آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

وام 5 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول/ درخواست ایران به روابط «تهران - واشنگتن» و FATF گره خورده؟



اخبار,اخبار اقتصادی,صندوق بین المللی پول
پس از درخواست ایران از صندوق بین المللی پول، سخنگوی آن، جری ریس، سرعت پاسخگویی به درخواست دولتها را به میزان همخوانی این درخواستها با سیاستهای صندوق، ارتباط داد؛ بویژه آنکه نظام پرداخت در این صندوق، مستلزم پیوستن به (FATF) است.

به گزارش انتخاب، الاخبار چاپ بیروت نوشت: ایران بدون هیچ تعلل و درنگی نیاز خود به کمک‌های بین المللی برای مقابله با کرونا را اعلام کرد. این در حالی است که جمهوری اسلامی از سال ۱۹۷۹ که تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار داشته تا کنون، حتی یک بار هم چنین موضوعی را اظهار نکرده بود. صحبت‌های مسئولان ایرانی مبتنی بر آن است که تحریم‌های ایالات متحده تاثیر منفی بر ظرفیت‌های این کشور برای مقابله با ویروس کرونا گذاشته است و نیاز به امکانات، تهران را بر ان داشت تا در اقدامی بی سابقه در تاریخ انقلاب، توسط رئیس بانک مرکزی، عبدالناصر همتی، درخواست خود از صندوق بین المللی پول را ارائه دهد.

 

در ادامه این مطلب آمده است: این اقدام ایران باعث غافلگیری بسیاری شد؛ چرا که تهران با وجود تحریم‌های آمریکا به حمایت مالی هم پیمانان منطقه‌ای خود، در کنار برنامه‌های تسلیحاتی و دفاعی اش، ادامه می‌دهد؛ آنچه که باعث طرح این سوال می‌شود: آیا واقعا ایرانی که اموال زیادی را برای گسترش قدرت داخلی و خارجی اش صرف می‌کند، برای غلبه بر ویروس کرونا به ۵ میلیارد نیاز دارد؟ صباح زنگنه، کارشناس ایرانی مسائل اقتصادی در گفتگو با الاخبار تصریح می‌کند: «ایران به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند اموال و ثروت خود را برای پوشش دادن نیاز‌های عمومی مردم، بویژه در مواردی مانند مبارزه با کرونا، اختصاص دهد. علاوه بر اینکه تمام هزینه‌ای که تهران برای تثبیت قدرت داخلی و خارجی خود استفاده می‌کند، قابل مقایسه با هزینه‌های دیگر دولت‌های منطقه نیست و تنها به ۱۰ درصد از هزینه‌های دیگر دولتهاست.»

 

تامر بدوی، کارشناس مسائل مربوط به اقتصاد ایران نیز با زنگنه هم عقیده است و می‌گوید: «تحریم‌های پی در پی علیه ایران، فشار زیادی بر بخش سلامت و بهداشت آن آورده و مانعی اساسی در برابر واردات کالا‌ها و تجهیزات پزشکی بوده است. بدوی احتمال می‌دهد آنچه ایران از صندوق بین المللی پول درخواست کرده، بتواند از تلاش‌ها برای مقابله با کرونا فراتر رفته و از زیر ساخت‌های بهداشت عمومی آن نیز حمایت کند.

 

با اینکه تشدید تحریم‌ها از زمان خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای تاثیر منفی بر زمینه‌های مختلف اقتصاد ایران گذاشته، زنگنه معتقد است در صورتی که ایران این وام را دریافت کند، قادر به بازگرداندن آن خواهد بود. اما بدوی برعکس بعید نمی‌داند که تهران قصد داشته باشد از پرونده کرونا بعنوان عاملی برای تحریک آمریکا و دولت‌های اروپایی در راستای رفع تحریم‌ها استفاده کند.

 

پس از درخواست ایران از صندوق بین المللی پول، سخنگوی آن، جری ریس، سرعت پاسخگویی به درخواست دولت‌ها را به میزان همخوانی این درخواست‌ها با سیاست‌های صندوق، ارتباط داد؛ بویژه آنکه نظام پرداخت در این صندوق، مستلزم پیوستن به (FATF) است.

 

این در حالی است که کمیل طیبی، کارشناس ایرانی مسائل اقتصادی در روزنامه ستاره صبح نوشت: «پاسخ صندوق به درخواست ایران، تحت تاثیر فشار‌های آمریکا، منفی خواهد بود و اختلافات بین واشنگتن و تهران عمیقتر از آن است که تمام مسائل را حل کند. با این حال، قبول پیشنهاد آمریکا برای ارائه کمک‌های پزشکی، ممکن است بتواند باعث کاهش تنش‌ها شود...»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------