آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

تصویر کمتر دیده شده سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

فیلم سینمایی «مفت بر» به تهیه کنندگی حسین فرحبخش و کارگردانی عادل تبریزی آماده نمایش شد. به گزارش همشهری آنلاین به نقل از…

اکران نوروزی تغییر چهره می‌دهد



اکران نوروزی ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

درحالی‌که سخنگوی شورای صنفی نمایش در سوم اسفندماه از قطعی شدن حضور ۷فیلم در اکران نوروزی خبر داده بود، در چند روز اخیر ابهاماتی در مورد ترکیب نوروزی اکران سینماها پیش آمد. به‌طوری که به‌نظر می‌رسد تعدادی از فیلم‌هایی که آماده اکران نوروزی می‌شدند باید جای خود را به آثار سینمایی دیگری بدهند.

 

حالا صحبت از ضرورت اکران یک فیلم کودک و حضور یک کمدی است. چیزی که در فهرست اولیه به چشم نمی‌خورد. خبرساز‌ترین اتفاق هم حذف احتمالی «لامینور» داریوش مهرجویی است.

 

گفته می‌شود «قدغن» به تهیه‌کنندگی حسین فرحبخش هم ممکن است از فهرست اکران نوروزی خط بخورد. ضمن اینکه ابهاماتی هم درباره نمایش علف‌زار پیش آمده است. در 2 سال گذشته، کرونا سینمای ایران را به کما برد و کار به جایی رسید که برای نوروز ۹۹ و ۱۴۰۰ کمتر فیلمی داوطلب اکران بود. شکست سنگین فیلم‌های کارگردان‌های سرشناس نشان داد که این بی‌رغبتی بی‌دلیل نبوده است. حالا بعد از ۲سال رکود قرار است اکران نوروزی جایگاه سابقش را به دست آورد و دوباره رقابتی میان دفاتر پخش و صاحبان فیلم‌ها شکل گرفته است. اکرانی که سیمایش نسبت به آنچه سخنگوی شورای صنفی نمایش در ابتدای اسفند ترسیم کرد متفاوت خواهد بود. مجموع اظهارنظرها و رخدادهای این روزها نشان می‌دهد که اکران نوروزی با ترکیبی متفاوت از آنچه وعده‌اش داده شده بود شکل خواهد گرفت.

 

مسئله پروانه نمایش

۴روز بعد و در شرایطی که گفته می‌شد علف‌زار به‌عنوان یکی از فیلم‌های اکران نوروزی باید توسط قوه قضاییه بازبینی شود، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی اعلام کرد هنوز چیزی درباره اکران نوروزی قطعی نشده است. محمدرضا فرجی همچنین از تشکیل کارگروهی برای اکران نوروزی در سازمان سینمایی خبر داد. نکته دیگر در گفته‌های فرجی، الزام داشتن پروانه نمایش بود. موضوعی که البته بدیهی به‌نظر می‌رسید (هیچ فیلمی بدون پروانه نمایش نمی‌تواند اکران شود) ولی تأکید بر آن نشان می‌داد برخی از فیلم‌هایی که گزینه اکران نوروزی هستند مشکل پروانه نمایش دارند. به‌نظر می‌رسید فیلمی که مشکل پروانه نمایش دارد علف‌زار است ولی خیلی زود خبر رسید که کارشناسان قوه قضاییه فیلم را دیده‌اند و این فیلم مشکلی برای اکران نخواهد داشت.

 

پروانه سوخته «لامینور»

لامینور، ساخته داریوش مهرجویی از مدت‌ها قبل آماده اکران عمومی بود. فیلم، پروانه نمایش هم دریافت کرده بود و در 2 سال اخیر به‌دلیل شرایط کرونایی اکران نشده بود. فیلم مهرجویی ۲سال پیش هم در فهرست اکران نوروزی قرار داشت. ولی با شیوع کرونا سازندگان فیلم ترجیح دادند از اکران نوروز۹۹ انصراف دهند. این بار هم گفته شده اعتبار پروانه نمایش فیلم منقضی شده است. اتفاقی که قاعدتا باید به سادگی، قابل حل باشد و می‌شود پروانه نمایش فیلم را دوباره صادر کرد؛ مگر اینکه پای ملاحظات دیگری در میان باشد.

 

بیست‌وهفتمین ساخته داریوش مهرجویی، محصول سال۹۸ است که به تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان ساخته شده است. فیلمی که مانند «سنتوری» موضوعی مرتبط با موسیقی دارد. نکته جالب توجه لامینور همکاری مجدد علی نصیریان با داریوش مهرجویی است. نصیریان آخرین‌بار سال۵۹ در فیلم «مدرسه‌ای که می‌رفتیم» مقابل دوربین مهرجویی رفته بود. عزت‌الله رمضانی‌فر (دیگر بازیگری که سابقه همکاری‌اش با مهرجویی به دهه۵۰ بازمی گردد)، علی مصفا، پردیس احمدیه، بیتا فرهی، بهناز جعفری، مهرداد صدیقیان، امرالله صابری، فریماه فرجامی و رضا داوودنژاد از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

 

«سگ بند» در راه اکران نوروزی

درحالی‌که گفته می‌شد ترکیب فیلم‌های نوروزی تغییر خواهد کرد، اعلام شد فیلم «سگ بند»، پروانه نمایش گرفته و قرار است جای یکی از فیلم‌های علف‌زار یا لامینور در فهرست اکران نوروزی قرار گیرد. سگ بند فیلمی کمدی است که به کارگردانی مهران احمدی و تهیه کنندگی محمد حسین قاسمی ساخته شده است. این کمدی اجتماعی با بازی امیر جعفری، بهرام افشاری، مهران احمدی، نازنین بیاتی، بهاره کیان افشار و... سال۹۸ جلوی دوربین رفته است.

 

یک فیلم کودک و نوجوان در ترکیب اکران نوروزی

محمدرضا فرجی درباره زمان نمایش فیلم‌های اکران نوروزی، اعلام کرد: با توجه به تصمیم گرفته شده، اکران نوروزی۱۴۰۱ از روز چهارشنبه ۱۸اسفند‌ماه در سینما‌های سراسر کشور آغاز می‌شود. این مسئول سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد افزود: در تلاش هستیم که در اکران نوروزی سال۱۴۰۱ سبدی متنوع از ژانرهای مختلف داشته باشیم و حتما به سینمای کودک و نوجوان نگاه ویژه‌ای خواهیم داشت.

 

همشهری 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------