آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی



اخبار,اخبار اقتصادی,گوجه فرنگی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی گفت: با برداشت گوجه فرنگی مشکل افزایش قیمت و کمبود آن رفع می‌شود.

به گزارش صدا و سیما، سیدرضا نورانی گفت: کاهش میزان تولید در فصل گذشته، کم آبی و خشکسالی، کمبود ظروف بسته بندی و اختلال در حمل و نقل عوامل افزایش قیمت گوجه فرنگی و رب گوجه است که با برداشت و عرضه محصول مشکل رفع می شود.

 

وی با اشاره به اینکه کشاورزان سال گذشته به علت مازاد تولید و کاهش شدید قیمت گوجه فرنگی متضرر شدند افزود: سال گذشته کشاورزان بیش از حد­ گوجه فرنگی تولید کردند همین مسئله سبب شد محصول روی دستشان بماند بنابراین امسال بسیاری از آنان گوجه فرنگی کشت نکردند و تولید اندکی کاهش یافت که البته خشکسالی و کم آبی نیز اثر گذار بود.

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی ادامه داد: از طرف دیگر بسیاری از کارخانجات با کمبود قوطی و ظروف بسته بندی مواجه اند و رب گوجه فرنگی را در ظروف شیشه ای عرضه می کنند این مسئله سبب کاهش عرضه محصول به بازار و افزایش قیمت شد.

 

نورانی، همچنین اختلاف در نرخ حمل ونقل را از دیگر عوامل کاهش عرضه محصول گوجه فرنگی به بازارهای مصرف دانست و تصریح کرد: با کاهش عرضه محصول شاهد افزایش قیمت گوجه فرنگی در بازار بودیم.

 

وی با بیان اینکه عوامل متعددی در افزایش قیمت محصول گوجه فرنگی تاثیر دارد و نباید صادرات را مقصر بدانیم، از ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انتقاد کرد و گفت: تصمیمات یک شبه سبب مختل شدن مسیر صادرات محصولات کشاورزی می شود چرا که پیدا کردن بازارهای صادراتی سالها زمان نیاز دارد و با تصویب این قوانین بازارها را از دست خواهیم داد.

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی افزود: صادر کنندگان گوجه فرنگی در پی اعلام قانون ممنوعیت صادرات این محصول هنوز در شوک هستند و معتقدند تصمیم گیری مناسبی نبوده است چرا که ساده ترین راهکار برای مدیریت بازار داخلی ممنوعیت صادرات است.

 

نورانی تصریح کرد: ممنوعیت صادرات راهکار مناسبی نیست و برای مدیریت بازار باید با تشکل ها و اتحادیه های تولیدی و صادراتی گفتگو و همفکری می شد.

 

وی گفت: با ممنوعیت صادرات فقط راه را برای حضور صادر کنندگان غیر حرفه ای و قاچاق باز می کنیم و آنها از این شرایط برای صادرات محصولات بدون رعایت موازین بین المللی و استانداردها استفاده خواهند کرد.

 

رئیس اتحادیه­ صادر کنندگان محصولات کشاورزی تصریح کرد: محصول گوجه فرنگی تا دو روز پیش طبق روال گذشته به کشورهای همسایه، منطقه و حاشیه خلیج فارس صادر می شد اما باید بدانیم خریدار خارجی منتظر نمی ماند و محصولات مورد نیاز خود را از دیگر مناطق تامین خواهد کرد.

 

نورانی گفت: قانون ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی فقط بازار صادراتی این محصول را تهدید نمی کند بلکه سبب می شود تا بازارهای هدف، دیگر رغبتی برای خرید محصولات را نداشته باشند چون به یک تامین کننده با ثبات نیاز دارند.

 

وی افزود: بر اساس قانون وزارت جهاد کشاورزی تعیین کننده و تصمیم گیرنده برای بازارهای داخلی و صادارتی محصولات کشاورزی است و به نظر من اقدام وزارت صنعت،​ معدن و تجارت برای ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی قانونی نبوده مگر آنکه این تصمیم از سوی مافوق وزارتخانه ها اتخاذ شده است.

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی گفت: ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی تصمیم گیری مناسبی نبوده است.

نورانی افزود:​هم اکنون به علت سرمازدگی میوه های هسته دار و افزایش قیمت این محصولات امسال صادرات در مقایسه با سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است این مسئله در آینده بازار صادراتی این گروه از محصولات تاثیر گذار است.

 

وی گفت: بر خلاف میوه های هسته دار ، صادرات سبزی و صیفی افزایش یافت اما با اجرای چنین قوانین بازارهای صادراتی آسیب خواهد دید.

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی افزود: کمبود تولید در گوجه فرنگی مقطعی است و بر طرف می شود بطوری که امروز قیمت عمده هر کیلو گوجه فرنگی دو تا 2500 تومان کاهش یافت، بنابراین ممنوعیت صادرات اقدام مناسبی نبوده است.

 

نورانی گفت: به علت سرمازدگی میزان تولید سیب درختی کاهش می یابد و با افزایش قیمت مواجه خواهیم بود این مسئله روی بازارهای صادراتی سیب درختی تاثیر نامطلوبی دارد.

 

وی از ممنوعیت صادرات کیوی تا پانزدهم مهر انتقاد کرد و افزود: میزان قند محصول کیوی برای صادرات باید در حد استاندارد باشد اما اینکه بخواهیم برای رعایت این استاندارد صادرات را ممنوع کنند اقدام درستی نست.

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی ادامه داد : با وجود ممنوعیت صادرات کیوی تا پانزدهم مهر، این محصول به بازارهای کویت و عمان قاچاق شده است و دیگر نظارتی در کیفیت محصولات وجود ندارد و با ادامه این روند ضرر و زیان بیشتری متوجه بازارهای صادراتی خواهد شد.

 

نورانی از طرح پیمان سپاری برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی انتقاد کرد و گفت: این طرح در دهه 60 و 70 اجرا شد و شکست خورد.

 

وی افزود: تمام هزینه های صادرات با ارز آزاد انجام می شود بنابراین سود صادرکننده با افزایش نرخ ارز افزایش نمی یابد بلکه فقط هزینه ها افزایش یافته است.

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی گفت: صادرکنندگان محصولات کشاورزی باید با روش صرافی محلی فعالیت کنند تا بتوانند ارز را از صرافی های کشور مقصد دریافت کنند.

 

نورانی با تاکید بر اینکه صادرکنندگان نمی توانند ارز را خارج از مرز نگهداری کنند و اگر تبدیل نکنند قادر به پرداخت هزینه ها نیستند، پیشنهاد کرد:​ بانک های ایرانی در کشورهای مقصد ارز را از مشتریان دریافت و در کشور به صادرکنندگان تحویل دهند تا مشکلات رفع شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------