کشف آجرهای لعاب‌دار برجسته با نقوش گاو نر و ماراژدها درتخت‌جمشید



 تخت جمشید,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
سرپرست ایرانی هیأت‌باستان‌شناسی گفت: کاوش‌های هیات ایرانی‌ایتالیایی در محوطه باستانی دروازه پارسه تخت جمشید به کشف آجرهای لعاب‌دار برجسته به تابلوهایی با نقوش گاو نر و ماراژدهای موشخوشو نماد ایزد مَردوک از بین‌النهرین باستان، منتهی شد.

 به گزارش ایرنا از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، کاوش‌های باستان‌شناسی مشترک هیات ایرانی‌ایتالیایی در محوطه باستانی تل‌آجری شهر پارسه تخت‌جمشید به سرپرستی مشترک علیرضا عسکری چاوردی از دانشگاه شیراز و پروفسور پی‌یر فرانچسکو کالیری از دانشگاه بولونیا به انجام رسید.  

 

علیرضا عسکری چاوردی محوطه تل‌آجری را همان محوطه‌ای خواند که ویرانه‌های دروازه پارسه در آن کشف شده و تصریح کرد: این بنای بزرگ و باشکوه در منطقه باغ فیروزی در ۳.۵ کیلومتری شمال‌غربی تختگاه تخت‌جمشید قرار دارد.

 

 نتایج باستان‌شناسی این فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه راشناسایی فونداسیون دو برج بزرگ ضلع جنوب‌شرقی و جنوب‌غربی این دروازه تاریخی اعلام کرد و گفت: همچنین در این فصل، نمای بخش غربی بنای دروازه به طوب ۴۰ متر نمایان شد.

 

این باستان‌شناس افزود: در روند کاوش‌های این فصل، پلان این بنای تاریخی بیش از پیش به صورت نسخه‌ای مشابه از دروازه ایشتار بابل ظاهر می‌شود که در آن ویژگی‌های جدید و بدیعی مانند هسته‌ خشت و گلی دیوارهای آجر پخته‌ نمایان شده است.

 

سرپرست هیأت باستان‌شناسی اظهار کرد: در کاوش‌های این فصل تکه‌های کتیبه‌های میخی به زبان‌های بابلی و ایلامی به همراه آجرهای لعاب‌دار برجسته متعلق به تابلوهایی با نقوش گاو نر و ماراژدهای موشخوشو نماد ایزد مَردوک از بین‌النهرین باستان از این دروازه بدست آمد.

 

او گفت: فعالیت‌های حفاظتی و مرمتی برای تهیه طرح جامع پلان حفاظت از سازه‌های معماری این بنای باشکوه در این فصل با مستندنگاری و مرمت سازه‌های مکشوفه انجام شد.

 

عسگردی چاوردی در پایان خاطرنشان کرد: این کاوش‌ها به صورت مشترک با دانشگاه بولونیا و همکاری موسسه ایزمئو ایتالیا، پایگاه میراث‌جهانی تخت‌جمشید، دانشگاه شیراز و با مدیریت و مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------