نرخ بیکاری پاییز اعلام شد



اخبار,اخبار اقتصادی
گزارش‌های رسمی از نرخ بیکاری ۱۰.۶ درصدی در پاییز امسال حکایت دارد.

به گزارش ایسنا، مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در پاییز سال  را ١٣٩٨ منتشر کرد.

 

بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ١٠.٦ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند که نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٧، ١.٢ درصد کاهش یافته است.

 

در پاییز ١٣٩٨،   ٤٤.٣ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ١٣٩٧) ٠.٢ درصد کاهش داشته است.

 

جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٤ میلیون و ٤٤٦ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٧٢ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که درپاییز ١٣٩٨، بخش خدمات با ٥٠.٠  درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٢.٩ درصد و کشاورزی با ١٧.١ درصد قرار دارند.    

 

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٥,٨ درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز ١٣٩٨ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ١٣٩٧) ١.٢ درصد کاهش یافته است.

        

همچنین بررسی نرخ بیکاری جوانان ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در پاییز ١٣٩٨، ١٧.٩ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به پاییز ١٣٩٧، به میزان ١.٤ درصد کاهش یافته است.

 

در رابطه با سهم اشتغال ناقص جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر آمار از این حکایت دارد که در پاییز ١٣٩٨، ١٠.٦ درصد جمعیت شاغل، ‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٦.٥ درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------