سال تلخ وداع با مجریان و هنرمندان/ جای‌تان در قاب «سیما» خالی است



 درگذشتگان هنر ۱۴۰۰,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
سال ۱۴۰۰ نام‌آوران مهمی در عرصه اجرا، بازیگری، گویندگی و سریال‌سازی از صحنه تلویزیون کناره گرفتند و دار فانی را وداع گفتند. 

در آخرین روزهایی آخرین سال قرن هستیم روزهایی که برخی به واسطه نحسی از دست دادن‌های مدام و تلخی ایام دوست دارند زودتر به پایان برسد. از دست دادن‌هایی که بخشی به خاطر بزرگترین فاجعه قرن یعنی کرونا رخ داد و باعث شد داغ‌هایی فراموش نشدنی بر دل‌ها بگذارد.

 

به رسم هر ساله مروری داریم بر چهره‌های تلویزیونی که در این یک سال از دنیا رفتند؛ از مدیران و گویندگان صداوسیما که سال‌ها زحمت کشیدند تا چهره‌های هنری که برخی شان ماندگارترین سریال‌ها و آثار رادیو و تلویزیون را رقم زدند.

 

خبرگزاری مهر در راستای «یادبود درگذشتگان هنر ۱۴۰۰» پیش از این و در سه گزارش مجزا از هنرمندان فقید حوزه «موسیقی»، «تئاتر» و «سینما» یاد کرده بود.

 

 درگذشتگان هنر ۱۴۰۰,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

۷ فروردین؛ آزاده نامداری 

آزاده نامداری هفتم فروردین ماه سال جاری درگذشت. نامداری سال‌ها اجرای برنامه‌های تلویزیون را بر عهده داشت و یکی از معدود مجریان خانمی بود که توانست اقبال بسیاری در میان مخاطبان داشته باشد.

 

نامداری سال ۸۴ با بخش خبری «تازه ها» در برنامه ظهرگاهی شبکه یک سیما فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد و تا چهار سال این بخش را ادامه داد. بعد از آن برنامه‌هایی چون «غیرمنتظره» و «خانمی که شما باشی»، را داشت که جزو اجراهای پربیننده او می‌توان به حساب آورد.

 

پیکر این مجری تلویزیون در ۹ فروردین ۱۴۰۰ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا، تهران به خاک سپرده شد.

 

۱۱ فروردین؛ احمد گنجی 

احمد گنجی پیشکسوت هنرهای نمایشی در رادیو در سن ۵۶ سالگی و در ۱۱ فروردین بر اثر سکته قلبی دارفانی را وداع گفت.

 

وی در نمایش‌های رادیویی، چون «بارگاه سوم» ایفای نقش کرده است. همچنین نسخ صوتی کتاب‌های هبوط، کیمیاگر، پیامبر، جاناتان مرغ دریایی و… از جمله کارهایی است که با صدای استاد گنجی منتشر شده است و صلح امام حسن (ع) که به همت ایران صدا تهیه شد از آخرین کارهای او به حساب می‌آید.

 

 درگذشتگان هنر ۱۴۰۰,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 ۲۶ فروردین؛ محسن قاضی مرادی 

زنده یاد محسن قاضی مرادی بازیگر سینما و تلویزیون شامگاه چهارشنبه ۲۵ فروردین ماه دار فانی را وداع گفت. او قبل از فوتش چندین سال بود که از بیماری پارکینسون رنج می‌برد و همکاری با مهران مدیری از آخرین همکاری‌هایش بود.

 

قاضی مرادی سال ۹۷ در سریال «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی بازی کرد که البته به دلیل شرایط سختش برای بازیگری، مهران مدیری مورد انتقادهایی هم قرار گرفت.

 

او همچنین در سریال‌هایی مثل «هفت سنگ»، «شمعدونی»، «من یک مستاجرم»، «دندون طلا» و… حضور داشته است و جزو بازیگرانی بود که بیشترین فعالیتش در سریال‌های کمدی و طنز بود. مهوش وقاری بازیگر همسر زنده یاد قاضی مرادی است که جزو زوج‌های ماندگار سینما و تلویزیون ایران هستند.

