نرگس آبیار: اصغر فرهادی فیلمساز ارزشی‌ است



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,نرگس آبیار
نرگس آبیار با بیان اینکه «من به آن معنا فیلمساز ارزشی نیستم»، گفت:‌ آقای فرهادی یک فیلمساز ارزشی است، چون به ویژگی‌های اخلاقی انسان می‌پردازد و من در این سال‌ها تلاش کردم روی موج موفقیت فیلم‌های قبلی‌ام سوار نشوم. 

به گزارش ایسنا، فیلم جدید نرگس آبیار با نام «ابلق» که  روایت داستانی با محوریت یک زن با بازی الناز شاکردوست است، 14 بهمن در روز سوم سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش‌های برج میلاد به نمایش درآمد که البته اکران فیلم در این سالن با انتقاد گروه سازنده فیلم همراه بود.

 

آبیار با اشاره به اینکه ما خودمان با وجود اطلاع از دیالوگ‌ها و اجرای کار، به دلیل اکئوی صدا بعضی جاها متوجه نمی‌شدیم، چه دیالوگی گفته می‌شود، گفت: از آقای طباطبایی‌نژاد می‌خواهم اگر سال آینده هم دبیر بودند، این جا را برای نمایش فیلم‌ها در نظر نگیرند یا اینکه سیستم صوتی اصلاح شود.

 

در این فیلم، هوتن شکیبا و الناز شاکردوست برای دومین بار پیاپی ( بعد از "شبی که ماه کامل شد") در فیلم آبیار همبازی بودند که هر دو بازی در این فیلم را به اندازه یک جایزه دیگر مهم دانستند. ( هر دو دو سال قبل برای "شبی که ماه کامل شد"،سیمرغ گرفتند.)

 

 الناز شاکردوست گفت: مهم این بود که با این نقش صدای زنانی بودیم که دستشان به جایی بند نیست.

 

هوتن شکیبا نیز افزود: من برای این نقش باید اضافه وزن پیدا می‌کردم و با وجود کرونا و تعطیلی باشگاه ها همه کار را در خانه با دو دمبل انجام دادم. 

 

گلاره عباسی هم که در «شیار 143» بازی داشت، باور  پذیربودن و اضافه وزن 10 کیلویی برای نقش‌اش در «ابلق» را که هنوز گریبانگیرش است، مهم‌ترین چالش ‌خود در این فیلم  دانست.

 

آبیار در نشست خبری «ابلق» در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا بازیگر زن فیلم با وجود آزاری که دیده منفعل عمل می‌کند؟ گفت: هنرمند آیینه جامعه است و درست است که ما نشان دادیم کاراکتر اصلی سکوت می‌کند و مصلحت را در نظر می‌گیرد، ولی در واقع می‌گوییم که مصلحت یک مُسکن موقت است چون شرایط قبلی هنوز حاکم است. این داستان همیشگی آدم‌ها در همه جای جهان است و اصلا چالش فیلم و سوالی که من طرح کردم همین است که حقیقت درست است یا مصلحت؟

 

او که فیلمنامه را به همراه پریسا کرزیان نوشته تاکید کرد:‌ من دوست دارم کار اقتباسی کنم، بویژه آنکه رمان‌های خوبی داریم که حیف است روی زمین بمانند و باید به تصویر درآیند.

 

این فیلمساز درباره اینکه اگر اتفاق فیلم و آزاری که از سوی یک مرد به زن وارد می‌شود برای خودش رخ می‌داد چه می‌کرد؟ گفت: من آدم بی‌کله‌ای هستم و تا پای جان جلو می‌روم. اما این سوال را من هم از مخاطب می‌پرسم  تا به آن فکر کنیم.

 

آبیار در پاسخ به اینکه با فیلم‌هایی مثل «شیار 143» بیشتر یک کارگردان ارزشی بوده و آیا قرار است رویه کاری خود را تغییر دهد؟ بیان کرد: واژه "ارزشی" معیار بزرگتری، از آنچه ما می‌گوییم دارد و براین اساس آقای فرهادی هم یک فیلمساز ارزشی است چون به ویژگی‌های اخلاقی  انسان می‌پردازد. من خود را به آن معنا فیلمساز ارزشی نمی‌دانم اما ای کاش بودم.

 

این کارگردان در عین حال گفت: ولی همیشه تصمیم من همین بود که فیلم‌های متفاوتی بسازم. «شیار 143» نگاهی معرفتی به مفهوم انتظار داشت. در «نفس» جهان یک کودک را نشان دادم. سعی کرده‌ام درجا نزنم و روی موج موفقیت فیلم‌های قبلی‌ام سوار نشوم اما بعد از «شبی‌ که ماه کامل شد» یک دفعه ساخت فیلم درباره کشتی سانچی، دزدان دریایی سومالی و ... به من پیشنهاد شد، اما من نمی‌خواهم روی موج فیلم‌های دیگرم باشم و سعی می‌کنم خودم را بشکنم.

 

بهرام رادان، مهران احمدی و گیتی معینی هم از دیگر بازیگران این فیلم و حاضر در نشست بودند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------