صالح آبادی: ۲۰ درصد تسهیلات بانکی باید به حوزه مسکن تخصیص یابد



علی صالح آبادی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
رئیس کل بانک مرکزی گفت: در قانون جدید جهش مسکن مصوب شده است که نظام بانکی باید ۲۰ درصد تسهیلات را به حوزه مسکن اختصاص دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، علی صالح آبادی با بیان اینکه مسکن از بخش‌های پیشران کشور است افزود: در قانون جدید جهش تولید مسکن که به تصویب مجلس رسیده است، به جز بانک‌های تخصصی در حوزه کشاورزی و صنعت، دیگر بانک‌ها با برنامه ریزی انجام شده باید ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند که به تفکیک هر بانک و سهمیه در نظر گرفته شده، ابلاغ به نظام بانکی صورت گرفته است.

 

وی اضافه کرد: منابع دیگری برای جهش تولید مسکن درنظر گرفته شده است که این منابع در صندوق مربوط نگهداری و از طریق این صندوق پرداخت می‌شود که یکی از این منابع مربوط به بازپرداخت‌های قابل توجه مسکن مهر است که در اختیار بانک مسکن قرار می‌گیرد و بانک مسکن آن را در صندوق قرار می‌دهد تا از طریق این صندوق به بخش مسکن پرداخت می‌شود.

 

رئیس کل بانک مرکزی گفت: علاوه بر اینها، می‌توان از ظرفیت‌های بازار سرمایه هم استفاده کرد؛ یعنی می‌توان صندوق‌های سرمایه گذاری در حوزه مسکن تشکیل و از طریق منابع قابل توجهی که در بازار سرمایه وجود دارد تأمین مالی حوزه مسکن را انجام داد، ضمن اینکه از منابع دیگر این صندوق از جمله مالیات نیز می‌توان منابع لازم را برای ساخت مسکن تجهیز کرد.

 

صالح آبادی افزود: یکی از مواردی که در نخستین جلسه شورای عالی مسکن مورد توجه قرار گرفت این است که با استفاده از منابع، پایه پولی افزایش نیابد و تأکید شد که اشکالات مسکن مهر از جمله استقراض از بانک مرکزی اتفاق نیفتد.

 

بازار ارز برای فعالان اقتصادی باید پیش‌بینی پذیر شود

 علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما ضمن تشکر از ارکان دولت در رابطه با راهکارهایی که برای‌ تقویت پایه پولی وجود دارد،بیان کرد: یکی از مباحث جدی در این زمینه بحث نظارت بانک مرکزی بر بانک هاست . بانک ها باید از بخش تولید و مسکن حمایت کنند و تسهیلات بدهند و بانک مرکزی باید نظارت داشته و این یکی از برنامه ها خواهد بود که روی تورم بسیار تاثیر گذار خواهد بود و به رشد اقتصادی کمک می کند.

 

او افزود: یکی دیگر از موضوعات اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی است که باعث تورم می شود که با کمک سیستم های بانکی و کنترل ناترازی ها در سیستم ها و بانک ها مرتفع خواهد شد.

 

صالح آبادی گفت:کسری بودجه دولت و نیازی که دولت به نقدینگی دارد و پوشش کسری بودجه از منابع بانک مرکزی یکی از راه های ایجاد تورم است بنابراین باید تامین مالی دولت از روش های غیرتورمی انجام گیرد.

 

او ادامه داد: یکی از مباحث جدی در این زمینه بحث نظارت جدی بانک مرکزی در شبکه بانکی است. بانک ها باید از بخش تولید و مسکن حمایت کنند و تسهیلات به این سمت حرکت کند . از فعالیت سرمایه ها در بخش های غیر مولد اقتصادی باید اجتناب شود. در این رابطه بانک مرکزی باید نظارت موثری داشته باشد بر مصرف تسهیلات بانکی و این یکی از برنامه های موثر بانک مرکزی خواهد بود.

 

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اگر سرمایه ها به بخش های غیر مولد برود نظارت بر مصرف تسهیلات وجود نخواهد داشت و طبعا باعث ایجاد تورم خواهد شد. یکی از اهداف، کنترل منابع دولت از روش های غیر تورم زاست .خوشبختانه استقراض دولت از بانک مرکزی در ۴۰ روز گذشته کنترل شده است.

 

صالح آبادی بیان کرد: فروش اموال مازاد شبکه بانکی یکی دیگر از موضعات بسیار مهم در بانک مرکزی است که دنبال خواهد شد. کمک بانک مرکزی به بانک ها در کاهش معوقات بانکی هم مهم است و منابع منجمد شده بانکی  می تواند از حالت دین خارج شود و نقدینگی را اصلاح کند.

 

او گفت: یکی از موضوعات مهم در بانک مرکزی ثبات در بازار ارز که بسیار مهم است باید پیش بینی پذیر شود و باید سیاست های مختلفی اتخاذ شود. تقویت تعاملات بانکی با کشور های دوست و همکار، تقویت صادرات غیر نفتی کشور، تعامل با بخش خصوصی و برگشت ارز به سامانه نیما از راهکارهای ایجاد تعادل در بازار ارز است.

 

این مقام مسئول بیان کرد: باید در بازار ارز تعادل در عرضه و تقاضا ایجاد شود.سیاست های جانب عرضه ارز را تقویت خواهیم کرد.

 

او گفت: سیستم بانکی کشور باید در خدمت آحاد مردم باشد و هم در بخش خورد جامعه با به گونه ای عمل شود که دسترسی آحاد مردم به تسهیلات بانکی تسهیل شود. به جای اینکه نگاه بانک ها صرفا به وثیقه ها باشد برای تسهیلات ، اعتبارسنجی و رتبه مناسب مشتری بسیار حائز اهمیت است که بایستی نظام رتبه بندی را در کشور توسعه دهیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------