحمل کرده‌اند.

 

۴- برای جلوگیری از تعطیلیِ دَم‌به‌دَم و روزافزونِ تئاترهای خصوصی که نقشِ مهمی در تولیدِ نمایش و‌ بدنه‌ی تئاترِ ایران دارند، ردیفِ  بودجه‌ی حمایتی در نظر گرفته شود.

 

۵- تعیین مستمری برای سرپرستِ خانوارهای کم‌بضاعت، و پرداخت اجاره‌‌های معوقه‌ی مسکنِ آنان.

 

آقایان و خانم‌ها 

کشوری که تئاتری پویا ندارد، فرهنگ در آن رو به زوال و سقوط است. وجودِ تئاتر در یک سرزمین نشان از مردم‌سالاری و آزادی بیانِ آن سرزمین دارد. اکنون که دولت تدبیر و امید، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی برای برون‌رفت از این بحران تلاشی نمی‌کنند، زمانِ آزمونِ بزرگِ شمایان فرا رسیده است. ثابت کنید که دغدغه‌ی ایرانی آباد و متعلق به همه‌ی ایرانیان در وجودِ شما هست.

 

جامعه‌ی ‌بزرگِ تئاتر ایران 

 

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,تجمع تئاتری‌ها
 
 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,تجمع تئاتری‌ها
 
 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,تجمع تئاتری‌ها
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------