گمرک روند ترخیص دستگاه استخراج بیت کوین را اعلام کرد/ ثبت سفارش آغاز شد



اخبار,اخبار اقتصادی,بیت کوین

آنطور که مسئولان گمرک می گویند ثبت سفارش دستگاه های استخراج بیت کوین در وزارت صمت آغاز شده و ترخیص آن با دریافت مجوزهای لازم و انجام تشریفات گمرکی امکانپذیر است.

به گزارش ایسنا، بعد از اما و اگرهایی که در رابطه با استخراج بیت کوین و صدور مجوز برای آن در ایران وجود داشت، در روزهای اخیر هیات وزیران طی مصوبه ای با استخراج فرآورده های پردازشی رمزنگاری شده موافقت کرد و آن را به عنوان یک فعالیت صنعتی و با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) مجاز دانست.

 

این در حالی است که از چندی پیش بحث هایی در مورد واردات ماینرها وجود داشت و گفته می‌شد در شرایطی که مجاز نیستند، به کشور وارد شده است.

 

اما بعد از موافقت هیات وزیران با موضوع استخراج بیت کوین، اینکه در حال حاضر وضعیت واردات و ترخیص دستگاه های مربوط به آن چگونه خواهد بود، موضوعی است که از مهراد جمال ارونقی -معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران-مورد پرسش قرار گرفت.

 

وی در این رابطه توضیح داد که ما پیش از این و در شرایطی که واردات دستگاه استخراج بیت کوین انجام نمی شد برای آن تعرفه گمرکی تعریف کرده بودیم که ۸۴۷۱۹۱ است و دلیل به این بر می گشت که گمرک جزو سازمان جهانی گمرک بوده و باید طی یک سیستم هماهنگ با آن پیش برود که کدگذاری کالاهای وارداتی نیز از جمله آن است. بر این اساس ما برای کالاهایی که وارد می شوند در هر صورت تعرفه تعریف می کنیم که می تواند تمام کالاهای وارداتی یا صادراتی باشند که به گمرک اظهار شده باشد.

 

وی این را هم گفت که تعریف تعرفه برای کالاها از جمله ماینرها به هیچ عنوان به معنی مجاز بودن واردات و یا صادرات آنها نیست و این جزوی از امور گمرکی به شمار می رود.

 

معاون فنی گمرک با اشاره به جریان ترخیص دستگاه های استخراج بیت کوین گفت که باید این دستگاه ها نیز مانند سایر کالاها مراحل قانونی را طی کنند؛ به طوری که واردکنندگان چه دولتی و چه غیردولتی برای کالا ثبت سفارش انجام دهند و مجوز آن از وزارت صمت دریافت شود. در عین حال که وزارتخانه موظف است واردکننده را در رابطه با دریافت مجوزهای مورد نیاز راهنمایی کند.

 

ارونقی ادامه داد: زمانی که ثبت سفارش انجام شد، یعنی کالا مجاز به واردات است و وقتی که به گمرک اظهار شود، آنگاه با مجوز ثبت سفارش مطابقت داده و باید برای انجام سایر تشریفات گمرکی اقدام شود واگر لازم باشد گمرک از سایر دستگاهها نیز استعلام خواهد گرفت.

 

وی افزود: در رابطه با دستگاه های استخراج استخراج بیت کوین نیز همین روند طی خواهد شد و واردکننده بعد از انجام ثبت سفارش و مجوز لازم از وزارت صمت باید آن را به گمرک اظهار کند و اگر لازم بود ما با دستگاه های مربوطه از جمله بانک مرکزی نیز استعلام لازم را خواهیم گرفت.

 

وی گفت که ثبت سفارش دستگاه های بیت کوین در وزارت صمت آغاز شده و در صورتی که مجوزهای لازم صادر شود، نسبت به ترخیص آنها از گمرک اقدام خواهد شد.

 

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در رابطه با اینکه چه تعداد دستگاه استخراج بیت کوین در گمرک وارد شده است، گفت که تعداد آن مشخص نیست و تا زمانی که این دستگاه ها به گمرک اظهار نشوند، اطلاعی دقیق از تعداد آن در گمرک وجود ندارد چرا که فقط در گمرک نبوده و در مناطق آزاد و بنادر نیز قرار دارد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------