آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

همکاری روسیه با اوپک پایان می‌گیرد؟



اخبار,اخبار اقتصادی

ایگور سچین، رئیس روس‌نفت و یکی از یاران نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نامه‌ای به وی گفته است توافق مسکو با اوپک برای کاهش تولید نفت، یک تهدید استراتژیک بوده و توسط آمریکا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، در این نامه گفته نشده توافقی که از سال ۲۰۱۷ میان کشورهای عضو اوپک و سایر تولیدکنندگان بزرگ نفت به رهبری روسیه برای کاهش تولید وجود داشته است، باید تمدید شود یا خیر. اما به گفته منابع آگاه، این نامه برای مقامات بلندپایه روسی دخیل در سیاست انرژی، نشانه واضحی از تمایل سچین برای پایان این توافق است.

 

سچین تنها مقام روسی بوده که پیوسته با توافق اوپک مخالفت ورزیده و بر این باور است که این توافق نفوذ آمریکا را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

 

البته هیچ ضمانتی وجود ندارد که پوتین از دیدگاه سچین حمایت کند زیرا رئیس جمهور روسیه توافق با اوپک را بخشی از یک پازل بسیار بزرگ‌تر می‌بیند که شامل دیالوگ با عربستان سعودی – بزرگترین صادرکننده اوپک – در خصوص سوریه و سایر مسائل ژئوپلیتیکی است.

 

براساس گزارش رویترز، یک منبع دولتی اظهار کرده که این نامه اواخر دسامبر ارسال شده است.

 

توافق اوپک پلاس کمک کرده قیمت نفت بیش از دو برابر افزایش یافته و به بیش از ۶۰ دلار در هر بشکه برسد. این توافق چندین بار تمدید شده و در آخرین دور، مشارکت کنندگان توافق کردند تولیدشان را ۱.۲ میلیون بشکه در روز تا پایان ژوئن محدود نگه دارند.

 

اوپک و متحدانش روزهای ۱۷ و ۱۸ آوریل برای بازنگری در این توافق در وین دیدار خواهند کرد.

 

اگر روسیه این توافق را ترک کند، به ریزش شدید قیمت نفت منجر خواهد شد یا ممکن است عربستان سعودی را ناچار کند عمده بار کاهش تولید را بر دوش بگیرد تا از قیمت نفت پشتیبانی کند اما ریاض اعلام کرده به تنهایی این کار را انجام نخواهد داد.

 

ریزش قیمت نفت به شرکت‌های نفتی آمریکایی ضرر سنگینی خواهد زد زیرا آنها میادینی را اداره می‌کنند که استخراج پرهزینه‌ای دارند اما در کل، به نفع اقتصاد آمریکا خواهد بود.

 

آمریکا که سال گذشته از روسیه و عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان سبقت گرفت، در توافق کاهش تولید مشارکت ندارد.

 

طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، انتظار می‌رود تولید نفت آمریکا امسال به بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز و سال آینده به حدود ۱۳ میلیون بشکه در روز صعود کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------