آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

هزینه تهیه لوازم تحریر کلاس اولی‌های امسال، چیزی حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان!



لوازم تحریر،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

روزنامه فرهیختگان نوشت: لیست لوازم تحریر کلاس اول از حدود ۱۷ مورد شامل دفتر، مداد، جامدادی، کیف و کوله، خط‌کش و تعدادی وسایل کوچک تشکیل شده، اما حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذارد. تازه به شرط اینکه خریدتان را از میان محصولات معمولی انتخاب کنید و قول بدهید سمت کالا‌های لوکس و گرانقیمت نروید. امسال مردم بیشتر سمت کوله‌هایی می‌روند که قیمت آن‌ها بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است. اگر دست روی یک کوله استاندارد خارجی بگذارید، باید حداقل یک تا ۱.۵ میلیون خرج کنید. چهار، پنج‌تا دفتر مشق، نقاشی و یادداشت روی هم ۱۷۰ هزار تومان می‌شود و برای مداد، مدادرنگی، تراش و پاک‌کن ناچار می‌شوید ۲۴۰ هزار تومان پرداخت کنید. خرده‌ریزه‌ایی مثل قیچی، چسب، خط‌کش، جامدادی، لیوان و ظرف تغذیه هم باید در لیست لوازم تحریر کلاس اول قرار دارند. یادتان باشد مهرماه نزدیک شده و از همین حالا باید خودتان را آماده کنید. به‌همین مناسبت یک‌سری نمایشگاه لوازم تحریر در حال برگزاری است.

 

لیست لوازم مورد نیاز کلاس اول؛ دفتر و دفتر یادداشت

خرید دفتر ۸۰ برگ، قدم نخست برای تکمیل کردن لیست لوازم تحریر کلاس اول است. معلم‌ها سه‌عدد دفتر ۸۰ برگ توصیه می‌کنند که برای درس‌های فارسی، نگارش و ریاضی کاربرد دارد. اگر می‌خواهید طبق توصیه معلم‌های همین دوره زمانه عمل کنید، یک دفتر ۶۰ برگ هم برای درس علوم توی سبد قرار دهید. خرید یک دفتر نقاشی و یک دفتر یادداشت باعث می‌شود این بخش کار را تکمیل کرده باشید. فکر می‌کنید تا اینجای کار همین چند قلم کالا چقدر خرج روی دستتان گذاشته؟

 

قیمت دفتر مشق ۱۰۰ برگ سیمی با جلد رنگی ساده، حدود ۳۵ هزار تومان است. برای دفتر ۸۰ برگ سیمی باید حدود ۲۵ هزار تومان و برای دفتر ۶۰ برگ باید ۲۰ هزار پول بدهید. دفتر مشق فانتزی و طرح‌دار را حدود ۴۰ هزار تومان می‌فروشند. اگر دفتر نقاشی فانتری با طرح شخصیت‌های کارتونی مثل باب اسفنجی بخواهید، باید بین ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه کنید. همچنین یک‌سری دفتر با جلد مقوایی ضخیم در بازار پیدا می‌کنید که قیمت نمونه ۱۰۰ برگ آن‌ها به ۹۰ هزار تومان می‌رسد. جزو نمونه‌های پرفروش امسال دفتر مشق با رایحه‌هایی مثل شکلات است که البته خیلی گرانقیمت نیستند. حداکثر ۲۰ هزار تومان برای یک دفتر ۸۰ برگ.

 

قیمت دفتر یادداشت معمولی حدود ۱۰ هزار تومان است. برندی مثل پاپکو دفتر یادداشت ۱۰۰ برگ خود را ۳۴ هزار تومان می‌فروشد، اما بعید است حداقل بچه‌های کلاس اولی خیلی از ظاهر ساده آن خوششان بیاید. برای همین نمونه‌های طرح‌دار فانتزی با قیمت بالای ۳۰ هزار تومان پرفروش شده‌اند و قیمتشان تا ۵۰ هزار تومان می‌رسد. نمونه‌های دیگری از دفتر یادداشت با طرح و ظاهر شکلات و بیسکوییت را در بازار پیدا می‌کنید که قیمت آن‌ها از ۵۰ هزار تومان به بالا است.

 

خرید چهار، پنج‌تا دفتر و دفترچه ابتدای کار ۱۷۰ هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذارد. این عدد را گوشه ذهن‌تان یادداشت کنید و بیایید بدون دلسرد شدن به خرید ادامه دهید. بالاخره بچه است و نباید سر کلاس به چیزی جز درس و مشق فکر کند.

