میرکاظمی:‌ قیمت حامل‌های انرژی و یارانه سال آینده تغییر نمی‌کند/ دولت را با بدهی میلیاردی تحویل گرفتیم



رئیس سازمان برنامه و بودجه،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب در خصوص اعداد و ارقام لایحه بودجه ۱۴۰۱ توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران، میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه امشب ۲۱ آذرماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی دخل و خرج کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پرداخت.

 

میرکاظمی گفت: باید فضای امنی برای فعال کردن مردم در اقتصاد ایجاد کنیم، نوساناتی در اقتصاد وجود دارد و فراز و نشیب هایی که می بینیم غیرقابل پیش‌بینی است .

 

وی با اشاره به اینکه مردم از تورم نزدیک ۵۰ درصدی رنج می‌برند افزود: وظیفه اول ما این است که به ثبات در اقتصاد برسیم ،اقتصاد باید برای فعالان اقتصادی قابل پیش‌بینی باشد . تورم نوسانات مختلفی دارد، قرار بود یک رقمی باشد اما می‌بینیم به ندرت یک رقمی است . ما جزو ۵، ۶ کشور اول جهان در خصوص تورم هستیم.

 

میرکاظمی با اشاره به اینکه اگر مردم در این شرایط اقتصادی در صحنه حضور داشته باشند خیلی سخت است ادامه داد: حتی شرکت‌های خصولتی علاقمند به سرمایه‌گذاری در تولید نمی‌شوند، اولین وظیفه ما این است که به جای اینکه دولت کار کند فضایی را ایجاد کنیم تا مردم کار کنند و سرمایه هایشان را در میدان اقتصاد کشور بیاورند.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه باید بتوانیم تورم را مهار کنیم خاطرنشان کرد:به سمت مهار تورم و ایجاد ثبات اقتصادی می‌رویم،  ریشه تورم در کسری بودجه است.  وقتی دولت با کسری بودجه مواجه می شود فشار به بانک مرکزی می آورد و بی‌انضباطی در کشور ایجاد می شود .

 

وی با اشاره به اینکه تورم باید خط قرمز دولت باشد اظهار کرد: ریشه این موضوع در خود دولت است، دولت باید به گونه ای حرکت کند که به سمت ثبات و آرامش در بازار برویم تا فعال اقتصادی با خیال راحت سرمایه گذاری کند. باید تا جایی که امکان دارد هزینه‌های دولت را کاهش دهیم و جلوی ریخت و پاش را بگیریم . در مواقعی،  ۱۵ درصد هزینه‌ها را کم کردیم و ۱۰ درصد به طور متوسط حقوق را افزایش دادیم.

 

میرکاظمی تصریح کرد: در بودجه تلاش کردیم تا دولت بی‌انضباط نشود ، گاهی اوقات تکالیفی برای بانک‌ها ایجاد می‌شد که آنها مجبور می شدند تا اضافه برداشت کنند. در بودجه این اختیار را به شورای پول و اعتبار دادیم لذا با شاخص‌هایی که سازمان برنامه و بودجه تنظیم می‌کند شورای پول و اعتبار تصمیم می گیرد تا رابطه بین بانکها به چه صورت تنظیم شود تا اضافه برداشت صورت نگیرد.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در کشاورزی می خواهیم ۸ درصد رشد داشته باشیم و منابع آن را سازمان برنامه و بودجه می‌تواند به شورای پول و اعتبار بدهد و شورای پول و اعتبار بر اساس چارچوب های منطقی سهم دستگاه‌ها ،استان‌ها و بانک ها را مشخص کند.

 

وی افزود: برخی از دستگاه‌ها نیازهایی داشتند و بانک‌های تخصصی فشار می‌آوردند تا پول بگیرند لذا مشکلاتی ایجاد می‌شد. در بودجه ۱۴۰۱ تلاش کردیم تا بتوانیم مدیریت و کنترل های لازم را انجام دهیم تا فشاری به زندگی مردم ایجاد نشود.

 

میر کاظمی خاطرنشان کرد: وظیفه ما این است که برای همه اقشار جامعه به خصوص کارمندان تدابیری بیندیشیم لذا مبلغ چهار و نیم میلیون حداقل حقوق در سال ۱۴۰۱ است یعنی ۳۰ درصد رشد در پایه حقوق خواهیم داشت. هر چه میزان حقوق بالا می‌رود میزان رشد آن نسبت به سال قبل کمتر می شود و به این صورت می‌توانیم به عدالت نزدیک شویم .

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: با به هم ریختگی در حقوق مواجه هستیم به تعداد زیاد در سازمان‌ها و شرکت‌ها حقوق های بالایی پرداخت می‌شود، امسال این سقف ۳۳ میلیون و برای سال آینده ۳۷ میلیون خواهد بود.

 

میرکاظمی اظهار کرد: بی‌عدالتی محض در خصوص حقوق حاکم است، باید به سمتی برویم که کسانی که حقوقشان پایین است بتوانند معیشتشان را تامین کنند.

 

بدهی دولت های قبل چه میزان بوده است؟

وی با اشاره به اینکه دولت‌ها معمولاً بدهی دارند گفت: با ۲۰۰ هزار میلیارد بدهی دولت یازدهم را تحویل گرفتند، مجموعه بدهی‌های گذشته دولت‌های قبل ،بدهی به بانک ، بدهی به تامین اجتماعی و صندوق توسعه ملی وجود دارد. امروز این بدهی ۱۰ برابر به ما تحویل داده شده است.

 

میرکاظمی عنوان کرد: باید در آینده به سمت حل مشکلات مردم پیش برویم، اینکه بخواهیم کار پوپولیستی انجام دهیم مکافات هایی است که الان ما گرفتار آن هستیم ولی تنها راه‌حل نیست، اینها حرکت‌های سیاسی است که ممکن است یک قشر را خوشحال کند.

