آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خرید حلقه طلا برای عروس و دامادها آرزو شد / یک‌جفت حلقه ساده ۲۳ میلیون آب می‌خورد!

قیمت طلا از مرز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرده تا خرید نیم‌ست ۱.۸ گرمی طلا نزدیک ۹ میلیون تومان هزینه داشته باشد. به…

راغفر: در جلسه رئیسی با اقتصاددانان تمامی اعضا معتقد بودند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سبب افزایش تورم می‌شود



حسین راغفر،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
یک اقتصادان با اشاره به جزئیاتی از جلسه رئیس جمهور با اقتصاددانان، گفت: حذف دلار ۴۲۰۰تورم زاست؛ کنترل نرخ ارز خط قرمز دولت آقای رئیسی است.

به گزارش تسنیم، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شامگاه روز سه‌شنبه در جلسه با جمعی از اقتصاددانان، با اشاره به اهمیت حل مشکلات اقتصادی کشور با استفاده از نظرات نخبگان و کارشناسان گفت: وضعیت اقتصادی را که دولت تحویل گرفته است شما به‌خوبی می‌دانید و بسیاری از مردم آثار آن را در سفره و جیب خود احساس می‌کنند اما شما اقتصاددانان دلایل آن را هم می‌دانید.

 

رئیس جمهور در ادامه 4 سوال از اقتصاددانان به شرح زیر پرسید:

چرا شاخص‌های کلان اقتصاد کشور مطلوب نیست؟

 

چرا تورمی که قرار بود تک‌رقمی شود اتفاق نیفتاده است؟

 

چرا ده‌ها میلیارد دلار یارانه پنهانی که دولت پرداخت می‌کند، مردم آثار مطلوب آن را در زندگی خود نمی‌بینند؟

 

چرا باوجود هزاران هزار میلیارد تومان مصارف دولت در 8 سال گذشته، رشد اقتصادی کمتر از یک درصد داشته‌ایم؟

 

حسین راغفر اقتصاددان و از حاضران جلسه رئیس جمهور با اقتصاددانان در رابطه با بحث های صورت گرفته در این جلسه گفت: مطالبی که در جلسه شب گذشته با رئیس جمهور مطرح شد، اکثرا در خصوص تغییر قیمت ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی (دلار 4200 تومانی) بود و در انتها تقریبا تمامی اعضای حاضر معتقد بودند که این تصمیم سبب افزایش تورم در جامعه می شود. آقای رییس جمهور تاکید داشتند که معیشت مردم به خطر نیوفتد و همچنین ثبات قیمت ها و کنترل قیمت ارز از خط قرمز های دولت است.

 

چشم انداز مثبت رئیس کل بانک مرکزی از افزایش درامدهای ارزی

البته در همین راستا رئیس بانک مرکزی هم چشم انداز امیدوار کننده ای از درامدهای ارزی کشور ارائه دادند که می تواند کمکی به دولت برای کنترل کردن قیمت نرخ ارز و برون رفت از شرایط رکودی کشور باشد.

 

راغفر در پاسخ به اینکه چرا تورم در کشور ما بالاست گفت: تورم موضوعی نیست که بگوییم یک دلیل دارد، عوامل متعددی روی تورم تاثیر می گذارد و دلایل مختلفی دارد، اما مهمترین مسئله برای کنترل تورم رونق تولید و تقویت بنیان های تولید و گسترش تولید است، وقتی تولید گسترش پیدا کند یعنی نهاد ارزآور کشور گسترش پیدا کرده و سبب تقویت پول ملی می شود و تورم را می تواند کاهش دهد. کنترل تورم موضوع زمان بری است و یک شبه اتفاق نمی افتد اما باید توجه کنیم که موضوع نشدنی نیست و قابلیت اجرا دارد به شرط اینکه یک عزم ملی صورت گیرد و این موانعی که روبروی تولید در کشور است باید کم شود.

 

فقط 20 شرکت خصولتی با رانت یارانه انرژی 250 هزار میلیارد تومان سود خالص دشت کردند

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در رابطه با مشخص نبودن آثار رایانه های پنهانی که دولت به مردم پرداخت می کند در معیشت و زندگی میردم گفت: این یارانه ها به مردم پرداخت نمی شود و به بنگاه هایی پرداخت می شود که سهم این بنگاه ها در اقتصاد ملی شفاف نیست و مبتنی بر رشد رفاه عمومی نیست، بسیاری از این یارانه هایی که دولت پرداخت می کند به بنگاه های خصولتی پرداخت شده است که معلوم نیست با این منابع چه کرده اند. به عنوان مثال در سال گذشته 20 شرکت خصولتی 250 هزار میلیارد تومان سود خالص داشته اند در حالی که همین 20 شرکت در سال نود و هفت، 76 هزار میلیارد تومان سود داشته اند که در آن زمان هم عدد بزرگی بوده است. این شرکت ها از رایانه های بسیار گسترده ی انرژی در کشور برخوردار هستند یعنی آب، برق و گاز و سنگ معدن بسیار ارزان از دولت در یافت می کنند که در مقایسه با رقبای خارجی خودشان باید ارقام بسیار بالاتری پرداخت کنند.

 

وی در ادامه افزود: اگر دولت سهم خود را از همین 20 بنگاه اقتصادی و مابقی بنگاه های این چنینی بردارد می تواند تا حدقابل قبولی کسری بودجه خود را پوشش دهد و فشاری که به زندگی مردم از طریق رشد قیمت ارز وارد می شود را کاهش دهد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------