آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

صالح‌آبادی: قیمت ارز در کف خیابان ساختگی است/ واکنش رئیس بانک مرکزی به دلار 32 هزارتومانی: چه خبره!



رئیس کل بانک مرکزی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه بازدید سرزده خود از میدان فردوسی در پاسخ به گلایه ای درباره چرایی وضعیت فعلی نرخ دلار و رسیدن قیمت آن به ۳۲ هزار تومان گفت: تلاش میکنیم حباب ها و هیجانات در بازار کاهش پیدا کند.

به گزارش تسنیم، علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی با حضور در میدان فردوسی تهران از چند صرافی عضو بازار متشکل ارزی بازدید کرد و در این بازدید روند چگونگی توزیع ارز در بازار متشکل ارزی به متقاضیان و همچنین میزان ارزی را که هر صرافی در این باره توزیع می‌کند، جویا شد.

 

وی در حاشیه بازدید در جمع خبرنگاران گفت: درباره میزان عرضه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی محدودیت نداریم و عرضه ارز در سامانه نیما بیشتر از میزان تقاضای آن است.

 

صالح‌آبادی افزود: سامانه‌ای را طراحی کردیم که متقاضیان ارز با درج مشخصات و میزان ارز مورد نیاز، برای دریافت ارز نیاز به مراجعه حضوری ندارند و به این ترتیب صفی که این روز‌ها برای دریافت ارز بازار متشکل ارزی تشکیل می‌شود از بین خواهد رفت.

 

وی ادامه داد: امیدواریم این سامانه تا دو ماه آینده عملیاتی شود، زیرا بنا داریم دسترسی مردم به بازار متشکل ارزی را تسهیل کنیم.

 

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: واقعیت بازار ارز در بازار متشکل ارزی مشاهده می‌شود و آنچه از قیمت ارز در کف خیابان وجود دارد ساختگی است.

 

بر اساس این گزارش علی صالح‌آبادی با اشاره به آخرین وضعیت تامین ارز گفت: مدیرعامل جدید بازار متشکل به‌تازگی منصوب شد و آقای هامونی وظیفه رسیدگی به بازار متشکل ارز را به‌عهده گرفت. قبلاً ایشان مدیرعامل بازار فرابورس بود و البته عضو هیئت مدیره بازار متشکل نیزه بوده‌است و بازار را به خوبی می‌شناسد و تاکید ما هم این است که هر چه تقاضا در بازار باشد، ما به آن پاسخ خواهیم داد.

 

وی گفت: در عرضه ارز در بازار متشکل هیچ مشکلی وجود ندارد. صادرکنندگان ایرانی ارز حاصل از صادرات خود را به صورت اسکناس در اختیار ما می‌گذارند، لذا در بازار متشکل به هیچ وجه کمبودی وجود ندارد. بنابراین هر چه تقاضا بود، مبتنی بر مستندات در مقررات دیده شده است، توسط صرافان تامین خواهد شد.

 

صالح‌آبادی افزود: خوشبختانه در بحث حواله در سامانه نیما عرضه ارز به مراتب بیشتر از تقاضاست، لذا ما در جانب ارز با هیچ محدودیتی مواجه نیستیم و حتی وضعیت ارزی کشور رو به بهبود نیز است. در بازار متشکل نیز همان طور که صرافان نیز اذعان کردند، هیچ مشکلی برای عرضه وجود ندارد و هرچه مردم تقاضا داشته باشند تامین می‌شود.

 

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: درباره اختلاف نرخ دلار بازار متشکل (28 هزار تومان) با بازار غیررسمی (31 هزار تومان) گفت: بازار غیررسمی، بازاری خارج از بازار متشکل است، وقتی در بازار متشکل، عرضه به اندازه کافی وجود دارد، چرا مردم به سمت بازار غیررسمی بروند؟ مردم می‌توانند ارز موردنیاز خود را از بازار متشکل تامین کنند.

