آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خرید حلقه طلا برای عروس و دامادها آرزو شد / یک‌جفت حلقه ساده ۲۳ میلیون آب می‌خورد!

قیمت طلا از مرز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرده تا خرید نیم‌ست ۱.۸ گرمی طلا نزدیک ۹ میلیون تومان هزینه داشته باشد. به…

در وزارت راه و شرکت راه آهن چه خبر است؟/ از ۴۰۰ سرور فقط ۵ سرور پس از ۴۸ ساعت فعال شده اند



وزارت راه و شهرسازی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
روز جمعه اختلال سراسری در سیستم‌های کامپیوتری شرکت راه‌آهن توسط رسانه ها و روابط عمومی این شرکت اعلام شد؛ سپس در روز شنبه بنا به ادعای قاسم بی نیاز وزارت راه و شهر سازی؛ سامانه های ستادی این وزارتخانه هم از دسترس خارج است. حال آنکه دیده بان ایران مطلع شده است تمامی سامانه های وزارت راه و شرکت راه آهن از روز پنج شنبه از دسترس خارج شده اند و هم اکنون پس از بیش از ۴۸ ساعت فقط ۵ سرور فعال شده اند.

به گزارش دیده بان ایران، رسانه ها روز جمعه از اختلال سراسری در سیستم‌های کامپیوتری شرکت راه‌آهن خبر دادند این اختلال توسط روابط عمومی این  شرکت اعلام شد؛ سپس در روز شنبه بنا به ادعای قاسم بی نیاز وزارت راه و شهر سازی؛ سامانه های ستادی این وزارتخانه هم از دسترس خارج است.

 

حال آنکه دیده بان ایران مطلع شده است تمامی سامانه های وزارت راه و شرکت راه آهن از روز پنج شنبه از دسترس خارج  شده اند و هم اکنون پس از بیش از  ۴۸ ساعت  فقط ۵ سرور فعال شده اند.

 

یک سایت نزدیک به محفل خاص امنیتی با تایید تلویحی حمله سایبری نوشته است. به دلیل نبود نظام حاکمیت سایبری در کشور هر چند وقت یک بار شاهد انتشار اخباری در خصوص نشت اطلاعات سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف و یا سرقت داده و افشای پایگاه اطلاعات هویتی کاربران هستیم.

 

مشرق نیوز درباره این حادثه با ذکر جزییات بیشتر یادآور شده؛ «اخباری که سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با موضوع دفاع سایبری در کشور، یا آن را برعهده نمی‌گیرند و یا پیگیری موضوع در جریان پاس‌کاری میان دستگاه‌ها به فراموشی سپرده می‌شود.

 

در مورد جدید، رسانه‌ها از حمله سایبری به شرکت راه آهن و ستاد وزارت راه و شهرسازی به دلیل ضعف لایه‌های امنیتی خبر داده‌اند که فعالیت‌های جاری این وزارتخانه را دچار مشکل کرده است. گفته شده که در پی وقوع هک سامانه‌های شرکت راه آهن، این شرکت ناچار شد گراف (مدیریت سیر و حرکت) قطارهای باری و مسافری را از حالت سیستمی به دستی تغییر دهد.

 

حتی یک روز پس از انتشار این اخبار نیز گفته شد که وبسایت رسمی وزارت راه و شهرسازی دچار اختلال و پیامی روی آن درج شد که از هک شدن این وبسایت حکایت دارد. این وبسایت ساعاتی بعد از دسترس هم خارج شد.

 

پس از آن وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «بروز اختلال سایبری در سیستم‌های کامپیوتری کارکنان ستاد وزارت راه و شهرسازی ظاهر شد که در پی آن پورتال وزارتخانه و سایت‌های زیر پورتال آن از دسترس خارج شد. کارشناسان فنی در حال بررسی موضوع هستند و در صورت در دسترس قرار گرفتن پورتال و سامانه‌های زیرمجموعه آن، اطلاع رسانی خواهند کرد.»

 

اگرچه هنوز وقوع حمله سایبری از سوی وزارت راه به درستی تأیید نشده است و پیگیری خبرنگار  از مرکز افتای ریاست جمهوری نیز نشان می‌دهد که موضوع در دست بررسی کارشناسان این مرکز قرار دارد اما آنچه مسلم است اینکه ضعف امنیت شبکه و نیز وجود نگاه بخشی به مباحث و وظایف فاوا در دستگاه‌های دولتی، ضریب آسیب پذیری سایبری این دستگاه‌ها را روز به روز افزایش می‌دهد.»

 

بر اساس اطلاعات به دست آمده از سوی برخی افراد آشنا به سایبر؛ این گونه ادعا می شود که سامانه های وزارت راه و شهرسازی و راه آهن ۴۰۰ سرور مجزا داشته که اغلب این سامانه ها با یکدیگر ارتباطی ندارد اما همه آنها در چند ساعت گذشته غیر فعال بوده و با تلاش کارشناسان فقط ۵ سرور فعال شده اند. 

 

همچین نکته مهم دیگر نبود سیستم bakup  است. با گذشته  ۴۸ ساعت  از اختلال در سایت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی؛ این اختلالِ بر اثر حمله سایبری هنوز بر طرف نشده است و به نظر می رسد  نسخه BackUp؛ این وبسایت یا وجود نداشته یا آنها هم به دلایلی دیگر امکان فعال شدن نداشته باشند. آنچه برای رسانه پس از گذشت چند روز مهم است عدم فعالیت و از دسترس خارج بودن سایت های ستادی وزارت راه و راه آهن بدون هیچ گونه توضیحی است که در سکوت خبری؛ هیچ کس پیگیر آن نیست!

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------