 

۲۷ اردیبهشت؛ امیر نظری 

امیر نظری مجری کارشناس شبکه سلامت بود که ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری بر اثر کرونا درگذشت. نظری دکترای داروسازی داشت و سال‌ها اجرای برنامه‌های حوزه سلامت را بر عهده داشت.

 

این مجری کارشناس حدود سه تا چهار هفته درگیر کرونا شده بود ابتدا با حال خوب مرخص شد و بعد دوباره با تنگی نفس به بیمارستان بقیةالله رفت و آنجا بستری شد و بعد از مدتی کوتاه نیز درگذشت.

 

امیر نظری در شبکه‌های چهار، آموزش، سلامت و جام جم به اجرا پرداخته بود.

 

۱۳ خرداد؛ مسعود بهبهانی نیا 

مهمترین سریال‌های ملودرام تلویزیون را مسعود بهبهانی نیا خلق کرد. او نویسنده آثار ملودرام اجتماعی و دفاع مقدسی بود که ۱۳ خردادماه در خواب براثر ایست قلبی درگذشت.

 

بهبهانی نیا در طول عمر کاری خود با کارگردانان مختلفی کار کرد و از سریال‌های مهم او در فضای ملودرام می‌توان به «نرگس»، «ترانه مادری» و «فاصله ها» اشاره کرد که به سریال‌هایی خیابان خلوت کن هم معروف بودند.

 

این نویسنده همچنین نگارش برخی سریال‌های مهم دفاع مقدسی همچون «خاک سرخ» که ابراهیم حاتمی کیا آن را ساخت و «کیمیا» به کارگردانی جواد افشار را بر عهده داشت.

 

بهبهانی نیا مشغول نگارش یکی دیگر از سریال‌های طولانی تلویزیون یعنی «برف بی صدا می بارد» بود که دار فانی را وداع گفت.

 

 درگذشتگان هنر ۱۴۰۰,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

اول تیرماه؛ حمید مجتهدی 

حمید مجتهدی مستندساز و تصویربردار حوزه مستند عصر روز سه‌شنبه اول تیرماه بر اثر عوارض ابتلا به سرطان درگذشت. حمید مجتهدی حدود ۱۰ سال به سرطان کبد دچار بود که باعث شد کلیه و ریه وی را از بین برد.

 

مجتهدی با مصطفی عقاد در فیلم‌های محمد رسول‌الله (رسالت) و عمرمختار (شیر صحرا)، همکاری کرده‌است. وی که عنوان سومین فیلمبردار هوایی دنیا را در اختیار دارد، کارگردان و مدیر فیلمبرداری مجموعه مستند «ایران» است که در چند فصل از تلویزیون پخش شد و به معرفی جاذبه‌های فرهنگی کشور ایران می‌پردازد.

 

۲ تیرماه؛ میرصلاح حسینی 

میرصلاح حسینی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون کشورمان شامگاه چهارشنبه دوم تیر بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان حنجره در سن ۷۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

 

میرصلاح حسینی که از چندین سال پیش به دلیل ابتلای به سرطان حنجره در بستر بیماری بود و در این سال‌ها نیز کمتر فرصت بازی در اثر تلویزیونی یا سینمایی پیدا می‌کرد، طی دوران فعالیت خود در عرصه بازیگری تجربه بازی در بسیاری از آثار شاخص تصویری را از سر گذارنده که از آن جمله می‌توان به «مختارنامه»، «هزار دستان»، «بوی کافور، عطر یاس»، «شیر سنگی» اشاره کرد.

 

۱۲ تیرماه؛ محمد برسوزیان 

محمد برسوزیان از بازیگران پیشکسوت تلویزیون و سینما عصر روز ۱۲ تیرماه دار فانی را وداع گفت. وی در سریال‌هایی چون «سه در چهار»، «متهم گریخت» و «روزگار قریب» ایفای نقش کرده بود.

 

این بازیگر که به دلیل حمله قلبی در بیمارستان بستری بود، در ۷۶ سالگی درگذشت.

