عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: گوشت قرمز تاریخ گذشته در بازار به فروش می‌رسد



اخبار,اخبار اقتصادی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید: دلالان گوشت قرمز را انبار می‌کنند و بدون توجه به مسائل بهداشتی و سلامت مردم، مدت زیادی گوشت‌ها را نگهداری می‌کنند و پس از آن اقدام به عرضه می‌کنند.

در ماه‌های پایانی سال ۹۷ قیمت هر کیلو گوشت گوسفند به حدود ۱۲۰ هزار تومان رسید. گوشت گاو و گوساله نیز کیلویی ۷۰، ۸۰ هزار تومان عرضه شد و دولت چاره کار را کمک گرفتن از واردات برای کاهش قیمت‌ها عنوان کرد. در سال گذشته برای کنترل قیمت گوشت قرمز واردات دام زنده با هواپیما و کشتی صورت گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که ایران هشتمین کشور بزرگ صادرکننده دام زنده سبک در سال‌های قبل بود، اما در سال ۹۷ با بحران بزرگی به اسم گرانی گوشت قرمز روبرو شد.

 

افزایش قیمت گوشت گوسفندی موجب شد دولت برای تنظیم بازار تصمیم به ممنوعیت صادرات دام زنده بگیرد و از سوی دیگر سقف واردات را افزایش دهد؛ به نحوی که هم اکنون میزان واردات روزانه گوشت گوسفندی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ تن افزایش یافت.

 

عمده کشور‌های مبداء تامین گوشت گوسفندی وارداتی استرالیا، مغولستان، قزاقستان، گرجستان، ارمنستان و داغستان روسیه است. میزان گوشت تازه وارداتی به کشور از کشور استرالیا ۴۰ تن در روز و کشور‌های اوراسیا را ۷۰ تا ۸۰ تن در روز است. قیمت هر کیلوگرم گوشت تازه استرالیایی را در مراکز عرضه حدودا ۴۰ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت تازه اوراسیای ۳۰ هزار تومان اعلام شد.

 

در طرح مردم یاری دولت، گوشت قرمز منجمد کیلویی ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود و در حالی که قیمت گوشت قرمز گوسفندی تولید داخل بالای ۱۰۰ هزار تومان است، فروشگاه‌ها گوشت‌های گرم وارداتی را پیش از این حدودا کیلویی ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رساندند.

 

علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴، در خصوص روند عرضه گوشت در بازار می‌گوید: با جلسه‌ای که با وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت در اسفندماه برگزار شد نقطه نظرات مختلفی برای بازار گوشت مطرح شد و در صدد مدیریت این بازار در سال جدید هستیم.

 

او می‌گوید: حداکثر واردات گوشت در سال‌های قبل بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن بود، هر چند در سال ۹۷ حدود ۳۰ هزار تن بیشتر از سال‌های ماقبل آن گوشت قرمز وارد کشور شد، اما باتوجه به افزایش بهای ارز، سوداگری در این بازار افزایش پیدا کرد و متاسفانه شاهد قاچاق این کالا به کشور‌های همسایه بودیم.

 

عضو کمیسیون کشاورزی ادامه می‌دهد: بیشترین قاچاق در بخش گوسفند و گاو سبک صورت گرفت البته احتکار و انبار گوشت قرمز نیز کم نیست. ۱۰۰ شرکت مجوز واردات گوشت قرمز به کشور را دارند تا این قضیه مدیریت شود، اما دلالان گوشت قرمز را انبار می‌کنند و بدون توجه به مسائل بهداشتی و سلامت مردم، مدت زیادی گوشت‌ها را نگهداری می‌کنند و پس از آن اقدام به عرضه می‌کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------