آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

کهکشانی از گرانی در شب یلدا/ فروش پسته ۶۰۰ هزار تومانی



گرانی در شب یلدا،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
گرانی میوه و آجیل، هزینه شب یلدا را کهکشانی کرده و این در حالیست که نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌ها فراموش شده و دلالان در بازار جولان می‌دهند.

به گزارش مهر، این روزها اگر سری به بازار کرمان بزنید لیستی بلند و بالا از گرانی‌های چشمگیر در سبد شب یلدا می‌توانید ببینید این در حالیست که بسیاری از مردم در شب‌های عادی هم برای تأمین مایحتاج با مشکلات جدی مواجه شده‌اند.

 

استان کرمان قطب تولید پسته است، پسته ای که سال گذشته ۷۰ هزار تومان به صورت متوسط قیمت داشت حالا چنان افزایش قیمتی را تجربه می‌کند که آجیل و پسته فروشی‌های کرمان خلوت تر از همیشه شده‌اند.

 

نگاهی به قیمت‌های عجیب و غریب آجیل

پسته درجه سه فندقی در کرمان ۲۱۰ هزار تومان قیمت دارد و این در حالی است که پسته احمد آقایی و کله قوچی قیمت‌هایی بالاتر را تجربه می‌کند و گاه تابلوهایی ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار تومانی را هم می‌توان روی پسته‌های درجه دو آجیل فروشی‌ها مشاهده کرد و البته آجیل درجه یک قیمت به مراتب بیشتر دارد.

 

پسته اکبری نیز صبح امروز در بازار رفسنجان تا ۳۳۰ هزار تومان نیز قیمت گذاری شده است، البته این قیمت‌ها برای پسته فله‌ای مشخص شده است و قیمت پسته فرآوری شده و بسته بندی، بیشتر می‌باشد.

 

یک کیلو تخمه کدو درجه دو ۱۵۰ هزار تومان، تخمه آفتابگردان ۱۱۰ هزار تومان و یک کیلو نخود معمولی ۶۵ هزار تومان می‌باشد. همچنین قیمت میوه خشک شده در آجیل فروشی‌ها ۹۰ هزار تومان است.

 

قیمت یک کیلو هلو خشک ۱۴۰ هزار تومان و انجیر ۲۵۰ هزار تومان نرخ گذاری شده و این داستان برای اقلام مختلف آجیل ادامه دارد.

 

قیمت مغز پسته درجه یک ۶۰۰ هزار تومان، قیمت بادام ۲۳۹ هزار تومان، قیمت مغز فندق ۵۷۲ تومان و قیمت بادام هندی هر کیلو ۴۷۳ تومان است.

 

کهکشان قیمت‌ها در آجیل فروشی‌ها در حالی مردم را شوک زده و آجیل را از سبد خانواده‌ها خارج کرده است که همین قیمتها تا دو هفته قبل بعضاً متعادل‌تر بود. قیمت یک کیلو نخود آتشی طبق بررسی‌های صورت گرفته ۴۰ هزار تومان، پسته فندقی ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان و بادام ۱۹۰ هزار تومان ثبت شده بود.

 

مردم: چرا با گران فروشان برخورد نمی‌شود

عدم نظارت بر بازار و گرانی که از سوی عمده فروشان و دلالان به بازار تحمیل می‌شود مردم را با این سوال مواجه کرده است که چرا با دلالان که بعضاً نقش عمده فروش را بازی می‌کند برخورد نمی‌شود؟

 

همین وضعیت را در بازار میوه هم می‌توان مشاهده کرد، یک کیلو هندوانه که اکثر هندوانه سردخانه‌ای است ۷ هزار تومان، یک کیلو پرتقال کوهستان ۱۸ هزار تومان، یک کیلو انار دانه سیاه ۳۲ هزار تومان، پرتقال واشنگتن ۲۵ هزار تومان و سیب ۱۸ هزار تومان است.

 

همچنین یک کیلو قاووت کرمانی ۵۰ هزار تومان، کماچ ۶۵ هزار تومان و قیمت یک کیلو کلمپه ۷۰ هزار تومان است و تازه هزینه شام را نیز باید به آن اضافه کرد.

 

اما در این بازار بی سروسامان قیمتها همچنان هستند مکان‌های تفریحی که برای برگزاری مراسم این شب برنامه ریزی کرده و قیمت‌های سرسام آور در قالب بازدید تور از کویر و برگزاری شب یلدا، برگزاری شب یلدا در مکان‌های تفریحی و … از مردم دریافت می‌کنند.

