۷ فیلم که بتمن مت ریوز از آن‌ها تاثیر گرفته است



 بتمن ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
از زمانی که برای اولین بار تریلر عجیب و غریب «بتمن» پخش شد، توانست احساس غم و تاریکی و وحشتی فراتر از سایر فیلم‌های ابرقهرمانی را به مخاطب منتقل نماید. خبر خوب این است که منتقدان، در بیشتر موارد، نسبت به برداشت تند و متفکرانه کارگردان «کلاورفیلد» نظر مثبتی داشته‌اند. 

تا حد زیادی به لطف فیلم‌برداری فوق‌العاده خاطره‌انگیز گریگ فریزر، فیلم‌بردار «تلماسه»، «بتمن» شبیه به یک فیلم استثنایی به نظر می‌رسد و تصاویر اپرایی و مملو از باران و هوای مه‌آلود فیلم ریوز واقعا حس عجیبی را به مخاطب القا می‌کنند. بنابراین قبل از اینکه به تماشای رابرت پتینسون بنشینید که شنل و کلاه خود برای مبارزه با جنایتکاران شهر گاتهام سیتی به تن می‌کند، بهتر است به تماشای هفت فیلم کلاسیکی بنشینید که توانسته‌اند الهام‌بخش مت ریوز در ساخت این فیلم باشند.

 

۱. محله چینی‌ها (Chinatown)

 بتمن ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

    کارگردان: رومن بولانسکی

    بازیگران: جک نیکلسون، فی داناوی

    تاریخ انتشار: ۱۹۷۴

    امتیاز IMDb به فیلم: ۴.۵ از ۱۰

    امتیاز راتن تومیتوز: ۹۹ از ۱۰۰

 

ریوز و همکارانش در مورد این واقعیت که فیلم «بتمن» یک فیلم کاملا نوآر است، هیچ حرفی نزده‌اند. با در نظر گرفتن این موضوع، چرا نباید تصور کنیم که کارگردان در ساخت آن از بهترین فیلم‌های نوآر کلاسیک الهام گرفته است؟ داستان کارآگاهی جاودانه رومن پولانسکی یک شاهکار بی‌نقص است. این فیلم داستان مردی را روایت می‌کند که در حال مبارزه با قدرت‌هایی است که فاسدتر از آن چیزی هستند که هر کسی بتواند تصور کند. درست است که جیک گیتس با بازی جک نیکلسون، قطعا یک سر و گردن از بروس وین با بازی پتینسون بالاتر خواهد بود. افسوس، هم «محله چینی‌ها» و هم «بتمن» درباره شهرهایی هستند که بر روی ستون‌های شرارت و طمع ساخته شده‌اند و مردی آرمان‌گرا، هرچند وحشی صفت که فکر می‌کند می‌تواند همه این اشرار را نابود کند و خیر و خوشی را به شهر بازگرداند باید به مبارزه با افراد شرور بپردازد.

 

۲. راننده تاکسی (Taxi Driver)

 بتمن ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

    کارگردان: مارتین اسکورسیزی

    بازیگران: رابرت دنیرو، جودی فاستر، هاروی کایتل

    تاریخ انتشار: ۱۹۷۶

    امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰

    امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰

 

خوب یا بد، قطعا فیلم «راننده تاکسی» تاثیر زیادی بر جوکر قطبی «تاد فیلیپس» داشت. اما در مورد تاثیر این فیلم بر «بتمن» چه می‌توان گفت؟ شاهکار مارتین اسکورسیزی قطعا پدربزرگ فیلم‌هایی نظیر فیلم شهر کثیف گاتهام است و لذا می‌توان آن را پایه‌ای برای ساخت فیلم‌هایی مملو از شرارت و جنایت نظیر «بتمن» دانست. ریوز تا آنجا پیش می‌رود که دیدگاه اسکورسیزی را در مصاحبه‌ای کاملا می‌ستاید و به این اشاره می‌کند که چگونه از این فیلم در «بتمن» فرانک میلر و دیوید مازوچلی الهام گرفته شده و همین امر او را به فکر واداشته است. وقتی خوب دقت کنید درمی‌یابید که وین از همان بیماری‌های روحی و روانی تراویس بیکل رنج می‌برد با این تفاوت که او بسیار ثروتمندتر از تراویس است و چندان در صحبت کردن با زنان مشکلی ندارد.

 

۳. ارتباط فرانسوی (The French Connection)

 بتمن ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

    کارگردان: ویلیام فریدکین

    بازیگران: جین هکمن، فرناندو ری، روی شایدر

    تاریخ انتشار: ۱۹۷۱

    امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۷ از ۱۰

    امتیاز راتن تومیتوز: ۹۷ از ۱۰۰

 

«ارتباط فرانسوی» شهر نیویورک دهه ۱۹۷۰ را بسان یک منطقه جنگی بی‌قانون که در آن انسان‌ها به خاطر پول و ثروت حاضرند یکدیگر را بدرند به تصویر می‌کشد. این فیلم منظره جهنمی شهری ویران شده را نشان می‌دهد که در آن فقر، جنایت، پلیس‌های فریبکار و باندهایی که واگن‌های مترو را به گروگان می‌گیرند و داستان‌های مملو از جنایت همه و همه به افراد ثروتمند و قدرتمند ختم می‌شوند. آن‌هایی که در پنت‌هاوس‌های دلباز و زیبای خود آرام نشسته‌اند و دستور می‌دهند. البته شهر گاتهام هرگز بر اساس داستان یک کلان شهر خاص ساخته نشده است، اما حس آنتروپی و پوسیدگی که در برداشت «بتمن» از گاتهام وجود دارد نشان دهنده الهام از فیلم مملو از ترس و دلهره ویلیام فریدکین در سال ۱۹۷۱ است. درست است که جیم گوردون بسیار بهتر از جین هکمن نژادپرست است اما باید به این موضوع که دور و زمانه تغییر کرده نیز توجه نمود.

