آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

چین تنها خریدار همه نفت خام ایران؟ / فروش نفت به بالاترین میزان از سال۲۰۱۹ رسید

صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶سال‌اخیر رسیده و به‌رغم تحریم‌های یک‌جانبه غرب، به اقتصاد این کشور برابر با…

علت نارضایتی دامداران اصفهانی؛ دامداران انتظار دارند توزیع علوفه مدیریت شود/ ضرر ۲هزارتومانی دامداران در فروش هرکیلوشیرخام



مشکلات دامداران اصفهانی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: نهاده‌های دامی به شدت گران و تولیدکنندگان را محدود کرده و دامداران انتظار دارند تا علوفه به درستی توزیع و مدیریت شود تا دچار سوداگری و احتکار نشود.

حسین ایراندوست در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به مشکلات دامداران در تولید شیر اظهار داشت: قیمت شیر طبق آخرین مصوبه تنظیم بازار اواخر آبان 99 با قیمت 4 هزار و 500 تومان اعلام شد. از آبان 99 تا امروز تورم در نیروی کارگری، حمل و نقل و نهادهای دولتی و علوفه و کاه و کلش داشته‌ایم.

 

وی افزود: با گذشت 8 ماه از تاریخ قیمت آخرین مصوبه و تورمی که در مراحل تولید و نهادها اتفاق افتاده، نباید انتظار داشته باشیم که گاودار شیر را با قیمت 8 ماه پیش عرضه کند. گاوداران انتظار دارند که براساس قیمت تمام شده و سود معقول قیمت شیر را اعلام شود و کارخانجات لبنیات نیز موظف هستند با همان قیمت شیر را از دامداران خریداری کنند.

 

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: متاسفانه این اتفاق نیفتاده و در دو هفته اخیر جهاد کشاورزی در حال پیگیری  و جلسه با تشکل‌ها است تا سریعاً قیمت شیر اعلام شود و تولید ادامه پیدا کند.

 

ایراندوست تصریح کرد: خوراک گاو از دو جزو اصلی علوفه و کنستانتره یا همان خوراک آماده تشکیل شده، کنستانتره متشکل از دانه جو و کنجاله ذرت و سویا است. این نهاد ارز دولتی می‌گیرد و توسط واردکننده‌ها در بنادر وارد شده و در شهر‌ها توزیع می‌شود.

 

وی گفت: متاسفانه در این توزیع نیز اشکالاتی وجود داشته؛ از طرفی بار دیرتر از گمرک آزاد شده و از طرف دیگر سیستم حمل و نقل نتوانسته به موقع نهاده را دامدار برساند که این مشکلات در هفته گذشته و جاری در حال برطرف شدن است.

 

وی اضافه کرد: از سیستم ریلی و ناوگان جاده‌ای کمک گرفته‌ایم تا مشکل توزیع برطرف شود اما گلایه اصلی دامداران از علوفه‌ها است. نهاده‌های دامی یعنی یونجه خشک، کاه و کلش و سیلاژ ذرت به شدت گران و تولید و تولیدکنندگان را محدود کرده است.

 

ایراندوست با بیان اینکه اعتراضات دامداران در نهاده‌ها مربوط به علوفه است گفت: این علوفه‌ها نه یارانه‌ای و نه سهمیه‌‌ای بوده بلکه از بازار آزاد خریداری می‌کردند که به علت خشکسالی تولید آن کم شده و در جابه‌جایی این نهادها در استان‌ها  نیز خدشه وارد شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: امروز دامداران انتظار دارند تا علوفه به درستی توزیع و مدیریت شود تا دچار سوداگری و احتکار نشود یعنی در فرایندی قرار نگیرد تا افرادی آن را به قیمت دولتی بخرند و دپو کنند تا گران‌تر به دامدار به فروشند.

 

دامداران در فروش هرکیلوشیرخام حدود ۲هزارتومان ضرر می کنند

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: قیمت تمام شده شیرخام برای دامداران ۶۹۲۵تومان است اما میانگین فروش شیرخام در کشور ۴۹۰۰ تومان است. این یعنی دامداران در هرکیلو شیرخام حدود ۲۰۰۰ تومان ضرر می کنند.

 

به گزارش ایسنا، اخیرا تصاویری و ویدیوهایی در فضای مجازی منتشر شده که برخی از دامداران در اعتراض به پایین بودن نرخ مصوب شیرخام، شیرهایشان را دور ریختند. این دامداران می گویند که تامین علوفه به دلیل خشکسالی بسیار سخت شده است و  قیمت علوفه، یونجه و ... در بازار  آزاد نیز بسیار گران است و با توجه به این گرانی ها دولت باید نرخ مصوب شیرخام را اصلاح کند.

 

در این راستا و در پاسخ به این سوال که آیا جلسات اصلاح قیمت شیرخام به نتیجه رسیده است یا خیر، احمد مقدسی_ رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران به ایسنا گفت: در تلاش هستیم که در جلسات کارشناسی و با ارائه آنالیز قیمتی، دولت را به اصلاح قیمت مصوب شیرخام متقاعد کنیم و امیدواریم که این جلسات به زودی به نتیجه برسد.

 

وی ادامه داد: قیمت تمام شده شیرخام برای دامداران به ازای هرکیلو شیر ۶۹۲۵ تومان است اما میانگین فروش شیرخام در کشور کیلویی۴۹۰۰ تومان است. این یعنی دامداران در هرکیلو شیرخام حدود ۲۰۰۰ تومان ضرر می کنند.

 

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران اضافه کرد: خشکسالی آسیب بسیاری به صنعت دامپروری زده است. ۶۰ درصد غذای دام کاه، یونجه و ذرت علوفه است که به دلیل خشکسالی سطح برداشت مزارع کاهش یافته است. همچنین این اقلام نسبت به سال گذشته ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند. بنابراین دولت باید در این زمینه به دامداران کمک کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------