نفت به پائین‌ترین قیمت دربیش از دو ماه اخیر رسید/ بحران اقتصادی در بزرگترین شرکت نفت آمریکا



اخبار,اخبار اقتصادی,کاهش قیمت نفت
قیمت‌های نفت خام در روز سه‌شنبه با پنجمین افت روزانه متوالی خود مواجه شده و به زیر ۴۰ دلار سقوط کردند.

به گزارش مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت‌های نفت خام در روز سه‌شنبه با پنجمین افت روزانه متوالی خود مواجه شده و به زیر ۴۰ دلار سقوط کردند. نگرانی از ضعیف شدن ریکاوری تقاضای نفت خام با رشد مجدد شیوع ویروس کرونا در جهان، قیمت‌های نفت را تحت فشار قرار داده است.

 

تحلیل‌های آماری رویترز نشان داد که تعداد مبتلایان جدید به ویروس کرونا در ۲۲ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا در حال رشد است. همچنین تعداد مبتلایان جدید در هند و انگستان هم رکورد زده است.

 

تا ساعت ۱۸:۳۸ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۵.۲۱ درصد یا ۲.۱۹ دلار سقوط کرد و به ۳۹۸۲ دلار رسید.

 

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۷.۴۹ درصد یا ۲.۹۸ دلار سقوط کرد و به ۳۶.۷۹ دلار رسید.

 

سقوط قیمت‌های نفت خام از روز دوشنبه پس از آن شدت گرفت که عربستان سعودی اعلام کرد قیمت‌های فروش نفت خود برای ماه اکتبر را پایین آورده است.

 

***

 

بحران اقتصادی بزرگترین شرکت نفت آمریکا را به زمین زد

بر اساس تازه ترین آمار رویترز و ارزیابی وال استریت، اکسون موبیل بزرگترین شرکت نفتی آمریکا، به علت کاهش درآمد ۴۸ میلیارد دلاری در سال آینده، باید افزون بر اخراج شمار زیادی از کارکنانش، بسیاری از طرح های نفتی، پالایشی و پتروشیمی خود را نیز کناربگذارد.

 

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، سرمایه گذاران این شرکت و سهامداران وال استریت حتی به تدریج در باره سود سهام اکسون موبیل که در قرن بیستم با ارزش‌ترین شرکت در گسترده جهانی بوده است، احساس نگرانی می‌کنند.

 

اکسون در پی برخی عقب ماندگی‌ها در دهه گذشته، برای بازپس گرفتن موقعیت پیشین، شروع به سرمایه‌گذاری‌های گسترده در زمینه استخراج و تولید نفت صخره‌ای شیل و خط لوله انتقال نفت در ایالات متحده و پالایش نفت خام و تولید پلاستیک در جهان کرد.

 

این شرکت همچنین با کشف بالغ بر هشت میلیارد بشکه نفت خام در آب‌های فراساحلی گویان، سرمایه‌گذاری بزرگی در این حوزه کرده است.

 

اما توانایی کنونی اکسون برای تامین مالی هزینه‌های عملیات گسترده‌اش، دیگر تضمین شده نیست، زیرا تاکنون در سال جاری ۲۳ میلیارد دلار وام برای تامین و پرداخت هزینه‌هایش دریافت کرده که میزان بدهی آن را تقریبا به ۲ برابر رسانده است. بر اساس برآوردها این شرکت تا پایان سال جاری به استثنای فروش یا کاهش ارزش دارایی‌ها، یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار زیان خواهد کرد.

 

اکسون که با درنظرگرفتن درآمد عملیات، ایفای تعهدات به سهامداران و هزینه های گسترده برنامه‌هایش، با کمبود ۴۸ میلیارد دلار در سال آینده (۲۰۲۱) روبه رو خواهد بود، به بررسی و تجدیدنظر سراسری به منظور کاهش هزینه ها روی آورده است.

 

به نظر تحلیلگران حتی کاهش سود پرداختی به سهامداران که زمانی باورناپذیر بود، اکنون محتمل شده است.

 

نام اکسون موبیل پس از ۹۲ سال از فهرست باارزش‌ترین و سودده ترین شرکت‌های صنعتی شاخص داوجونز حذف شده است و ناچار است تا ۱۰ درصد کارکنانش را در آمریکا و هزاران تن دیگر را در سراسر جهان، بیکار کند.

 

به گزارش ایرنا؛ افزایش بی‌سابقه شمار مبتلایان به ویروس مرگبار کرونا که تاکنون هزاران تن را در سراسر جهان به کام مرگ کشانده، سبب شده تا کارشناسان نفتی در زمینه اثر منفی موج دوم ویروس کرونا بر تداوم روند افزایش سطح ذخیره‌سازی‌های نفت اظهار نگرانی کنند.

 

 کارشناسان براین باورند که افت تاریخی تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ممکن است سبب بازگرداندن توازن به بازار نشود و با موج دوم ویروس کرونا و کاهش تقاضا برای خرید طلای سیاه، رکود به بازارهای جهانی بازگردد.

 

بهای جهانی نفت در ابتدای هفته گذشته افزایش یافت و حتی در روزهایی به بالای ۴۶ دلار در هر بشکه رسید که به دلیل وقوع طوفان در خلیج مکزیک و کاهش تولید ۱.۵ میلیون بشکه‌ای نفت در این کشور رخ داد، اما به تدریج و با بازگشت تولید نفت آمریکا به میزان پیشین،‌ قیمت نفت نیز به ثبات رسید.

 

در روزهای پایانی هفته اما روند قیمت نفت معکوس شد و اوج افت قیمت در روز جمعه با کاهش سه درصدی رقم خورد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------