آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

افزایش ۴۰ درصدی واردات نفت چین از ایران در ماه میلادی گذشته



صادرات نفت ایران به چین،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
بلومبرگ اعلام کرد چین در ماه نوامبر حدود ۱۸ میلیون بشکه معادل ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرده‌است. این رقم حدود ۴۰ درصد بالاتر از ماه اکتبر و بالاترین رقم از اواسط تابستان است.

به‌گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، پالایشگاه‌های مستقل چین پس‌از دریافت سهمیه‌های اضافی برای واردات نفت در 2021، خرید نفت خام ایران را در ماه گذشته میلادی افزایش دادند.

 

طبق گزارش شرکت کپلر، چین در ماه نوامبر حدود 18 میلیون بشکه معادل 600 هزار بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرده‌است. این رقم حدود 40 درصد بالاتر از ماه اکتبر و بالاترین رقم از اواسط تابستان است. البته واردات نفت چین از ایران احتمالاً در ماه‌های آینده به‌خاطر سخت‌گیری‌های بیشتر در مورد این پالایشگاه‌های مستقل و همچنین کاهش تقاضا در نتیجه محدودیت‌های کرونایی محدودتر می‌شود.

 

پالایشگاه‌های مستقل چین که از آنها با عنوان تیپات یاد می‌شود، قبل‌از پایان سال جاری میلادی سهمیه‌های جدید واردات دریافت کرده‌اند. به‌این‌ترتیب نفت اسپوی روسیه در خاور دور که ارسال آن به چین کمتر از هفته طول می‌کشد و همچنین نفت خام ایران که بر روی کشتی‌ها در چین و اطراف سنگاپور و مالزی ذخیره‌شده بهترین گزینه برای این پالایشگاه‌ها بود.

 

حجم نفت خام و میعانات گازی ذخیره‌شده بر روی دریا در آسیا از ماه سپتامبر به پایین‌ترین رقم رسیده‌است که تخمین زده می‌شود بیش‌از نیمی از آن مربوط به ایران و ونزوئلا باشد.

 

تاجران نفت می‌گویند محموله‌های نفت ایران حداقل 4 دلار در هر بشکه پایین‌تر از نفت خام برنت معامله می‌شوند.

 

البته اطلاعات به‌دست‌آمده از کپلر با اطلاعات رسمی چین مغایرت دارد. چین اعلام می‌کند از دسامبر2020 هیچ نفتی از ایران خریداری نکرده‌است. محموله‌های نفت ایران در گذشته معمولاً با ‌عنوان نفت عمان یا مالزی فروخته می‌شدند.

 

پالایشگاه‌های مستقل چین بر خلاف سایر پالایشگاه‌های آسیا قراردادهای بلندمدت با سایر تولیدکنندگان خاورمیانه ندارند بنابراین به‌راحتی می‌توانند نفت خام ایران را خریداری کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------