قیمت جهانی نفت امروز ۹۹/۰۷/۱۸؛ افزایش ۱.۸ میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران در صورت پیروزی بایدن



اخبار,اخبار اقتصادی,قیمت جهانی نفت
به دنبال خاتمه اعتصاب کارکنان صنعت نفت نروژ که احتمالا موجب افزایش عرضه نفت به بازار خواهد شد، قیمت نفت امروز شاهد اندکی کاهش بود.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، به دنبال خاتمه اعتصاب کارکنان صنعت نفت نروژ که احتمالا موجب افزایش عرضه نفت به بازار خواهد شد، قیمت نفت امروز شاهد اندکی کاهش بود.

 

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 9 سنت کاهش به 43 دلار و 25 سنت رسید. دیروز قیمت نفت برنت شاهد جهش بیش از3 درصدی بود. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم که دیروز بیش از 3 درصد افزایش یافته بود، امروز با 5 سنت کاهش به 41 دلار و 14 سنت رسید.

 

قیمت هر دو شاخص نفتی در مسیر ثبت رشد هفتگی حدودا 10 درصدی قرار دارد که اولین رشد هفتگی طی 3 هفته اخیر است. احتمال کاهش عرضه به دلیل توقف تولید در دریای شمال پس از اعتصاب کارکنان صنعت نفت نروژ دلیل این افزایش بوده است.

 

تحلیلگران موسسه ای ان زد در یادداشتی نوشتند: «این اعتصاب تولید روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت را تحت تاثیر قرار داده است.»

 

شرکت نفت نروژ و مقامات بخش نیروی کار این شرکت گفتند، امروز با یک میانجی منصوب دولت دیدار می کنند. دو طرف امیدوارند بتوانند با رسیدن به یک توافق، اعتصابی که حدود یک چهارم تولید نفت و گاز این کشور را تحت تاثیر خود قرار داده پایان یابد.

 

در سایر نقاط جهان، ناظران در انتظار مشخص شدن تاثیر طوفان دلتا بر تولید نفت آمریکا هستند. طوفان تاکنون تولید روزانه حدود 1.5 میلیون بشکه نفت آمریکا در خلیج مکزیک را متوقف کرده است.

 

***

 

افزایش ۱.۸ میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران در صورت پیروزی بایدن

طبق گفته رئیس مجمع بین‌المللی انرژی، اگر جو بایدن برنده انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده آمریکا باشد، ایران می‌تواند صادرات نفت خود را به حدود 2 میلیون بشکه در روز برساند.

 

جو مک مونیگل گفت اگر بایدن طبق اظهاراتش قرارداد اتمی برجام را که ترامپ در اواسط 2018 از آن خارج شد، دوباره احیا کند، مذاکرات بین دو طرف احتمالاً باعث افزایش تولید نفت ایران خواهد شد.

 

تولید نفت خام ایران از آن زمان با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه صادرات انرژی آن، تقریباً نصف شده و تا 1.95 میلیون بشکه در روز پایین آمده است.

 

 مک مونیگل که یکی از مقامات سابق وزارت انرژی آمریکا بوده طی مصاحبه ای با بلومبرگ گفت:«شرایط ایران تحت تاثیر تغییر دولت در آمریکا خواهد بود. من انتظار ندارم دو میلیون بشکه یا دقیق‌تر بگویم 1.8 میلیون بشکه ای که از تولید نفت ایران کم شده بلافاصله بازگردد. ولی احتمالاً شاهد افزایش نیم میلیون بشکه ای تولید این کشور خواهیم بود. آمریکا باید مذاکرات با ایران را آغاز کند و این برای بازار نفت یک اتفاق بسیار بزرگ است».

 

 دیدگاه های مک مونیگل شبیه به بانک MUFG ژاپن است. سرپرست بخش تحقیقات خاورمیانه و آفریقای شمالی در این بانک  عقیده دارد تحریم‌ها علیه ایران در دور دوم ریاست جمهوری ترامپ ادامه خواهد داشت ولی اگر بایدن قرارداد برجام را بازگرداند، صادرات نفت ایران تا پایان سال آینده میلادی 1.8 میلیون بشکه در روز افزایش یافته و به 2.4 میلیون بشکه می‌رسد.

 

احتمال افزایش تولید نفت ایران و لیبی مسئله مهمی برای تولیدکنندگان بزرگ اتحاد اوپک پلاس در اجلاس بعدی آنها در اوایل دسامبر خواهد بود. لیبی ماه گذشته به دنبال اعلام آتش‌بس در این کشور صنعت نفت خود را باز کرده است.

 

 ائتلاف اوپک پلاس به رهبری عربستان و روسیه تلاش می‌کند عرضه نفت را محدود کرده و قیمت آن را در مواجهه با همه‌گیری ویروس کرونا افزایش دهد. در حالیکه قیمت نفت خام برنت از زمان آغاز کاهش تولید این ائتلاف بیش از دو برابر شده و به حدود 42.50 دلار در هر بشکه رسیده است، هنوز هم 36 درصد پایینتر از آغاز سال جاری میلادی است.

 

 مک مونیگل گفت ائتلاف اوپک پلاس هنوز هم قصد دارد از ابتدای سال آینده میلادی دو میلیون بشکه به تولید خود اضافه کند ولی افزایش تولید ایران و لیبی تغییراتی در تصمیمات آن ایجاد خواهد کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------