آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

پُز عالی یا سفره‌های خالی؛ کدام تدبیر قیمت گوشت را اندکی کاهش داد؟



اخبار,اخبار اقتصادی,قیمت گوشت
در حالی که گوشت در اصفهان ماه‌ها با نرخی حدود ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رفت که حالا شهروندان اصفهانی می‌توانند کاهش نسبی در قیمت این کالای خوراکی را کمی لمس کنند.

به گزارش تسنیم، ماه‌هاست که «گوشت» ماده غذایی کمیاب سفره بسیاری از ایرانی‌ها شده است. از روزهای میانه زمستان 95 که تلاطم در بازار گوشت آغاز شد تا فروردین و اردیبهشت امسال، قیمت‌ها سیری صعودی اما قابل تحمل از سوی خریداران داشت اما اتفاقات بازار در بهار امسال شرایط را تغییر داد. قیمت گوشت در تلاطم بازار، به بیش از 100 هزار تومان رسید و آنجا بود که ماجراهای گوشت و سفره‌های مردم آغاز شد.

 

افزایش قیمت گوشت در اصفهان، به تبع کشور به حدود 100 هزار تومان برای هرکیلوگرم گوشت گوساله و گوسفندی رسید. تا چند هفته‌ای، بازار فروش گوشت، کاهش یا افزایش یکی دو هزار تومانی را شاهد بود اما آنچه که بیشتر به چشم می‌آمد ثبات نرخ گوشت در همان حدود 100 هزار تومان بود. همان چیزی که سبب شد بسیاری از شهروندان دیگر توانایی خرید حتی یک کیلوگرم گوشت به صورت ماهانه را نیز نداشته باشند و در واقع گوشت از سفره‌های مردم کم کم حذف شود.

 

داستان گوشت و سفره‌ها فقط مربوط به خانه‌ها نبود. بسیاری از رستوران‌داران و مراکز پخت غذا نیز در درگیری با قیمت بالای گوشت چاره‌ای جز حذف یا کم کردن این ماده خوراکی در غذاهای خود نداشته‌اند.

 

این شکایتی است که بسیاری از شهروندان بعد از مراجعه به رستوران یا تهیه غذا از مراکز طباخی عنوان می‌کنند. هزینه‌ای که برای یک پرس غذای کامل پرداخت می‌شود اما خورشتی تحویل گرفته می‌شود که خالی از ماده گران قیمت سفره‌هاست!

 

اما دلیل این گرانی چه بود؟ خبرگزاری تسنیم در اردیبهشت ماه امسال به سراغ رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان رفت تا دلیل تلاطم بازار گوشت را بپرسد. پاسخ اصغر پورباطنی اینگونه بود: علت گرانی گوشت کمبود دام است. دلیل این مشکل مشخص نیست، اما لازم به ذکر است که امروزه قاچاق دام به اندازه گذشته وجود ندارد چون مدت‌ها است که از صادرات گوسفند جلوگیری شده است.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر فروشندگان گوشت قرمز نه تنها گران فروشی نمی‌کنند، بلکه این ماده غذایی را از قیمت واقعی هم کمتر به فروش می‌رسانند. گوشت درجه یک با استخوان 105 هزار تومان به فروش می‌رود که گوشت‌های درشت، دلیل بدون استخوان فروختن این نوع از گوشت‌ها هستند چرا که گوشت‌های درشت با استخوان، کمتر به فروش می‌روند.

 

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان گفت: به طور قانونی قصاب‌ها حق بهره 8 درصدی از فروش را دارند که در این صورت باید گوشت را با قیمت 110 هزار تومان به فروش برسانند اما به دلیل اینکه توان خرید مردم کفاف این هزینه‌های سنگین را نمی‌دهد مصوبه اتحادیه 2 تا 3 درصد سود را برای قصابان تعیین کرده است.

 

پورباطنی اظهار داشت: اختلاف قیمت در بازارهای مختلف ناشی از نرخ‌های متفاوت است که البته نسبت استخوان در قیمت آن‌ها بی اثر نیست و در حال حاضر فروشندگان نه تنها گران فروشی نمی‌کنند، بلکه از قیمت واقعی هم کمتر به فروش می‌رسانند مگر برای مشتریانی که به سلیقه خود گوشت اختصاصی سفارش می‌دهند.

 

حالا با گذشت حدود 6 ماه از افزایش ناگهانی قیمت گوشت در بازار اصفهان، نه تدبیرهای انجام شده از سوی مسئولان بلکه فقط کسادی بازار و سفره‌های خالی مردم سبب کاهش نسبی نرخ‌ها شده است. این توضیحی است که رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان بیان می‌کند.

 

به گفته اصغر پورباطنی، حالا «کسادی بازار» قیمت گوشت قرمز را در اصفهان 12 هزار تومان کاهش داده است.

 

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان پیرامون اینکه طی 15 روز گذشته تاکنون روند کاهش قیمت گوشت قرمز در اصفهان آغاز شده است، می‌گوید: در مرحله نخست نرخ گوشت در قصابی‌ها 5 هزار تومان کاهش داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه کاهش 7 هزار تومانی نرخ گوشت قرمز در قصابی‌های شهر اصفهان برای دومین مرحله آغاز شده است، ادامه می‌دهد: در حال حاضر عرضه دام زنده افزایش یافته اما به دلیل رکود سابقه‌دار در بازار گوشت تاکنون تقاضا تغییر چندانی نداشته است.

 

پورباطنی دلیل کاهش قیمت گوشت را افزایش ورود دام به اصفهان و کسادی بازار بیان می‌کند و می‌گوید: با افزایش عرضه طبیعتاً نرخ‌ها هم روند نزولی دارند اما به دلیل درگیری قصابان با رکود بازار این مسئله بیشتر در بین مشاغل ما قابل لمس است.

 

براساس آنچه که پورباطنی می‌گوید با کاهش 7 هزار تومانی نرخ گوشت قرمز در بازار اصفهان طی 15 روز بهای این کالای پروتئینی 12 هزار تومان کاهش یافته است، بنابراین قیمت گوشت ممتاز گوسفندی در اصفهان 93 هزار تومان و گوشت گوساله 84 هزار تومان فروخته می‌شود.

 

با وجود کاهش نسبی قیمت گوشت در بازار، اما همچنان توان مردم برای خرید پایین است. اعضای صنف فروشندگان گوشت معتقد هستند که کسادی بازار سبب شده تا آنها نیز برای خرید دام از کشتارگاه‌ها راغب نباشند. این موضوعی است که به زودی افزایش دام زنده و احتمالاً تغییرات دیگری را در بازار گوشت به دنبال خواهد داشت.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------