آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی

با آماده نشدن فیلم «مسیر باد» ساخته کارگردان آمریکایی «ترنس مالیک» برای نمایش در جشنواره کن، پیش بینی می‌شود که نخستین نمایش…

شکوه موسیقی ایران در کرواسی | ۸۰ نوازنده فیلارمونیک زاگرب فارسی خواندند



 موسیقی ایران,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
کنسرت اصیل «چنین گفت زرتشت» برای اولین بار در خارج از ایران با آهنگسازی و هدایت علی رهبری، خوانندگی رضا فکری و همراهی و همخوانی ۸۰ نوازنده کروات به زبان فارسی در ارکستر فیلارمونیک زاگرب اجرا شد. 

به گزارش هنرآنلاین، این کنسرت شامگاه جمعه ۱۳ اسفند (۴ مارس) همزمان با سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و کرواسی و نیز یکصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس ارکستر فیلارمونیک زاگرب در سالن بزرگ لیسینسکی این شهر برگزار شد. پوئم‌سمفونی «چنین گفت زرتشت» در شش قسمت اولین پوئم‌سمفونی در جهان روی گفتار واقعی زرتشت است که برای خواننده تِنور گروه کر و ارکستر بزرگ سمفونیک ساخته شده است.

 

پیش از این نسخه بی‌کلام «چنین گفت زرتشت» ساخته ریچارد اشتراوس، آهنگساز آلمانی از روی نوشته‌های نیچه شهرت جهانی داشت که به هیچ وجه ارتباطی با زرتشت ایران‌زمین ندارد. در عین حال این کنسرت ۶۵ دقیقه‌ای که برای اولین بار در خارج از ایران به زبان فارسی اجرا شد، روایتی اصیل و ایرانی از «چنین گفت زرتشت» را به جهانیان ارائه می‌کند.

 

رهبری که علاوه بر شهرهای بروکسل، پراگ و مالاگا سال‌ها مدیریت هنری ارکستر فیلارمونیک زاگرب را نیز عهده‌دار بوده، رهبر ویژه و میهمان برنامه بود. وی این اثر را به مردم کرواسی تقدیم کرد که بر اساس برخی مستندات تاریخی باور دارند ریشه آنها به ایران باستان بازمی‌گردد.

 

رضا فکری در ۷ سال گذشته با علی رهبری همکاری داشته و در اجرای موفق آثار «مرشد»، «اپرای غمنامه پارسی»، «اپرای حضرت ابراهیم» و «دیوان گوته» نقش ایفا کرده است. ارکستر فیلارمونیک زاگرب از ارکسترهای مشهور اروپاست و رهبران و سولیست‌های جهان با آن کار کرده‌اند.

 

مشاوران فرهنگی و هنری رئیس جمهوری و نماینده ویژه نخست‌وزیر کرواسی، معاونان وزیران خارجه، فرهنگ و اقتصاد، سفیران و دیپلمات‌های مقیم زاگرب، سفیر ایران در کرواسی و سفیر کرواسی در تهران، اعضای شورای شهر زاگرب، مقام‌های شهرهای مختلف کرواسی، مدیران اقتصادی، ایراندوستان و جمع زیادی از هموطنان مقیم کرواسی در این کنسرت حضور داشتند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------