آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

قیمت جهانی نفت امروز (۹۹/۰۵/۱۷) | تأکید عربستان و عراق بر کاهش تولید نفت



اخبار,اخبار اقتصادی,قیمت نفت
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱۲ سنت معادل ۰.۲۷ درصد افت به ۴۴ دلار و ۹۷ سنت رسید.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، به دنبال نگرانی ها از اینکه رشد تقاضا برای انرژی به دلیل گسترش مجدد شیوع کرونا متوقف خواهد شد و در حالی که مذاکرات دولت و دموکرات های کنگره برای رسیدن به توافقی بر یک بسته محرک اقتصادی جدید متوقف شده است، قیمت نفت روز جمعه شاهد کاهش بود و روند کاهشی جلسه قبل را تداوم بخشید.

 

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 12 سنت معادل 0.27 درصد افت به 44 دلار و 97 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه سپتامبر نیز امروز با 16 سنت معادل 0.38 درصد کاهش به 41 دلار و 79 سنت رسید.

 

اما نفت برنت و نفت خام آمریکا همچنان در مسیر ثبت رشد هفتگی حداقل 4 درصدی قرار دارند که بهترین عملکرد برای این دو شاخص از هفته منتهی به 3 جولای تاکنون است.

 

اوج گیری مجدد شیوع کرونا همچنان اصلی ترین عامل نگرانی در بازار نفت است، زیرا در صورت قرنطینه مجدد شهرها مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار ترمیم تقاضا برای انرژی باشد. آمارها نشان می دهد میزان شیوع کرونا در تعدادی از ایالت های آمریکا نظیر کلرادو، اوهایو و ویرجینیا رو به افزایش است.

 

تحلیلگران همچنین نگران عدم پیشرفت مذاکرات بین کاخ سفید و دموکرات ها بر سر بسته مالی جدید مقابله با کرونا هستند. به گفته دموکرات ها اگر ترامپ نمی خواهد بیش از این مذاکره کند، ممکن است چند دستور اجرایی صادر کند.

 

موسسه تحقیقاتی ای ان زد در یادداشتی نوشت: «بسته مالی مقابله با کرونا همچنان آخرین امید برای افزایش تقاضا برای سوخت است، زیرا فصل سفرهای تابستانی در آمریکا به زودی به اتمام خواهد رسید.»

 

طی هفته جاری کاهش ارزش دلار به تقویت قیمت نفت کمک کرده، زیرا از آنجایی که نفت به دلار ارزش گذاری می شود، ارزان تر شدن دلار منجر به جذابیت بیشتر قیمت ها برای خریدارانی می شود که با ارزهای غیردلاری خرید می کنند.

 

تأکید عربستان و عراق بر کاهش تولید نفت

ایرنا نوشت: در بیانیه‌ای مشترک که از وزارت نفت عراق و انرژی سعودی منتشر شده و در اختیار خبرگزاری واع عراق قرار گرفته است، "احسان عبدالجبار" و شاهزاده "عبدالعزیز بن سلمان" وزیران نفت و انرژی دو کشور آخرین تحولات بازارهای نفت، بهبود دامنه دار تقاضای جهانی نفت و پیشرفت حاصل شده د رخصوص اجرای توافق اوپک پلاس را بررسی کردند.

 

در ادامه این بیانیه، عبدالجبار و بن سلمان بر تعهد دو کشور به پایبندی کامل خود به توافق اوپک پلاس تأکید کردند.

 

وزیر نفت عراق در این باره با اشاره به پایبندی کامل کشورش به توافق اوپک پلاس اعلام کرد که دولت بغداد در اوایل ماه جاری میلادی به تعهد ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

 

عبدالجبار تصریح کرد که عراق برای جبران اضافه تولید خود در ماه‌های می، ژوئن و ژوئیه، در ماه آگوست و سپتامبر روزانه، ۴۰۰ هزار بشکه اضافی از سهمیه خود را کاهش خواهد داد.

 

وزیر نفت عراق اضافه کرد: کاهش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای اضافه روزانه عراق، گذشته از ۸۵۰ هزار بشکه‌ای است که عراق متعهد شده است در چارچوب توافق اوپک پلاس در ماه‌های آگوست و سپتامبر از تولید نفت خود بکاهد.

 

عبدالجبار تصریح کرد: با این کاهش مجموع نفتی که عراق در ماه‌های آگوست و سپتامبر از تولید خود خواهد کاست، روزانه به یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه خواهد رسید.

 

در این تماس تلفنی، وزیر انرژی سعودی از وزیر نفت عراق به خاطر تلاش بغداد برای افزایش پایبندی خود به توافق اوپک پلاس قدردانی و تشکر کرد.

 

اوپک و متحدانش که به اوپک پلاس معروفند، پس از کاهش شدید قیمت نفت در پی گسترش ویروس کرونا در جهان تصمیم گرفتند با مشارکت دیگر فروشندگان نفت در جهان به توافقی برای کاهش تولید برسند.

 

آنها سرانجام توافق کردند که تولید خود را از اول ماه می (۱۲ اردیبهشت) ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. سهم اوپک که متشکل از ۱۰ کشور با بیشترین تولید از اکتبر سال ۲۰۱۸ است، به میزان شش میلیون و ۸۴ هزار بشکه در روز است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------