 

 درگذشتگان هنر ۱۴۰۰,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 ۱۲ مرداد؛ فرزانه معصومیان 

معصومیان گوینده خبر و رادیو بود که اواخر سال ۷۳ از او برای گویندگی خبر در رادیو دعوت شد. نخستین همکاری‌های معصومیان با رادیو، در شبکه پیام شکل گرفت و هنوز هم با این شبکه همکاری داشت.

 

معصومیان از سال ۷۴ به عنوان گوینده برنامه‌های سیاسی رادیو و تلویزیون با صداوسیما همکاری اش را شروع کرد. با این همه معاونت سیاسی از سال گذشته به علت بازنشستگی، همکاری با او را قطع کرده بود.

 

معصومیان حدود ۲۵ سال سابقه در حوزه گویندگی خبر و اجرا در رادیو داشت که امسال بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری و ریه و کلیه اش درگیر شد. او چند روزی هم به کما رفت و سپس در ۱۲ مرداد درگذشت.

 

۱۷ مرداد؛ یاسمن علی‌اکبرلو 

یاسمن علی اکبرلو گوینده و دبیر خبر از سوم مرداد در بیمارستان خاتم الانبیا بستری بود و سپس ریه او کامل درگیر شد. درنهایت هم ۱۷ مرداد اکسیژن خون او پایین آمد و درگذشت.

 

یاسمن علی اکبرلو، دبیر و خبرنگار با سابقه شبکه خبر بود که به دلیل ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا دار فانی را وداع گفت.

 

وی از بدو تاسیس شبکه خبر در بخش‌های مختلف گروه اخبار ورزشی، به ویژه در حوزه تخصصی ورزش بانوان به عنوان تهیه کننده، دبیر و خبرنگار فعال بود و در سال‌های اخیر نیز در تحریریه رسانه‌های نوین شبکه، به عنوان دبیر خبر فعالیت داشت.

 

 درگذشتگان هنر ۱۴۰۰,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 ۱۶ مرداد؛ امیر نیکیار 

امیر نیکیار که سال‌ها با تیپ «آقا نیکی» در آیتم‌های طنز تلویزیون حضور داشت، در سن ۶۹ سالگی دارفانی را وداع گفت. امیر نیکیار مدتی به عارضه سرطان روده مبتلا بود و روز ۱۶ مرداد بر اثر ایست قلبی در بیمارستان عرفان درگذشت.

 

اولین بار که نیکیار در تلویزیون بازی کرد، در آیتم‌های برنامه «جنگ هفته» بود و پس از آن در «جنگ شبانه» و سایر برنامه‌های طنز آن زمان تلویزیون، پای ثابت آیتم‌های طنز شد.

 

کاراکتر آقا نیکی، فردی ساده‌لوح بود که در دهه ۷۰ کاراکترش ماندگار شد.

 

 درگذشتگان هنر ۱۴۰۰,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 ۴ مهر؛ سیامک اطلسی

سیامک اطلسی دو هفته به کرونا مبتلا شده بود و روز چهارم مهر در بیمارستان فرمانیه فوت کرد. سیامک اطلسی در سال ۱۳۱۵ در ارومیه به دنیا آمد و از سال ۱۳۴۲ فعالیت هنری را در استودیو شاهین فیلم آغاز کرد و با پیشنهاد یکی از کارگردانان که فیلمش را برای دوبله آورده بود سر از دنیای بازیگری درآورد.

 

بازی در سریال‌های «پدرسالار»، «معمای شاه» و «مختارنامه‌» از نقش‌آفرینی ماندگار زنده‌یاد اطلسی محسوب می‌شود.

 

سریال «اپیدمی» به کارگردانی سجاد حسینی آخرین پروژه‌ای بود که اطلسی در آن به ایفای نقش پرداخت. این سریال با موضوع کرونا ساخته شد و اطلسی در این سریال نقش رئیس یک بیمارستان را بازی کرده است.

 

 درگذشتگان هنر ۱۴۰۰,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 ۱۳ مهر؛ فتحعلی اویسی 

فتحعلی اویسی مدتی قبل از فوت در بیمارستان بستری شده بود و شایعاتی درباره به کما رفتن وی مطرح می‌شد. با این حال خانواده اش ابتدا این موضوع را رد کردند. او مدتی را در کما بود و سپس از سوی بیمارستان اعلام شد که سه شنبه ۱۳ مهر درگذشته است.

