قیمت جهانی نفت امروز (۹۹/۰۵/۳۱)؛ تقاضای نفت تا پایان ۲۰۲۰ به سطح قبل از شیوع کرونا می‌رسد



اخبار,اخبار اقتصادی,قیمت نفت
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱۷ سنت معادل ۰.۳۸ درصد رشد به ۴۵ دلار و ۷ سنت رسید.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، به دنبال تلاش های تولیدکنندگان بزرگ برای پایین نگه داشتن میزان تولید نفت به دلیل نگرانی ها از کندی روند ترمیم اقتصاد بحران زده جهان قیمت نفت روز جمعه شاهد افزایش بود و در مسیر ثبت سومین هفته افزایشی متوالی قرار گرفت.

 

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 17 سنت معادل 0.38 درصد رشد به 45 دلار و 7 سنت رسید. نفت برنت در مسیر رشد هفتگی نیم درصدی قرار گرفته است. قیمت نفت خام آمریکا اما امروز متاثر از نگرانی های موجود در مورد روند کند ترمیم اقتصادی 35 سنت معادل 0.82 درصد افت داشت و به 42 دلار و 58 سنت رسید. نفت خام آمریکا در مسیر ثبت رشد هفتگی حدودا 2 درصدی قرار دارد.

 

دیروز و پس از انتشار آمارهای نگران کننده از رشد بیکاران در آمریکا قیمت هر دو شاخص نفتی شاهد افت حدودا یک درصدی بود.

 

در همین حال، یک گزارش داخلی منتشر شده توسط اوپک و متحدانش نشان می دهد که گروه اوپک پلاس روی کاهش تولید آن دست از اعضای خود که تبعیت بالایی از توافق کاهش تولید نداشته اند متمرکز شده است.

 

اوپک پلاس دریافته که برخی از اعضا برای جبران مازاد عرضه خود در ماه های گذشته باید تولید خود را به میزان 2.31 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

 

لوئیز کروس، مسئول بخش سرمایه گذاری در موسسه بتاشیرز کپیتال در این باره گفت: «آنها کاملا روی میزان تبعیت اعضای اوپک از توافق کاهش تولید متمرکز شده اند. آنها اعلام کرده اند که عراق و نیجریه از تعهدات خود پیروی نمی کنند. این مسئله تاثیر مثبتی بر قیمت ها گذاشته است.»

 

بر اساس گزارش داخلی اوپک پلاس، این گروه انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری میلادی با 9.1 میلیون بشکه کاهش مواجه شود که 100 هزار بشکه بیشتر از پیش بینی قبلی است.

 

تقاضای نفت تا پایان ۲۰۲۰ به سطح قبل از شیوع کرونا می‌رسد

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان سعودی عقیده دارد تقاضای جهانی برای نفت تا پایان سال جاری میلادی به سطح قبل از بحران کرونا باز می گردد. وی این اظهارات را قبل از برگزاری نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک پلاس بیان کرده است.

 

وی مخصوصاً انتظار دارد تقاضای نفت به 97 درصد سطح تقاضا قبل از بحران کرونا برسد.

 

نرخ تعهد ائتلاف اوپک پلاس به قرارداد کاهش تولید در ماه جولای هم برابر با 97 درصد بوده است.

 

عربستان به شدت بر اعضایی از این ائتلاف که به تعهد خود پایبند نبوده اند فشار آورده است. این کشورها شامل عراق و نیجریه می‌شوند که نتوانستند تولید خود را طبق سهمیه شان پایین بیاورند.

 

نیجریه و عراق به همراه سایر کشورهایی که تعهد چندانی به قرارداد کاهش تولید نداشته اند از جمله قزاقستان و آنگولا، توافق کرده‌اند طی دو ماه آینده مازاد تولید خود را جبران کنند.

 

وزیر نفت عربستان گفت تمام مازاد تولید باید تا پایان سپتامبر از بازار خارج شود. ولی رسیدن به این هدف مستلزم همکاری کامل نیجریه و عراق است که با کاهش تولید خود مشکل دارند و هیچ طرح خاصی برای تحقیقات به قرارداد کاهش تولید ارائه نداده اند.

 

عبدالعزیز اعلام کرد علیرغم عملکرد ضعیف برخی کشورها در کاهش تولید، بازار نفت به خاطر کاهش ذخایر جهانی، کم شدن تعداد ذخایر شناور و افزایش تقاضا برای بنزین و دیزل، نشانه‌هایی از بهبود را داشته است.

 

با وجود گزارش آژانس بین المللی انرژی مبنی کاهش ذخایر نفت و بنزین در سراسر جهان و علیرغم اظهارنظرهای مثبت و خوش بینانه عبدالعزیز بن سلمان، قیمت نفت در روز چهارشنبه کاهش یافت.

 

تقاضا برای نفتکش‌ها با محدود شدن صادرات اوپک‌کاهش یافت

تقاضا برای نفتکش ها در تابستان به خاطر کاهش تولید نفت اوپک تا پایین ترین رقم طی سه دهه گذشته و همچنین کاهش شدید صادرات در نتیجه قرارداد اوپک پلاس، پایین آمده است.

 

تقاضا برای نفت کش  18.6 درصد در ماه جولای نسبت به سال قبل کاهش یافته است که بیشترین کاهش از زمان آغاز تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر بازارهای نفت است. بیشترین کاهش تقاضا مربوط به خاورمیانه می‌شود چون تولیدکنندگان اصلی در این منطقه و اعضای اوپک تولید و صادرات خود را به خاطر کاهش تقاضای جهانی نفت پایین آورده اند.

 

 اطلاعات نشریه لوید لیست که اطلاعات مربوط به کشتیرانی را بصورت هفتگی منتشر می کند، نشان می دهد صادرکنندگان غیر اوپک در ماههای ژوئن و جولای، سهم بازار را از نظر تقاضا برای نفتکش از اوپک گرفته اند.

 

با وجود این که ائتلاف اوپک پلاس از اول ماه اوت 2 میلیون بشکه در روز از کاهش تولید خود را کم کرده است، انتظار نمی رود تقاضا برای نفت کش در عربستان سعودی در در این ماه افزایش یابد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------