واردات تخم‌مرغ با مجوز وزارت صنعت/ تولید بیشتر از نیاز داخلی



اخبار,اخبار اقتصاد

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار از واردات تخم‌مرغ با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایطی خبر داد که با وجود مازاد تولید این محصول پروتئینی، صادرات آن از سوی همین وزارتخانه ممنوع اعلام شده است.

قیمت تخم مرغ هم همچون دیگر محصولات کشاورزی و پروتئینی در ماه‌های گذشته با افزایش قیمت مواجه شد و به شانه‌ای بیش از ۲۰ هزار تومان هم رسید و طی هفته‌های اخیر با کاهش قیمت حدود ۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

 

در چنین شرایطی رضا ترکاشوند - مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار - درباره وضعیت تولید و بازار تخم مرغ اینگونه به ایسنا توضیح داد که پس گذشتن از بحران سال گذشته که در پی شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این صنعت به وجود آمده بود و بازسازی واحدهای پرورشی و جوجه‌ریزی مجددا در حال حاضر شرایط بسیار مناسب و تولید بیشتر از نیاز داخلی بوده و همیشه در این بازه زمانی وضعیت تولید اینگونه بوده است.

 

وی افزود: طی سال‌های اخیر به غیر از سال گذشته که بیماری باعث از بین رفتن گله‌های مولد شده بود، همواره برای صادرات برنامه‌ریزی صورت گرفته است و در این مدتی که مشکلاتی در صنعت داشتیم با وجود تقاضا برای صادرات، بخاطر ضرورت تأمین نیاز بازار داخلی اقدامی نکردیم و مجوزی برای صادرات داده نشد.

 

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار ادامه داد: اما در ماه گذشته در شرایطی که بارها اعلام کردیم می‌توانیم نیاز تنظیم بازار را از تولید داخل تأمین کنیم، وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت نامه‌ای ابلاغ کرد که صادرات را ممنوع کرد و از سوی دیگر هفته گذشته چند کامیون تخم مرغ وارد کشور شده است.

 

ترکاشوند تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری ۶۶۰۰ تومان است که ۱۵۰۰ تومان پایین‌تر از هزینه تمام شده بوده است و در چنین شرایطی ورود تخم مرغ می‌تواند به تولیدکنندگانی که با سختی‌ها و مشکلات ناشی از بیماری سال گذشه به تولید بازگشته‌اند، آسیب بزند. البته مسئولان می‌گویند که این واردات به مجوزهایی بر می‌گردد که قبلاً صادر شده اما حتی اگر اینگونه هم باشد نباید عرضه می‌شد.

 

وی با بیان اینکه در این زمینه چند بار مکاتبه کردیم، گفت: نباید در شرایط فعلی وارداتی داشته باشیم چرا که تولیدکنندگان نگران هستند و بسیاری از آنها که وارد چرخه شده‌اند، سال گذشته از بیماری آسیب فراوانی دیده‌اند.

 

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار با بیان اینکه در این شرایط مشکلات دیگری هم همچون تغییر نکردن نرخ مصوب تخم مرغ طی یکسال و نیم اخیر وجود دارد، اظهار کرد: در این بازه زمانی ۷۰ درصد افزایش هزینه تولید به دلیل نوسانات نرخ ارز و دیگر مشکلات موجود ناشی از تحریم‌ها را داشته‌ایم، بنابراین به جای واردات همه باید کمک کنیم تا مشکلات کشور حل و فصل شود. به عنوان مثال هر کیلوگرم کنجاله سویا نهایتاً باید حدود ۲۴۵۰ تومان به دست مرغداران برسد در حالیکه بسیاری از آنها این نهاده را تا کیلویی بیشتر از ۳۰۰۰ تومان هم خریداری کرده‌اند که جا دارد دستگاه‌های نظارتی به این موضوع جدی‌تر ورود پیدا کنند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------