 

وی تصریح کرد: کشور دچار عقب‌ماندگی شده است، آیا می توانیم روند گذشته را ادامه دهیم، قطعاً باید تغییر ریل دهیم و منابع را اثربخش کنیم باید اهداف کلان کشور را هدف گیری کنیم.

 

ارز ۴۲۰۰ تومانی پایه ای غلط بود

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه امسال ما اجازه استفاده از ارز ترجیحی را نداشتیم گفت: قانونگذار اعلام کرده بود که با نرخ نیمایی محاسبات گمرکی انجام شود اما بنا به دلایلی که سبب بروز مشکلاتی می‌شد، دولت قبل انجام نداده بود و دولت فعلی هم با اجازه هایی که گرفته شده فعلاً این روند ادامه پیدا می کند تا فکر اساسی کنیم.

 

میرکاظمی با اشاره به اینکه نرخ نیمایی هر دفعه تغییر می‌کند و امروز به عدد ۲۳ در محاسبات بانک مرکزی رسیده است افزود: اگر بخواهیم کالایی را وارد کنیم با یارانه ریالی خواهد بود. ارز ۴۲۰۰ تومانی پایه ای غلط بود ، لذا بسیاری از مشکلات کشور در خصوص خطای محاسباتی در ارز ۴۲۰۰ تومانی است، نباید مسیری که اثربخش نیست را ادامه دهیم، به جای اینکه ارز در دست دلال‌ها و واسطه‌گران قرار بگیرد، آن را به مردم و تولیدکنندگان پرداخت می‌کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: در مورد کالاهای اساسی افزایش قیمت نخواهیم داشت، اگر افزایش قیمت خاصی باشد حتماً حمایت از مردم و تولید کننده با ریال انجام خواهد شد، هیچ محصول داخلی ایرانی با ارز ۴۲۰۰ قابل رقابت نیست، باید حمایت‌ها اثر مستقیم داشته باشد و این به معنای حذف نیست بلکه تغییر نوع حمایت از غیر موثر به حمایت موثر صورت خواهد بود.

 

میرکاظمی افزود: برخی از معافیت ها درست نیست و اثربخشی درستی ندارد و قرار شده که آنها بازنگری شود تا بتوانیم فکر کنیم تا درآمدها کاهش پیدا نکند.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه مبلغی برای یارانه‌ها گذاشته ایم که مابه‌التفاوت ریالی را بتوانیم در جهت حمایت از تولید داشته باشیم ادامه داد: این یارانه به صورت نقدی و البته به صورت اعتباری خواهد بود. میزان مالیاتی که نسبت به جی دی پی می‌گیریم مالیات پایینی است یعنی ظرفیت مالیات گیری ما بالای ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در شرایط فعلی است.

 

وی با اشاره به اینکه امروز عددی که محاسبه می کنیم در خصوص بودجه است اما درخصوص عملکرد این عدد متفاوت است افزود: فرار مالیاتی بحثی جدی است، خیلی از اشخاص حقیقی و حقوقی فعالیت های اقتصادی سنگین انجام می‌دهند اما مالیاتی پرداخت نمی‌کنند، در سال ۱۴۰۱ برنامه دولت در بحث مالیات این است که بتواند جلوی بخشی از فرار مالیاتی را بگیرد.

 

میرکاظمی با اشاره به اینکه اگر بر اساس ظرفیت واقعی اقتصاد حساب کنیم امکان پذیر نیست که در یک سال به نسبت مالیات به جی دی پی برسیم اظهار کرد: دولت سند تحول در بخش های مختلف دارد ،امروز سازمان امور مالیاتی مکلف است برنامه تحول خود را در سال ۱۴۰۱ ارائه دهد و تا الان باید کار خود را شروع کند، با تحول در سازمان امور مالیاتی جلوی بخشی از فرار مالیاتی گرفته می شود، تمام اطلاعات کافی و سامانه های لازم را برای کنترل داریم که می توانیم از آنها استفاده کنیم، همه حاکمیت و دولت‌ها در جهان از این ابزارها استفاده می‌کند.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه اصنافی که در کرونا دچار مشکل شدند ،مالیاتشان کم خواهد شد اضافه کرد: بخشی از افزایش مالیات به دلیل تورم است، دولت دو ماه است که به صورت واقعی مستقر شده است ،قرار بود ۳۲ هزار میلیارد تومان در بخش اشتغال سرمایه گذاری انجام شود، ماهانه ۱۰، ۱۱ هزار میلیارد رسید اوراق می‌دهیم و این مسئله قدرت مانور را از دولت سیزدهم گرفته است.

 

میرکاظمی ادامه داد: به بخشی از سوخت پتروشیمی‌ها یارانه داده می‌شود که خیلی بالا است، لذا یارانه پنهان ۸۵ همت می‌شود. در جاهایی باید منابع را تأمین کنیم بدون اینکه آسیبی برسد باید بتوانیم از تولید حمایت کنیم و در هزاران واحد دیگر باید برنامه‌ریزی درستی انجام شود ،در مجموع باید تولید را مورد حمایت قرار دهیم .

 

وی افزود: وام ازدواج را برای سال آینده در تبصره به گونه ای آورده ایم که دولت تصمیم‌گیری کند و این موضوع فقط مربوط به ازدواج نیست بلکه مربوط به بخش‌های مختلفی است که از قرض الحسنه نیز استفاده می کنند، دولت می تواند کار کارشناسی انجام دهد و این اختیار به دولت داده شده است.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان برای جمعیت و جوانی پول گذاشته شده است گفت: سر جمع همه قرض الحسنه ها در بودجه مشخص است.

 


تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------