هشدار آمریکا به اوپک پلاس: این پایان تلاش ما نبود



جو بایدن،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
دولت بایدن روز پنج شنبه به اوپک پلاس هشدار داد با عدم افزایش بیشتر تولید نفت احیای اقتصاد جهانی را در معرض خطر قرار می‌دهد و تلاش‌ها برای کاهش قیمت‌های بالای نفت تمام نشده است.

به گزارش ایسنا، ساعاتی پس از این که عربستان سعودی و متحدانش در اوپک پلاس افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز را برای دسامبر تصویب کردند، کاخ سفید تکرار کرد که در حال بررسی همه ابزارهای در اختیارش برای حمایت از اقتصاد است. سایر مصرف کنندگان بزرگ می گویند این تصمیم برای استمرار احیای اقتصادی پساکرونایی کافی نیست و آمریکا خواستار افزایش دو برابر این میزان است.

 

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید اظهار کرد: اوپک پلاس ظرفیت و قدرت دارند تا اکنون اقدام کرده و تضمین کنند لحظه حساس احیای اقتصاد جهانی آسیب نمی بیند. آمریکا در یک سیستم بازار آزاد رقابتی عمل می کند و تاکید دارد که اوپک پلاس است که بر قیمتهای جهانی نفت تاثیر می گذارد که قیمت بنزین در این کشور را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

 

آنچه در هفته‌های آینده اتفاق خواهد افتاد، تاثیر بزرگی برای اقتصاد جهانی که از قیمت‌های بالای انرژی تحت فشار قرار گرفته و همچنین برنامه سیاسی داخلی رئیس جمهور آمریکا خواهد داشت که محبوبیتش با صعود تورم تنزل کرده است. این نمایش همچنین روابط به شدت شکننده آمریکا با قویترین متحدش در خاورمیانه یعنی عربستان سعودی را تحت فشار بیشتری قرار می دهد.

 

امتناع اوپک پلاس از پذیرش درخواست افزایش بیشتر تولید نفت، ریسک یک نبرد تلخ با بعضی از مشتریان بزرگ این گروه را برانگیخته است. با این حال وزیران اوپک پلاس تاکید کردند که تصمیم درستی گرفته اند و تقاضا همچنان به دلیل شیوع ویروس کرونا محدود مانده است.

 

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از این نشست گفت: روسیه شاهد کاهش مصرف سوخت اروپا در اکتبر بود که بارزکننده این حقیقت است که تقاضای جهانی برای نفت همچنان به دلیل شیوع واریانت دلتای کووید ۱۹ تحت فشار قرار دارد. این به معنای آن است که استراتژی افزایش تدریجی، استراتژی درستی بوده است.

 

وزیران اوپک پلاس مکررا مشکلات اقتصادی مشتریانش را عامل افزایش قیمت گاز طیبعی دانسته‌اند که هیچ کنترلی روی آن ندارند.

 

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: نفت مشکل ما نیست. مشکل، مجموعه انرژی است که شرایط دشواری را سپری می کند. قیمتهای نفت در لندن از اوت ۲۵ درصد رشد کرده که افزایش جزئی در مقایسه با افزایش ۸۰ درصدی قیمت گاز طبیعی اروپا در مدت مشابه محسوب می شود. اگر افراد برای دانستن دلیل واقعی بحران انرژی جدی باشند، باید به تامین گاز طبیعی به اروپا و آسیا و زیرساخت مربوط به آن متمرکز شوند.

 

اگرچه برداشت از ذخایر استراتژیک می تواند در کوتاه مدت از گرانی قیمت بنزین برای شهروندان آمریکایی را کنترل کند اما ریسکهایی را در بردارد. این اقدام می تواند رویه ناخوشایندی را ایجاد کند. ذخایر استراتژیک که در حال حاضر بیش از ۶۱۲ میلیون بشکه هستند برای استفاده در شرایط فجایع اقتصادی مانند طوفانهای سهمگین و بلایای طبیعی دیگر پیش بینی شده اند.

 

کشورهای مصرف کننده نفت در یک سال گذشته نسبت به افزایش قیمت‌ها بسیار مضطرب بودند: قیمت نفت نخست به ۵۰ دلار در هر بشکه صعود کرد و سپس به ۷۵ دلار رسید و اکنون بیش از ۸۰ دلار معامله می شود. وقتی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داد نفت ۱۰۰ دلار کاملا ممکن است، زنگهای خطر واقعا به صدا درآمدند.

 

سرعت گرفتن رشد تورم باعث شده است بعضی از بانک‌های مرکزی به سمت افزایش زودتر از موعد نرخهای بهره حرکت کنند. آمریکا، هند، ژاپن و سایر کشورهای مصرف کننده نفت اوپک را هدف شدیدترین فشارهای دیپلماتیک سالهای اخیر قرار دادند اما هیچ نتیجه ای نداشت.

 

باب مک نالی، رئیس شرکت مشاوره راپیدان انرژی و مقام سابق کاخ سفید گفت: پرزیدنت ترامپ به شکل روشنی اعلام کرده که در صورت امتناع اوپک پلاس از افزایش تولید، واکنش نشان خواهد داد. برداشت از ذخایر استراتژیک محتمل‌ترین گزینه خواهد بود.

 

بر اساس گزارش بلومبرگ، با این حال سخنگوی کاخ سفید حاضر نشد درباره چنین احتمالی اظهار نظر کند اما تاکید کرد دولت از هر ابزاری برای اطمینان از رسیدگی به این موضوع استفاده خواهد کرد.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------