کواکبیان: یارانه اختصاصی به مطبوعات گامی کوچک در برابرمشکلات این عرصه است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رییس خانه مطبوعات کشور، یارانه اختصاصی به مطبوعات را گامی کوچک در برابر مشکلات موجود در این عرصه دانست و اضافه کرد: مجلس یارانه 232 میلیارد تومانی لایحه دولت را به 285 میلیارد تومان افزایش داد اما به خوبی می دانیم که مشکلات وسیع مطبوعات با این مبالغ حل شدنی نیست.

به گزارش ایرنا، مصطفی کواکبیان روز شنبه در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری آذربایجان شرقی، افزود: در حال حاضر وضعیت مطبوعات محلی بدتر از مرکز و شرایط مطبوعات تهران بسیار بدتر از استانی است و این وضعیت با گرانی کاغذ روز به روز بدتر می شود.

 

وی با اشاره به واردات 260 هزار تن کاغذ با ارز 4200 تومانی به کشور، اظهار داشت: ما به عنوان نماینده مجلس و رییس خانه مطبوعات هیچ گاه متوجه نشدیم که این مقدار کاغذ چگونه، از کجا و برای چه کسانی وارد کشور شده است؟ 

 

وی گفت: اگر در این زمینه نهادهای مسئول و مرتبط شفاف سازی نکنند مجلس شورای اسلامی به سمت تحقیق و تفحص پیش خواهد رفت. 

 

کواکبیان ادامه داد: وقتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره واردات کاغذ سئوال می شود، آن را به بانک مرکزی عودت می دهد و زمانی که از این مجموعه پرسش می شود توپ را به زمین وزارت ارشاد پرتاب می کند.

 

وی نبود نظارت کافی به واردات کاغذ را از دلایل اصلی وضعیت موجود دانست و گفت: گرانی کاغذ نه تنها باعث نابودی مطبوعات می شود بلکه زندگی خبرنگاران را نیز با چالش های جدی مواجه می کند و خبرنگارانی که با حقوق های 500 هزار تومانی نیز حاضرند با عشق و علاقه کار کنند، اما صدایشان در نیاید را به مخاطره می اندازد. 

 

کواکبیان تلاش های مجلس شورای اسلامی در یارانه اختصاصی به مطبوعات را گامی کوچک در برابر مشکلات موجود در این عرصه دانست و اضافه کرد: مجلس یارانه 232 میلیارد تومانی لایحه دولت را به 285 میلیارد تومان افزایش داد اما به خوبی می دانیم که مشکلات وسیع مطبوعات با این مبالغ حل شدنی نیست.

 

وی برخوردهای دوگانه با مطبوعات را از چالش های دیگر بین المللی و داخلی رسانه ها دانست و با اشاره به نوع برخورد رسانه های استکباری با موضوعات مختلف حقوق بشر در کشورهای مختلف، اعدام های اخیر در عربستان را نمونه ای از این دوگانگی ها در دنیای رسانه ای بیان کرد.

 

کواکبیان اضافه کرد: سکوت نظام سلطه در برابر این اعدام ها و تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که با تروریسم مقابله کرده و قربانی تروریسم است، توسط آمریکا نشان دهنده عمق دوگانگی رسانه های جهان به دو موضوع یاد شده است.

 

وی در باره برخوردهای دوگانه در داخل نیز به نمایشگاه کتاب اخیر در تهران اشاره کرد و گفت که با وجود مجوزهای رسمی وزارت ارشاد برای چاپ و نشر، تعدادی از کتاب ها اجازه ورود به نمایشگاه را نداشتند که این جای تامل و سئوال دارد.

 

این نماینده مجلس با انتقاد از برخوردهای سلیقه ای در این زمینه، اظهار داشت: اگر این کتاب ها مشکل داشتند، چرا مجوز چاپ گرفته است و اگر مشکلی نداشتند چرا از حضور آنها در نمایشگاه جلوگیری شد؟

 

به گزارش ایرنا، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه مطبوعات نقش موثر و مهمی در جریان روشنگری جامعه، شفافیت ‌سازی و رفع بسیاری از ابهامات دارد، گفت: جریان آزاد رسانه‌ ای باعث می شود تا بخش عمده گره‌ها و مشکلات جامعه باز شود.

 

محمداسماعیل سعیدی افزود: عده ای معتقدند که رسانه‌ها در ایران محدودیت دارند در حالیکه در کشور ما مطبوعات و رسانه های گروهی دست و بال بازی دارند اما شاید در اطلاع ‌رسانی اشکالاتی باشد.

 

وی با اشاره به پیشینه درخشان تبریز و آذربایجان در صنعت چاپ، نشر و روزنامه، گفت: در حال حاضر نیز با وجود 466 نشریه دارای مجوز، ظرفیت بسیار عظیم و بزرگی در منطقه وجود دارد که در توسعه فرهنگی و سیاسی و اقتصادی جامعه نقش تعیین کننده ای دارد.

 

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو اضافه کرد: با این وجود تبریز که روزگاری حرف اول را در مطبوعات ایران می زد، به دلیل برخی مشکلات هم اکنون فاقد یک روزنامه در تراز ملی است و برای دست یابی به این مطالبه عمومی مردم آذربایجان به حمایت های دولت نیاز است.

 

سعیدی با تاکید بر اینکه همه جای ایران تهران نیست و نباید همه چیز را در مرکز دید، اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد باید به استان ‌ها به ویژه آذربایجان و تبریز که خاستگاه مطبوعات بوده است، در شان فرهیختگان آن نگاه کند.

 

وی با اشاره به جلسه‌ای در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوع گرانی کاغذ و نگرانی در رابطه با واردات و صادرات آن، گفت: نگرانی رسانه‌ها در آن جلسه مطرح شده و تصمیماتی اتخاذ شد تا نحوه توزیع، نظارت و واردات مورد بازنگری قرار گیرد. 

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------