 

فتحعلی اویسی بازیگر و کارگردان در مجموعه‌های تلویزیونی «بدون‌شرح»، «شهر قشنگ»، «کمربندها را ببندیم»، «دارا و ندار»، «زیرزمین»، «باغچه مینو» و … به ایفای نقش پرداخته بود.

 

این هنرمند زادهٔ ۲۱ دی ۱۳۲۴ و فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس در سال ۱۳۵۳ بود و در خوانندگی هم دستی داشت. اویسی در همان سال به ایران بازگشت و آغازِ فعالیت سینمایی‌اش، بازی در فیلم «قدغن» از علیرضا داوودنژاد در سال ۱۳۵۷ بود.

 

اویسی در ابتدای کارنامه سینمایی اش با نقش‌های جدی و اکشن شناخته می‌شد و در دهه ۸۰ بود که به واسطه سریال‌های طنز مثل «بدون شرح» وارد حوزه کمدی شد و خیلی بیشتر از نقش‌های جدی اش در بازیگری درخشید و مورد توجه واقع شد.

 

 درگذشتگان هنر ۱۴۰۰,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 ۱۷ مهر؛ عزت الله مهرآوران 

مهرآوران جزو هنرمندانی بود که هر ۲ دوز واکسن خود را از طریق موسسه هنرمندان پیشکسوت تزریق کرده بود اما با این حال از روز چهارم مهر به واسطه عوارض ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد.

 

عزت‌الله مهرآوران در طول چند دهه فعالیت هنری هم بر صحنه تئاتر حضور داشته است و هم در سینما و تلویزیون. او در سینما با کارگردانان مختلفی چون رضا عطاران، محمدرضا هنرمند و ابراهیم حاتمی کیا همکاری داشته است که می‌توان به «آژانس شیشه‌ای»، «مومیایی» و «خوابم می‌آد» اشاره کرد.

 

مهرآوران همچنین در سریال‌های مختلفی در فضای کمدی و ملودرام به ایفای نقش پرداخته و نقش‌های به یادماندنی از خود به جای گذاشته است که از جمله آنها می‌توان به سریال «لیسانسه‌ها»، «دزد و پلیس»، «وضعیت سفید» و… اشاره کرد.

 

مهرآوران در سریال‌های خانگی همچون «هیولا» و «می‌خواهم زنده بمانم» نیز به نقش آفرینی پرداخته بود و «ساخت ایران ۳» از آخرین پروژه‌های سریالی او بود.

 

 درگذشتگان هنر ۱۴۰۰,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 ۱۸ دی؛ حمید لبخنده 

حمید لبخنده چندی قبل از فوتش تحت عمل جراحی قرار گرفته بود و بعد از بستری بودن در بیمارستان به منزل منتقل و بستری شد. او متأسفانه به دلیل عوارض ناشی از عمل جراحی، عصر روز شنبه ۱۸ دی چشم از جهان فروبست.

 

حمید لبخنده متولد سال ۱۳۳۰ در اهواز فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. وی از جمله شاگردان زنده‌یاد حمید سمندریان بود و بعد از درگذشت سمندریان و همچنین زنده‌یاد هما روستا، مدیریت آکادمی سمندریان را عهده‌دار شد.

 

لبخنده در عرصه کارگردانی تلویزیونی نیز فعالیت داشت و آثار ماندگاری را برای مخاطبان خلق کرد. مجموعه‌های تلویزیونی پرطرفدار «در پناه تو» و «در قلب من» دو سریال ماندگار وی در تلویزیون بودند که هر دو توانستند در زمان خود جریان ساز باشند و حتی بسیاری از کلیشه‌ها و مولفه‌های سریال سازی را بعد از خود تغییر دهند.

 

شخصیت‌های این سریال‌ها، دیالوگ‌ها و قصه‌هایشان برای بسیاری هنوز هم به یاد مانده است اگرچه خالقش دیگر در میان ما نیست.

