هشدار بزرگ کارشناس اقتصادی در مورد بودجه ۱۴۰۲: تورم ۵۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد



نرخ تورم،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
وحید شقاقی‌شهری استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفت: اگر لایحه بودجه دولت بدون توجه به افزایش کسری بودجه تنظیم شود، می‌تواند برای همین سه ماه پایان سال هم التهاب را بیشتر کند.

به گزارش خبرآنلاین، وحید شقاقی‌شهری استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی و کارشناس اقتصادی در گفتگویی به انتقاد از بودجه سال ۱۴۰۲  پرداخت که مشروح آن را می‌خوانید:

 

* با توجه به این‌که لایحه بودجه هنوز به مجلس نرفته، نمی‌توانیم درباره محتوای آن صحبت کنیم، ولی تمام امید ما این است که لایحه‌ای تدوین شده باشد که کسری حداقلی را برای سال آینده در پی داشته باشد، چون امسال تورم در کشور اعداد بالایی را ثبت خواهد کرد و احتمالا به نزدیک ۵۰ درصد خواهد رسید.

 

*‌‌‌‌ نزدیک به ۵۰ درصد احتمالا تورم امسال خواهد بود. امیدواریم دولت لایحه‌ای برای سال آینده تدوین کند که درآمدها واقع‌بینانه و هزینه‌ها نیز با سخت‌گیری همراه باشد تا بتوانیم امیدوار باشیم که کسری بودجه به حداقل برسد و انضباط مالی و بودجه‌ای در کشور حاکم شود؛ در غیر این صورت هر گونه لایحه‌ای که حکایت از کسری بودجه بالا باشد، انتظارات تورمی را برای سال آینده افزایش می‌دهد.  

 

* زمانی ما می‌توانیم بگوییم دولت کسری بودجه ندارد که درآمدهای پایدار و مطمئن، کفاف هزینه‌های پایدار را بدهد. انتشار اوراق مالی اسلامی یا فروش اموال برای پوشش هزینه‌های جاری، یک سیاست و راهبرد اشتباه است که هم مصداق آینده‌فروشی است و هم مصداق عدم تعادل هزینه و درآمد. این مصیبت اقتصادی ما را در آینده سنگین‌تر می‌کند.

 

* ما دو سه سال است که عادت کردیم اوراق منتشر کنیم و با انتشار اوراق، حقوق کارمندان را پرداخت کنیم. این مصداق آینده‌فروشی است و خطای راهبردی و مصیبتی است که کشور را گرفتار خواهد کرد و کسری‌های بودجه را عمیق‌تر می‌کند.

 

* یکی از ریشه‌های اصلی تورم، بی‌انضباطی‌های بودجه‌ای دولت است. سال قبل هم وقتی تصمیمات غلط دولت گرفته شد، هشدار دادم. یکی از تصمیمات اشتباه، افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران بود که وزارت کار روی آن اصرار داشت و یک مصیبت برای کشور ایجاد شد. همچنین افزایش حقوق و دستمزدها در برخی زمینه‌ها یا درآمدهای غیرواقع‌بینانه که در لایحه بودجه سال گذشته دیده شده بود و امسال هم دیدیم که محقق نشد.

 

* ما باید به یاد داشته باشیم که سال آینده امکان دارد که دیگر درآمد نفتی بالا را نداشته باشیم، چون احتمالا قیمت نفت در سال آینده به کمتر از ۷۰ دلار خواهد رسید. امسال دورانی بود که قیمت نفت تا ۱۲۰ دلار هم بالا رفت و به طور قطع در سال آینده قیمت نفت به زیر ۷۰ دلار خواهد رسید. هم به دلیل این‌که در رابطه با جنگ اوکراین و روسیه یک یادگیری در دنیا اتفاق می‌افتد و هم این‌که تدابیری در دنیا در نظر گرفته می‌شود که بتوانند قیمت انرژی را کنترل کنند. از این منظر اعتقاد دارم که سال آینده قیمت نفت اعداد زیر ۷۰ دلار را خواهد داشت.

 

*‌‌ بر این اساس، احتمال این‌که تحریم‌ها همچنان ادامه پیدا کند، وجود دارد، بنابراین ما نمی‌توانیم روی منبع درآمدهای نفتی حساب ویژه باز کنیم. از این منظر می‌خواهم بگویم دولت هر لایحه‌ای را هم که می‌خواهد به مجلس بفرستد، باید مبتنی بر درآمد واقع‌بینانه مالیات و درآمد واگذاری بنگاه‌ها باشد.

 

* سناریو این بود که سال آینده بودجه سه دوازدهم در نظر گرفته شود، اما به نظر می‌رسد با رایزنی‌ای که بین دولت و مجلس صورت گرفته، این مساله مرتفع شده و دولت هم قرار است لایحه بودجه سال آینده را بدهد. من فکر نمی‌کنم الان برنامه هفتم بتواند فرآیند تصویب را طی کند و مبتنی بر برنامه هفتم، بودجه ۱۴۰۲ داده شود. الان دی‌ماه است و این در حالی است که بودجه آذرماه باید به مجلس می‌رفت. حداقل ۱۸ روز از مهلت قانونی دولت گذشته و عملا بودجه سال آینده بدون برنامه هفتم مسیر خود را طی خواهد کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------