آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

لاگارد: ترامپ عامل اصلی رکود و بیکاری در جهان است



اخبار,اخبار اقتصادی,لاگارد
رئیس بانک مرکزی اروپا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را عامل افزایش رکود و بیکاری در جهان معرفی کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از یورونیوز، «کریستین لاگارد» امروز (دوشنبه) گفت: بی‌ثباتی ناشی از وقوع جنگ تجاری میان چین و آمریکا مهمترین دلیل کاهش رشد اقتصادی جهان است. 

 

وی گفت: جنگ تجاری میان چین و آمریکا به رهبری ترامپ اقتصاد جهان را به سمت یک هراس جدی پیش می‌برد که در نتیجه آن می‌توان شاهد کاهش یک درصدی رشد اقتصاد جهانی بود، رخدادی که به منزله افت سرمایه‌گذاری، اشتغال و رشد بیکاری خواهد بود و به همین دلیل تاثیرات غیرمستقیم بسیاری نیز خواهد داشت.

 

رئیس بانک مرکزی اروپا تنها راه برون رفت اقتصاد جهانی از مسیر رکود را مذاکره رو در روی رهبران بزرگ جهان به منظور حصول توافق‌های گام به گام دانست و تاکید کرد که ایجاد اطمینان و امنیت اقتصادی، راه دیگری ندارد.

 

لاگارد سپس به ترامپ در مورد فشار بر بانک مرکزی آمریکا برای کاهش بیشتر نرخ بهره هشدار و توضیح داد که وقتی نرخ بیکاری در اقتصاد آمریکا به ۳.۷ درصد رسیده، تسریع بیشتر کاهش نرخ بهره، اقتصاد را با ریسک رشد سریع و شتابان تورم قیمت‌ها مواجه می‌کند از این رو بانک مرکزی همانند خلبان برای تغییر روند حرکت هواپیما باید همزمان ارتفاع، سرعت و میزان وزش باد را در نظر داشته باشد و مستقل از فشار سیاستمداران عمل کند.

 

وی گفت: جنگ اقتصادی - تجاری جاری میان آمریکا و چین می تواند پیامدهای بسیار ناگواری به دنبال داشته باشد و ضربه مهلکی به رشد اقتصادی جهان وارد کند.

 

رئیس بانک مرکزی اروپا افزود: اقتصاد جهان به علت تداوم این تنش تجاری ممکن است پیامدهای منفی و مهلکی را متحمل شود.

 

لاگارد خاطرنشان کرد: تعرفه‌های گمرکی بر کالاها و محصولاتی وارداتی که چین و آمریکا برای یکدیگر وضع کرده اند، رشد اقتصادی جهان را در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود هشت دهم درصد کاهش می دهد. این رقم برای میزان کاهش رشد اقتصادی جهان بسیار حائز اهمیت است زیرا موجب افزایش بی رویه نرخ بیکاری در میان جمعیت فعال جهان می شود.

 

وی با بیان اینکه جنگ اقتصادی میان آمریکا و چین، موجب کاهش سرمایه گذاری‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری می شود، گفت: تهدیدی که در شرایط کنونی برای تجارت جهان وجود دارد، بزرگترین مانع برای رشد اقتصادی است.

 

لاگارد در مورد تعرفه‌های اخیری که آمریکا و چین علیه واردات کالا از کشورهای یکدیگر اعمال کرده‌اند، هشدار داد و گفت که این تعرفه‌ها می‌تواند تولید ناخالص ملی را در سال ۲۰۲۰ میلادی تا ۰.۳ درصد کاهش دهد. اگر تعرفه‌های قبلی را نیز در نظر بگیریم، در مجموع این تعرفه‌ها می‌تواند به کاهش ۰.۵ درصدی یا ۴۵۵ میلیارد دلاری تولید ناخالص ملی در سال آتی منجر شود.

 

در همین ارتباط، چندی پیش نیز بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در مورد چشم‌انداز ضعیف رشد اقتصاد جهان هشدار دادند و هر دو تعاملات تجاری (ضعیف) را عامل این مسأله دانستند.

 

جنگ تجاری همچنین منجر به ناخشنودی بازارهای مالی شده است. سرمایه‌گذاران نگرانند که تجارت سرمایه‌گذاری با بن‌بست مواجه شود و بانک‌ها مجبور به کاهش نرخ بهره شوند.

 

جنگ بی‌پایان تعرفه‌ای میان آمریکا و چین، تهدیدهای دائمی دونالد ترامپ برای اعمال تعرفه و تداوم زد و خوردهای آمریکا و اروپا بر سر تعرفه واردات خودرو و تجهیزات کشاورزی، همه حاکی از افزایش نشانه‌های وقوع جنگ تجاری در دنیا است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------