 

تبدیل شب خاطره انگیز به شبی برای سودجویی

شبی که در گذشته برای دور همی و خنده و صله رحم از آن یاد می‌شود و یکی از خاطره انگیز ترین شب‌های سال بود حالا به زمانی برای سوداگری دلالان و فرصت طلبان تبدیل شده است و در این میان مردم به خصوص قشر ضعیف جامعه حسرت بر دل مقابل فرزندانشان شرمنده می‌شوند.

 

بازار کرمان در قدمگاه این شهر همچنان پر هیاهو است اما بسیاری از مغازه‌ها فقط به مکانی برای قیمت گرفتن تبدیل شده‌اند و مردمی که در میانه بازار راه می‌روند سر در گریبان و بهت زده از قیمت‌ها می‌گویند.

 

شب یلدا امسال در حالی برگزار می‌شود که بسیاری از مردم توان خرید اقلام متداول سفره یلدا را ندارند و یا میزان خرید را بسیار اندک کرده‌اند.

 

حسن تقی زاده یکی از شهروندان کرمانی است که می‌گوید: من یک کارگر روزمزد هستم و اگر بتوانم کار کنم روزی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان درآمد دارم که البته هر روز هم کار پیدا نمی‌شود.

 

وی گفت: اگر بتوانم امشب یک هندوانه خریداری و به خانه می برم اما با این قیمتها که تخمه آفتابگردان ۱۰ هزار تومانی سال گذشته امسال ۱۲۰ هزار تومان شده است نمی‌توانم خرید بیشتری انجام دهم.

 

محمد دهقانی دیگر شهروند کرمانی می‌گوید: شب یلدا دیگر معنی نمی‌دهند چون عملاً مردم با گرانی بیش از حد مواجه هستند و اینگونه نیست که بتوانند هزینه‌های این شب را مدیریت کنند بلکه نمی‌توانند خرید کنند.

 

وی گفت: انتظار ما از مسئولان کنترل قیمت‌ها و نظارت بر بازار است، و سوالم این است واقعاً مسئولان خودشان تصور می‌کنند بر بازار کنترل دارند؟

 

دهقانی افزود: چرا دستگاه‌های بالا دستی بر ترک فعل و بی توجهی در زمینه کنترل قیمتها نظارت نمی‌کنند و دلالان هر کاری بخواهند با مردم انجام می‌دهند و سفره‌ها را خالی‌تر می‌کنند؟

 

نبض همدلی در برخی از خانواده‌ها می تپد

همدلی و همراهی اعضای جامعه نیز اما هنوز فراموش نشده است و هستند افرادی که با خریدهای بسته بندی شده در حال تهیه بسته‌های یلدای برای توزیع در قسمت‌های حاشیه‌ای شهر و بین نیازمندان هستند.

 

محمد یکی از این افراد است که به گفته خودش ۲۰ بسته یلدایی شامل آجیل و میوه خشک و هنداونه برای این شب تدارک دیده و قرار است با همکاری یک گروه جهادی آنها را در منطقه شهرک سیدی توزیع کند.

 

وی می‌گوید: این شب فقط زمانی زیباست که همه خوشحال باشند و در شرایط کنونی همه ما باید در کنار هم قرار بگیریم تا بتوانیم یک لبخند را به لب فرد دیگری بنشانیم نه اینکه فقط به خود و خانواده فکر کنیم.

 

زهرا عباسی نیز به همراه چند نفر از دوستانش در یکی از مساجد خیابان جهاد کرمان بسته‌هایی را تهیه دیده‌اند تا بتوانند شب یلدای کودکان یتیم یکی از مراکز نگهداری کودکان بد سرپرست و بی سرپرست را رنگین کنند.

 

زهرا می‌گوید: اگر هر خانواده فقط بخشی از خرید شب یلدای خود را به نیازمندان اختصاص دهد می‌توانند جامعه را شاد تر از قبل کند.

 

وی می‌افزاید: خانواده‌های بسیاری می‌شناسم که چند خانواده محرم را شناسایی و در ایام مختلف سال مورد حمایت خود قرار می‌دهند در شب یلدا هم اگر همه در کنار هم باشیم می‌توانم لحظات شیرین‌تری بسازیم.

 

حالا چند شب مانده به شب یلدا فرصتی مناسب برای همدلی و کمک به خانواده‌هایی است که توان تهیه اقلام شب یلدا را ندارند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------