مرلین مونرو رکورد هنر قرن بیستم را شکست



 مریلین مونرو,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
پرتره «مریلین مونرو» اثر «اندی وارهول» به قیمت ۱۹۵ میلیون دلار فروخته شد تا رکورد جدیدی برای هنر قرن بیستم و آثار هنرمندان آمریکایی رقم بخورد. 

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، این اثر هنری که به سال ۱۹۶۴ تعلق دارد، چهره «مریلین مونرو» را در یک پس‌زمینه آبی به تصویر می‌کشد و یکی از مجموعه پرتره‌هایی است که وارهول از این بازیگر پس از مرگش در سال ۱۹۶۲ خلق کرد و از آن زمان به یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار پاپ آرت تبدیل شده است.

 

این اثر هنری در حراجی کریستیز در حالی به قیمت ۱۹۵ میلیون دلار فروخته شد که پیش از این قیمت ۲۰۰ میلیون دلار برای آن برآورد شده بود. 

 

فروش این اثر هنری رکورد قبلی یک اثر هنری ایجاد شده در قرن بیستم را شکست که پیش از این در اختیار «پابلو پیکاسو» و یک اثر تقاشی از مجموعه «زنان الجزایر» اثر سال ۱۹۹۵ بود که در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۱۷۹.۴ میلیون دلار با احتساب هزینه‌های اضافی فروخته شد.

 

 مریلین مونرو,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

نقاشی پرتره «اندری وارهول» از «مریلین مونرو» همچنین رکورد گران‌ترین اثر آمریکایی فروخته شده در یک حراجی را نیز به نام خود ثبت کرد؛ رکوردی که قبلاً متعلق به نقاشی «ژان میشل باسکیا» در سال ۱۹۸۲ بود که در سال ۲۰۱۷ به قیمت ۱۱۰.۵ میلیون دلار فروخته شد.

 

«الکس روتر»، رئیس بخش هنر قرن بیستم و بیست و یکم کریستیز، در بیانیه‌ای در این حراجی اعلام کرد: «نقاشی وارهول از مریلین مونرو اوج مطلق پاپ آرت آمریکایی است. این نقاشی فراتر از ژانر پرتره است و هنر و فرهنگ قرن بیستم را جایگزین می‌کند». 

 

این نقاشی بر اساس عکس تبلیغاتی مونرو در فیلم «نیاگارا» در سال ۱۹۵۳ کشیده شده است که با رنگ های روشن روی چشم ها، موها و لب های او نمایش داده شده است.

 

 مریلین مونرو,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

اندی وارهول

 

«مریلین مونرو» یکی از سرشناس‌ترین و پرحاشیه‌ترین بازیگران تاریخ سینماست که در جریان پروژه ساخت فیلم «Something`s Got to Give» به کارگردانی «جورج کوکر» در سال ۱۹۶۲ و در سن ۳۶ سالگی درگذشت و این فیلم را برای همیشه ناتمام گذاشت اما بخش‌هایی از این فیلم در مستند «مرلین: واپسین روزها» در سال ۲۰۰۱ گنجانده شد.

 

دلیل رسمی مرگ وی خودکشی بر اثر مصرف بیش از حد داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش اعلام شد، اما ادعاهای مبنی بر وجود یک توطئه و مجموعه حوادث اسرارآمیزی که منجر به مرگ وی شد، همواره بحث‌برانگیز بوده‌ است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------