 

لیست لوازم مورد نیاز کلاس اول؛ نوشت‌افزار

قیمت مدادرنگی ۱۲ رنگ از برند‌های خارجی مثل فابرکاستل ممکن است به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان برسد با این حال امسال مردم بیشتر سراغ نمونه‌های ایرانی کم‌ادعا می‌روند که یک جعبه مدادرنگی ۱۲ تایی را ۲۳ هزار تومان می‌فروشند. اگر برند‌های شناخته شده‌تر را مدنظر داشته باشید، قیمت همین جعبه ۱۲ رنگ به ۵۰ هزار تومان خواهد رسید. آن‌هایی که می‌خواهند ولخرجی کنند جعبه ۲۴ رنگ برمی‌دارند که نمونه‌های ایرانی آن بین ۴۳ تا ۹۵ هزار تومان فروخته می‌شود. اگر دوره مدرسه خودتان را به‌یاد بیاورید، حتما ترجیح می‌دهید عوض خرید مداد تکی، یک بسته بردارید تا به‌صرفه‌تر تمام شود. قیمت یک بسته مداد مشکی ۱۲ تایی حدود ۱۸ هزار تومان است. برند‌های سرشناس مثل آریا قیمت همین بسته ۱۲ تایی مداد سیاه را ۴۴ هزار تومان تعیین کرده‌اند. همچنین باید یک بسته مداد قرمز به سبد اضافه کنیم که قیمت نمونه‌های ایرانی آن به ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان می‌رسد. قیمت بسته ۱۲ تایی مداد قرمز استدلر در حال حاضر حدود ۶۴ هزار تومان و قیمت بسته ۱۲ تایی مداد مشکی فابرکاستل ۷۵ هزار تومان است. پس الکی به برند‌های ایرانی غر نزنید.

 

لیست لوازم تحریر کلاس اول، شامل تراش هم می‌شود. قیمت تراش ساده از نمونه‌های پرفروش بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان است. برای تراش فکتیس باید ۲۳ هزار تومان پول خرج کرد، اما نمونه‌های فانتزی یا طرح‌دار را باید در اولویت قرار داد و مثلا اگر جا داشت با خرید تراش‌های رومیزی کمی ولخرجی کرد. اوتللو جزو برند‌های معروف است که تراش‌های رومیزی خود را با قیمت تقریبا منصفانه ۲۴۰ هزار تومان می‌فروشد. گفتیم تقریبا منصفانه، چون قیمت تراش رومیزی به یک میلیون می‌رسد. بین نمونه‌های تولید شده توسط برند‌های معروف خارجی می‌توان به تراش فابرکاستل با قیمت ۴۶ هزار تومان، تراش فکتیس با قیمت ۲۵ هزار تومان، تراش owner با قیمت ۶۰ هزار تومان اشاره کرد. اگر جای شما بودیم با توجه به احتمال گم کردن تراش توسط بچه مدرسه‌ای‌ها، یک بسته شش‌تایی ساده رنگی از فکتیس برمی‌داشتیم با قیمت ۷۵ هزار تومان و خیال خودمان را آسوده می‌کردیم. همین‌کار را با برند کنکو انجام دهید که بسته هشت‌تایی پاک‌کن ساده، اما رنگ‌رنگی را ۳۰ هزار تومان می‌فروشد. خرید آن‌ها به‌صرفه‌تر از پاک‌کن‌های تولید شده توسط برند معروفی مثل فابرکاستل است که قیمت یک عدد آن به ۱۴ هزار تومان می‌رسد. نه؟

 

نگاهی به سبد خرید می‌اندازیم. در بخش نوشت افزار یک بسته مدادرنگی ۱۲ رنگ، یک‌بسته مداد سیاه، یک‌بسته مداد قرمز، هشت‌تا پاک‌کن و شش تا تراش برداشته‌ایم که قیمت‌شان می‌شود حدود ۲۴۴ هزار تومان.

 

لیست لوازم مورد نیاز کلاس اول؛ کیف، جامدادی و ظرف تغذیه

لیست لوازم مورد نیاز بدون کیف و جامدادی تکمیل نمی‌شود. انتخاب کیف دست خود شماست و سلیقه بچه کلاس اولی. حتما بپرسید بیشتر کوله دوست دارد یا کیف دستی. کوله صورتی از محبوبیت بیشتری برخوردار است. این را فروشنده‌ها می‌گویند. هرچند پدرومادر‌ها با توجه به تجربه زیادشان رنگ مشکی را پیشنهاد می‌دهند. به‌هرحال بیشتر افراد تلاش می‌کنند برای خرید کوله حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه کنند. کوله‌هایی بدون برند، با تصاویری از هری پاتر و یونیکورن، شخصیت‌های کارتونی، چون السا و انا (در انیمیشن فروزن) و...

