آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

ترانه علیدوستی از مرداد ۱۴۰۲ به سندرم Dress مبتلا شده‌اند که پزشکان علت آن را یک تداخل دارویی تشخیص داده‌اند. به گزارش…

نسخه‌های تابستانی برای زمستان اکران سینما‌ها



 سینما ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
تابستان به نیمه رسیده، دولت سیزدهم ‌ در ابتدای راه‌ ، کرونا قبراق و سر و حال در سر خط است و نفس در سینه سینما گره خورده. خیابان‌های گِله و اعتراض، راهبندان؛ کوچه‌های صبر و طاقت، بن‌بست؛ دالان‌های فراموشی، پر از تابلوهای ترحیم فرهنگ. وقتی هر چهار چرخ لنگ می‌زند، چرخ پنجم فرهنگ و هنر به‌کار نمی‌آید. 

 به گزارش همشهری؛ طرح و برنامه، فراوان؛ اقدام عاجل و آدم لایق، کیمیا. ایام تلخ پشت هم ریسه شده‌اند و اخبار بوی امید نمی‌دهد؛ گویی فاجعه را پایانی نیست. فریادرسی چطور؟ مرهم و درمانی چطور؟ از هرچه نیست و نداریم، بیش از همه امید برایمان باقی مانده؛ امید به روزهای روشن و بی‌مرگ و بی‌درد؛ امید به آسایش و تسکین و رونق؛ رونق مسالمت؛ رونق دوستی؛ رونق صداقت؛ رونق اقتصاد و رونق هنر و فرهنگ. رونق سینما، تئاتر، موسیقی و... تصویر دوری است. به خیالی لغزان می‌ماند، اما چه چاره؟ واقعیت را با خیال تاخت می‌زنیم.

 

با همین خوش‌خیالی است که به نجات سینما با طرح‌های ریز و درشت امید داریم. حالا که تن سینما نحیف و رنجور شده، حالا که دیگر سینما پناهگاه نیست، حالا که سینما نفس در سینه‌اش گره خورده و دیگر رونقی ندارد، بیشتر حساسیم که ببینیم تصمیم‌گیرندگان برای سینما چه تصمیمی می‌گیرند و چه طرحی از آستین درمی‌آورند تا به سینما شوکی دهند. یکی از این آخرین تصمیم‌ها «طرح حمایت تابستانه از اکران و سینماها» است. اینکه این طرح چیست و چه می‌تواند بکند، موضوع این گزارش است.

 

مشوق‌هایی برای نفروش‌ها

روابط‌عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری اعلام کرده، در آخرین جلسه کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما، حمایت‌های جدید به تصویب رسیده است. در این جلسه مقرر شده هر فیلم جدید مورد تأیید شورای صنفی نمایش که به چرخه اکران وارد شود و حداقل ۴ هفته روی پرده باشد، مبلغ 100میلیون تومان به شرکت پخش (برای آماده‌سازی‌ اکران) تعلق بگیرد و به ازای هر ۳۰۰ میلیون تومان فروش، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به مالکان فیلم پرداخت شود.

 

اعتبار این طرح از30خرداد تا ۱۵ مهر‌ماه ۱4۰۰ است. پیش از این و در 9تیرماه مقرر شده بود به فیلم‌های با قابلیت جذب مخاطب زیاد که اکران می‌شوند پس از آن که فروش‌شان از ۲ میلیارد تومان عبور کرد، یک‌میلیارد تومان به‌عنوان کمک‎هزینه پرداخت شود و پس از فروش ۵ میلیارد تومانی، کمک‎هزینه یک‌ونیم میلیاردی (در مجموع 2و نیم میلیارد تومان) پرداخت شود.

 

تنها فیلمی که تاکنون توانسته کمک 2و نیم میلیاردی را دریافت کند، «دینامیت» ساخته مسعود اطیابی است که بیش از 8میلیارد تومان فروش داشته است. اما اکران ناموفق 3فیلم جدید در هفته‌های گذشته نشان داد که فروش 5میلیاردی و بهره‌بردن از کمک‌هزینه حمایتی 2و نیم میلیاردی اصلا کار راحتی نیست. احتمالا به همین دلیل سازمان سینمایی تصمیم گرفته برای فیلم‌هایی که نمی‌توانند به فروش بالایی برسند، مشوق‌هایی درنظر بگیرد.

 

حمایت از فیلم‌های دفاع‌مقدس و کودک 

در این جلسه، حمایت‌هایی هم برای سالن‌هایی که فیلم‌هایی با موضوع دفاع‌مقدس یا مخاطب کودک در بازه زمانی فوق نمایش می‌دهند درنظر گرفته شده است.

 

در روزهایی که حداقل 3سانس از فیلم موردنظر در سمفا تعریف شده باشد، معادل 2درصد تعداد صندلی‌های هر سانس براساس سهم سینمادار از قیمت خالص بلیت سینما حمایت صورت می‌گیرد. همچنین، جبران بخشی از ضررهای ناشی از کرونا و جلوگیری از بیکاری کارکنان سینماهای بخش خصوصی، دیگر مصوبه کارگروه بود که منوط به‌نظر شورای تخصصی متشکل از مدیرکل دفتر نظارت بر نمایش، نمایندگان مؤسسه سینما شهر و انجمن سینماداران است.

 

این حمایت از سالن‌داران احتمالا با توجه به این موضوع صورت گرفته که در ایام محرم و صفر فیلم کمدی در سینماها اکران نمی‌شود و به این ترتیب شاید اکران فیلم‌های دفاع‌مقدس و کودک ـ که معمولا به‌دلیل فروش پایین‌شان باب میل سینماداران نیستندـ کمی رونق بگیرد، اما پیش‌شرط موفقیت همه این طرح‌ها این است که کرونا قدری مهار شود و تعداد قربانیانش کاهش یابد؛ در غیراین صورت طرح‌های حمایتی از صاحبان آثار و سینماداران به جایی نمی‌رسد و تغییری در رکود فعلی سینما رخ نمی‌دهد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------