 

وی تاکید کرد: ما در بازار متشکل به دنبال راهکارهایی هستیم که دسترسی مردم به ارز را تسهیل بیشتری کنیم و به زودی این اقدام انجام می‌شود تا دیگر نیازی نباشد مردم برای دریافت ارز در صف بایستند. مردم می‌توانند با ارائه مستندات خود در سامانه بازار متشکل ارزی، ارز موردنیاز را از صرافی‌ها دریافت کنند.

 

*صرافان اظهارات رئیس بانک مرکزی را تایید کردند

یکی از صرافان میدان فردوسی در پاسخ به رئیس بانک مرکزی گفت: قیمت 28.3 هزار تومانی دلار قیمت رسمی است که در بازار متشکل تعیین شده است و مردم می‌توانند با ارائه مدارک 24گانه برای دریافت ارز مسافرتی، خدماتی و ... اقدام کنند. خرید دیروز ما از بازار متشکل 28.1 هزار تومان بوده است و امروز خریدی نداشتیم، زیرا ارز در دسترس ما با توجه به تقاضاها کفایت می‌کند.

 

در جریان بازدید رئیس‌کل بانک مرکزی از یکی دیگر از صرافی‌های میدان فردوسی، یکی دیگر از صرافان در پاسخ به پرسش رئیس‌کل بانک مرکزی درباره وضعیت بازار متشکل ارز گفت: در این بازار هیچ کمبودی برای تامین ارز مورد نیاز مردم وجود ندارد. با تسهیلاتی که انجام شده، دسترسی مردم به ارز در بازار متشکل بهبود یافته است.

 

*عرضه ارز در بازار چند برابر سال گذشته است

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه در پاسخ به صراف گفت: ما تلاش می‌کنیم که دسترسی مردم را از وضعیت فعلی نیز آسان‌تر کنیم. نیازهای مردم به ارز در مقررات ارزی مشخص است و هر فردی به هر میزان نیاز داشته باشد ارز وجود دارد. با همکاری کانون صرافان و اتاق بازرگانی هر جا نیاز به تسهیل دسترسی وجود داشته باشد، این اقدام انجام خواهد شد.

 

وی افزود: بنده باز هم تکرار می‌کنم که در جانب عرضه ارز هیچ کمبود و مشکلی وجود ندارد، چه در حوزه اسکناس (بازارساز، صادرکننده) و چه در حوزه حواله. ما اخیرا جلسه‌ای را با برخی صادرکنندگان داشتیم و قرار شد برخی صادرکنندگان به طور مستقیم با واردکنندگان وارد تعامل شوند تا بخشی از گروه‌های کالایی بدین صورت تامین شود.

 

صالح‌آبادی گفت: حتما نیازهای واقعی مردم به ارز به صورت حواله و اسکناس تامین خواهد شد. در بازار متشکل روزانه بین 10-15 میلیون دلار  و 2 میلیون یورو اسکناس معامله می‌شود. بنابراین اگر نیاز به ارز بیشتر شود ما عرضه را افزایش خواهیم داد.

 

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: طبق آمار در زمان حاضر چند برابر سال گذشته ارز در بازار متشکل عرضه می‌شود. در بازار نیما نیز حجم حواله‌های ما خیلی بیشتر از سال گذشته است، تامین ارز ما تا الان 36 میلیارد دلار بوده است پس مشکلی در تامین ارز نیست.

 

وی تاکید کرد: صف‌ها به زودی در بازار متشکل جمع می‌شود و مردمی که نیاز به ارز دارند در چارچوب مقررات درخواست خود را به صرافی ارائه می‌کنند و اسناد را در سامانه بازار متشکل قرار می‌دهند و صرافان خرید آنها انجام و تحویل می‌دهند و حتی این امکان وجود دارد که این ارز به حساب بانکی مردم واریز شود.

 

صالح‌آبادی در پایان گفت: ان‌شاءالله با این اقدامات دولت، هیجانات و حباب‌های بازار غیررسمی ارز نیز فروکش می‌کند، زیرا آنچه ملاک است قیمت ارز بازار متشکل است نه چند دلار خرید و فروش در بازار غیررسمی ملاک عمل باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------