 

 درگذشتگان هنر ۱۴۰۰,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 ۲۲ بهمن؛ حلیمه سعیدی 

حلیمه سعیدی بازیگر تلویزیون و مادر شهید که با سریال‌های طنز رضا عطاران شناخته شد روز جمعه ۲۲ بهمن ساعتی پیش در منزل خود درگذشت.

 

جلال لشکری فرزند این بازیگر بعد از فوتش به بیماری سرطان وی اشاره کرده بود. اولین حضور سعیدی در جلوی دوربین در فیلم دکتر قریب در نقش مادر علی بوده‌است و برای نخستین بار رضا عطاران بازیگر و کارگردان ایرانی به او پیشنهاد بازی داد و پس از گرفتن تست در برابر دوربین، مشغول به بازی شد. معروف‌ترین کار او مجموعه خوش نشین‌ها است.

 

سعیدی در سریال‌های «متهم گریخت»، «ترش و شیرین»، «خوش نشین ها» و… به ایفای نقش پرداخته است.

 

۷ اسفند؛ رفعت هاشم‌پور 

رفعت (رافت) هاشم‌پور گوینده و دوبلور پیشکسوت روز جمعه هفتم اسفندماه در کرج بر اثر کهولت سن درگذشت. وی از سال ۱۳۳۷ وارد عرصهٔ دوبله شد و طی سال‌های قبل و بعد از انقلاب ایران در دوبله بسیاری از فیلم‌های سینمایی خارجی و ایرانی گویندگی کرد.

 

جلال مقامی از صداپیشگان پیشکسوت و همسر این هنرمند در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «بازگشت همه بسوی اوست. امروز همسرم بانو رفعت هاشم پور به رحمت خدا رفتند.»

 

مدیریت دوبلاژ سریال «قصه‌های جزیره» در اواسط دهۀ ۷۰ از دیگر فعالیت‌های او بود. در این سریال خود او به جای شخصیت هتی کینگ یا خاله هتی (با نقش‌آفرینی جکی باروز) حرف می‌زد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

 

گویندگی نقش اسکارلت در فیلم «بر باد رفته» از دیگر نقش‌های مهم این دوبلور بوده است.

 

رفعت هاشم پور همسر جلال مقامی گوینده، مجری و دوبلور پیشکسوت تلویزیون است.

 

 درگذشتگان هنر ۱۴۰۰,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 ۱۰ اسفند؛ زهره فکور صبور 

زهره فکور صبور بازیگر سینما و تلویزیون شب گذشته ۱۰ اسفندماه در منزل شخصی خود درگذشت. گمانه زنی‌ها درباره نحوه درگذشت این بازیگر مختلف بود و روایت‌ها از طریق منابع آگاه نقل می‌شد که گمانه خودکشی را تقویت می‌کرد.

 

پیکر زنده یاد فکورصبور به پزشکی قانونی رفت و اعلام شد که نتایج دقیق‌تر بعداً اعلام خواهد شد.

 

این بازیگر ۴۳ ساله، در آثاری چون «دلنوازان»، «مسافری از هند»، «روزگار جوانی»، «دردسرهای عظیم»، «دنگ‌وفنگ» ایفای نقش کرد و مدتی در تلویزیون کم کار شده بود.

 

حضور در سریال «بی همگان» به کارگردانی بهرنگ توفیقی از آخرین کارهایی بود که مشغولش بود و نقش او با رفتنش نیمه کاره ماند.

 

 درگذشتگان هنر ۱۴۰۰,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 ۱۹ اسفند؛ علیرضا غفاری 

علیرضا غفاری مجری، گوینده پیشکسوت رادیو و تلویزیون و منتقد سینما روز پنجشنبه ۱۹ اسفندماه بر اثر سکته قلبی درگذشت.

 

او سال‌ها برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کرد و مدیر روابط عمومی نهادها و مراکز فرهنگی و هنری بود. او همچنین نویسنده کتاب‌های مختلفی بود و برنامه‌های نوستالژیکی را به یادگار در رادیو و تلویزیون گذاشته است.

 

غفاری گوینده شیفت پنجشنبه‌های رادیو پیام بوده است و از سال ۶۳ به استخدام صداوسیما درآمد اما به شکلی ناگهانی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------