عضو کمیسیون انرژی مجلس: فقط بخشی از جامعه از یارانه بنزین استفاده می‌کنند



اخبار,اخبار اقتصادی,بنزین

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مصرف روزانه ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشورمان گفت: در حالی این میزان سوخت مصرف می شود که فقط بخشی از جامعه از یارانه ای که دولت به بنزین اختصاص می دهد، استفاده می کنند.

اسدالله قره‌خانی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: این موضوع که روزانه ۹۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور ۸۰ میلیون نفری مصرف می شود، زیبنده نیست. نکته مهم این است که فقط بخشی از جامعه، مصرف بنزین دارد؛ به عبارت دیگر از یارانه ای که دولت به این موضوع اختصاص می دهد، تنها بخشی از مردم استفاده می کنند و بقیه جامعه از آن بی بهره هستند که این مساله با عدالت عمومی منافات دارد.

 

قره‌خانی در ادامه افزود: مساله دیگر این است که اگرمصرف بنزین را روزانه ۲۰ میلیون لیتر کاهش دهیم و قیمت هر لیتر بنزین را یک دلار در نظر بگیریم، معادل ۲۰ میلیون دلار است که مبلغی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان می شود.

 

وی با اشاره به قاچاق ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین از کشور عنوان کرد: در واقع روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار صرف بالا بودن مصرف بنزین و قاچاق می شود. این مازاد مصرف و میزانی که قاچاق می شود را می توانیم صادر کنیم و مشتری دارد و حتی می توان مشتریان جدیدی هم برای آن پیدا کرد.

 

قره خانی با بیان اینکه ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی در مصرف بنزین رقم درشتی است، گفت: این رقم معادل ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۱۰ روز آن حدود ۵ هزار میلیارد تومان می‌شود و می‌تواند کل یارانه نقدی یک ماه را که حدود ۴ هزار میلیارد تومان است، جوابگو باشد.  

 

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس با اشاره به وابستگی اقتصاد کشورمان به نفت گفت: نفت یک دارایی و یک شانس است، ولی ما داریم آن را نابود می‌کنیم و چون قیمت سوخت و به خصوص بنزین در کشورمان پایین است و در آن سوی مرزها گران است، برای برخی افراد انگیزه قاچاق و قانون گریزی را ایجاد می‌کند.

 

قره‌خانی به زیان‌های ناشی از مصرف بالای بنزین اشاره و عنوان کرد: آلودگی زیست‌محیطی یکی از این عوارض است، البته قبلا کیفیت بنزین خوب نبود اما خوشبختانه در حال حاضر کیفیت بنزین، حداقل در کلانشهرها بالا رفته است.

 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: در حال حاضر بنزین یورو ۴ و یورو ۵ تولید و مصرف می‌شود که می‌توانیم بگوییم بنزن و سولفور آن پایین است ولی باز هم آلودگی دارد. البته هم خودروها بی‌کیفیت هستند و هم تعداد آنها زیاد است که موجب ایجاد آلودگی می‌شود.

 

در مجموع تمام این عوامل ضمن آسیب رساندن به سلامت جامعه، هزینه‌های کلان اقتصادی را برای کشور به دنبال دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------