 

قیمت کوله پشتی استاندارد از برند‌های شناخته شده و مشهور مثل گابل، فابرکاستل و کورال‌های بین یک تا ۱ و ۱.۵ میلیون تومان است. خرید جامدادی را می‌توان با پرداخت ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان برای برند‌های متفرقه و نهایتا ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان برای برند‌های معروفی، چون فابرکاستل جمع کرد. مگر اینکه احساس کنید به چیزی غیر از جامدادی‌های پارچه‌ای و زیپ‌دار ساده و طرح‌دار نیاز دارید. بابت ظرف تغذیه لازم نیست بیشتر از ۵۰ هزار تومان پول خرج کرد. یک ظرف پلاستیکی قفل‌دار کفایت می‌کند. خرید کوله مدرسه، جامدادی و ظرف تغذیه روی هم رفته ۴۰۰ هزار تومان خرج روی دستمان می‌گذارد. حالا که تا اینجا آمده‌اید یک لیوان آب آبخوری تاشو هم بردارید تا حمل‌ونقل آن ساده باشد. نترسید، قیمت آن‌ها بیشتر از ۵۰ هزار تومان نیست.

 

لیست لوازم مورد نیاز کلاس اول؛ خط کش، قیچی، چسب و...

قیمت قیچی کوچک مناسب بچه‌ها حدود ۳۰ هزار تومان است. برای نمونه‌های اسم‌ورسم‌دار لازم نیست بیشتر از ۴۰ هزار تومان پول خرج کرد. هرچند مدل‌های ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی هم می‌توان در بازار پیدا کرد. بسته سه‌تایی چسب ماتیکی را تقریبا ۴۰ هزار تومان می‌فروشند. این نوع چسب در ساخت کاردستی استفاده می‌شود. محض اطمینان چندتا حلقه چسب شیشه‌ای یا چسب نواری هم بردارید حتی اگر خیال مثل گذشته‌های دور، خیال جلد گرفتن دفتر و کتاب بچه‌ها به‌سرتان نمی‌زند. قیمتش به‌زحمت ۱۰ هزار تومان می‌شود. پنتر و اونر یک‌سری چسب مایع مناسب بچه‌ها دارند که باید برایشان به‌ترتیب ۳۰ و ۱۵ هزار تومان پرداخت کنید.

 

قیمت خط‌کش ساده ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان و قیمت خط‌کش شابلون‌دار با اشکال هندسی بین ۱۵ تا ۴۰ هزار تومان است. اگر خط کش ساده را نمونه فلزی بخرید، بیشتر عمر می‌کند. نمونه‌های فانتزی هم زیاد پیدا می‌شود. لیست لوازم تحریر مورد نیاز کلاس اول را با برداشتن ست آهن‌ربا تکمیل کنید. این وسیله در کلاس درس کاربرد دارد و نمونه‌های شیک و جذاب آن را که از از ۹ قطعه با سایز و کاربرد مختلف تشکیل شده، ۳۰ هزار تومان می‌فروشند. نمونه‌هایی ارزان‌تر را می‌توان ۱۸ هزار تومان خرید. از دیگر وسایل کمک آموزشی پرکاربرد برای کلاس اولی‌ها مکعب چینه ۹۰‌ تایی و چوب خط درس ریاضی است. به‌همین دلیل چند تولیدکننده آن‌ها را با هم ترکیب کرده اند و با قیمت ۵۵ هزار تومان می‌فروشند. یک بسته برجسب درج نام با قیمت نهایتا ۳۰ هزار تومان بردارید. این مقدار برچسب اسم، احتمالا تا وقتی بچه به دانشگاه برود کفایت می‌کند.

 

برای جلد گرفتن کتاب‌ها قطعا اندازه دوره مدرسه رفتن خودتان مقید، اما اگر بشنوید الان جلد آماده در بازار موجود است که به‌شکل چسبی روی کتاب را می‌گیرند و در بسته‌های ۱۰‌تایی نهایتا ۵۰ هزار تومان قیمت دارند، احتمالا نظرتان برمی‌گردد. توصیه می‌کنیم یکی بردارید. نمونه‌های سنتی را در بسته سه‌تایی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان می‌فروشند. در آخر یک پاکت دکمه‌دار پاپکو ۱۰ هزار تومانی و یک کلربوک ۶۰ برگ با سایز A۴ برای آرشیو نقاشی‌ها استفاده می‌شود و حداقل ۵۵ هزار تومان قیمت دارد، به سبد اضافه می‌کنیم. شاید باور نکنید، اما این اقلام خرد و ریز روی هم شد ۳۵۰ هزار تومان ناقابل!

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------