 

۴. همه مردان رئیس‌جمهور (All The President’s Men)

 بتمن ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

    کارگردان: آلن جی باکولا

    بازیگران: رابرت ردفورد، داستین هافمن، جک واردن

    تاریخ انتشار: ۱۹۷۶

    امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۸ از ۱۰

    امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰

 

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های «بتمن»، گنجاندن یک داستان جانبی توطئه آمیز در آن است که بدون گفتن هیچ چیزی، چندین عضو از قشر بالادست گاتهام سیتی را متهم می‌کند. در حالی که «همه مردان رئیس‌جمهور» قطعا یک اثر تخیلی تاریخی است که ریشه در وقایع زندگی واقعی دارد و نمی‌توان آن را فیلمی برگرفته از داستان‌های کتاب‌های کمیک دانست، اما ظاهرا ریوز در کار خود از آلن جی الهام گرفته است. در واقع این فیلم کلاسیک نشان داد که چگونه می‌توان کاراکتر ریدلر پل دانو را بر اساس یک زمینه تاریخی واقعی ساخته و پرداخته نمود.

 

۵. هفت (Se7en)

 بتمن ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

    کارگردان: دیوید فینچر

    بازیگران: برد پیت، مورگان فریمن، گوئینت پالترو

    تاریخ انتشار: ۱۹۹۵

    امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۵ از ۱۰

    امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰

 

یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که در رابطه با شهر گاتهام «بتمن» گرفته شد، تصمیم تبدیل ریدلر به یک قاتل زنجیره‌ای است، قاتلی که فساد و ابتذال او در نهایت این شهر را از پا در می‌آورد. با توجه به اینکه قتل‌های ریدلر حول محور مجموعه‌ای از سرنخ‌های مبهم در جریان هستند که بیشتر آن‌ها با هدف تمسخر مقامات طراحی شده‌اند، قطعا کاراکتر او ما را به یکی از فیلم‌های مرموز و سرشار از معمای کلاسیک تحت عنوان «هفت» می‌رساند. به نظر می‌رسد که ریدلر نسبت به جان دوی بیشتر شبیه به یک تروریست است، اما شباهت‌های زیادی بین این دو کاراکتر وجود دارد، از نشانه‌های به جا مانده در صحنه‌های جنایت گرفته تا ابزارهایی که از آن‌ها برای شکنجه قربانیان استفاده می‌کنند. هر دوی این جنایتکاران به طرح معما علاقه زیادی دارند و لذا می‌توان از این جهت این دو کاراکتر را شبیه هم دانست و این‌طور برداشت کرد که در ساخت کاراکتر ریدلر از این کاراکتر الهام گرفته شده است.

 

۶. زودیاک (Zodiac)

 بتمن ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

    کارگردان: دیوید فینچر

    بازیگران: جیک جیلنهال، مارک رافلو، آنتونی ادواردز

    تاریخ انتشار: ۲۰۰۷

    امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰

    امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰

 

«زودیاک» فیلم جذابی است که به کارگردانی فینچر ساخته شده و درباره قاتل وحشی و خوفناکی به نام زودیاک است که در سانفرانسیسکو دهه ۶۰ و ۷۰، دست به جنایات فراوانی زد. این فیلم را می‌توان شاهکار فینچر دانست که نشان دهنده علاقه شدید کارگردان به روایت قتل‌های روان‌پریشانه این قاتل، آن هم با جزئیات و ریزه کاری‌های فراوان است. «بتمن» نیز مانند «زودیاک» فیلمی است که باید آن را با صبر و حوصله زیاد تماشا کرد. هر دو فیلم بیش از دو ساعت و نیم طول می‌کشند تا بیننده این فرصت را داشته باشد تا با رمز و رازهای موجود در جای جای فیلم آشنا شود. علاوه‌براین، به نظر می‌رسد که شخصیت ریدلر آشکارا از کاراکتر قاتل سریالی زودیاک، الگوبرداری شده است، در واقع زودیاک را می‌توان سمبلی برای خلق این کاراکتر مرموز دانست.

 

۷. اوقات خوش (Good Time)

 بتمن ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

    کارگردان: جاش سفدی

    بازیگران: رابرت پتینسون، بنی سفدی، برخد عبدی

    تاریخ انتشار: ۲۰۱۷

    امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰

    امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰

 

رابرت پتینسون در نقش کانی نیکاس اهل کوئینز در فیلم «اوقات خوش» جاش سفدی به ایفای نقش می‌پردازد. او با چنان تبحری به ایفای این نقش پرداخت که توانست مت ریوز را متقاعد کند تا نقش یکی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان سینما را به او بدهد. در این فیلم، به وضوح می‌توان آسیب‌پذیری و استیصال را در وجود نیکاس مشاهده نمود، اما در عین حال قدرتی که در مقابله با مشکلات دارد نیز کاملا قابل مشاهده است.

 

دیجیکالا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------