آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

پزشکیان: حذف ارز دولتی و افزایش مبلغ یارانه راه حل درستی نیست



مسعود پزشکیان،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
پزشکیان ضمن هشدار درباره شیوه فعلی حذف دلار 4200 تومانی در بودجه سال آینده، خواستار افزایش دامنه مشارکت سیاسی در جامعه شد.

مسعود پزشکیان نماینده مجلس در گفت وگو با عصر ایران با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و نحوه پوشش آن ‌و همچنین اخذ مالیات از مردم که در لایحه بودجه پیش بینی شده بدون کار کارشناسی، خطراتی ایجاد می کند.

 

وی افزود: با توجه به فشارهای که در حال حاضر متوجه زندگی مردم است و روندی که وجود دارد احتمال اینکه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و نحوه جذب مالیات ها، وضعیت بدتر از این هم شود وجود دارد.

 

نماینده مردم تبریز در مجلس در مورد امکان تصویب کلیات لایحه بودجه در مجلس اظهار کرد: معلوم نیست مجلس نیز کلیات را تصویب کند و خود نمایندگان هم از این روند راضی نیستند. درست است این ارز باعث ایجاد رانت می شود اما اینکه باید چه کار کرد کسانی که صدمه می بینند صدمه نبینند و نگرانی های که ممکن است در مردم ایجاد می شود پوشش داده شود و این پولها و ریال های که می گیرند به دست کسانی برسد که نیازمند هستند به این سادگی امکان پذیر نیست.

 

پزشکیان توضیح داد: اینکه این ارز (دلار 4200 تومانی) را حذف کنند و بگویند به هر فرد 100 هزار تومان می دهیم راه حل درستی نیست یعنی این مشکل فقط با پرداخت پول حل نمی شود از کجا معلوم پولی که به حساب سرپرست خانوار واریز می شود برای تغذیه افراد اختصاص یابد.

 

وی با هشدار درباره افزایش قیمت دارو‌ در صورت حذف دلار 4200 تومانی در بخش دارو گفت: اگر یارانه دارو حذف شود هم در تجهیزات مصرفی و هم داروهای که به دست مردم خواهد رسید قیمت ها کمرشکن خواهد بود. در ظاهر سه تا پنج درصد داروهای مصرف داخل وارداتی است اما برای 97 درصد داروهای تولید داخل مواد اولیه از خارج از کشور وارد می شود. اگر این ارز برای دارو حذف شود هم قیمت داروهای تولید داخل و هم داروهای وارداتی بالا می رود و قیمت ها غیر قابل کنترل خواهد بود.

 

وزیر بهداشت دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند راه حل برون رفت از این مشکلات مذاکره است، گفت: به شوخی به آقایان گفتم برجام را پاره کنید مگر نمی گفتید برجام را پاره می کنیم سفره مردم را هم رنگین می کنیم پس برجام را پاره کنید سفره مردم را هم رنگین کنید. در بحث مزایای برقراری ارتباط علاوه بر اینکه بحث معیشت مردم مطرح است بحث توسعه کشور نیز مهم است در واقع توسعه یافتگی ما با ارتباط امکان پذیر است ما وقتی می خواهیم کانونهای ارتباطی مان با دنیا را بهم بزنیم طبیعتا نباید به دنبال رشد و توسعه هم باشیم.

 

وی ادامه داد: آقایان می گویند معنی ندارد همه چیز را به برجام گره بزنیم ما منتظریم ببینم چگونه می خواهند اجرا کنند. از نظر علمی و نگاهی که من دارم غیرممکن است با ادامه روند کنونی و بدون ارتباط با دنیا مشکلات کشور حل شود.

 

پزشکیان تاکید کرد: حل مشکلات در گرو تقویت ارتباط ما با دنیا و مشارکت در داخل کشور است. ما سرمایه اجتماعی را از دست داده ایم و نمی شود در داخل کشور با گروه و دسته محدودی نمی توان مشکلات مملکت را حل کرد. در چنین وضعیتی ما نیاز به مشارکت بیشتر مردم داریم یعنی حتی اگر می خواهیم با خارج هم مسئله مان را به این شکل ادامه دهیم باید حداقل در داخل همه را در میدان و سیاست ها بازی دهیم.

 

فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین گفت: الان خیلی ها را از بازی خارج کرده ایم. اگر نیت مان خوب هم باشد و می خواهیم کار انجام دهیم باید تمامی افراد جامعه را در امور مشارکت دهیم. اگر تئوری آقایان هم درست باشد و بخواهند اجرا کنند به دلیل عدم مشارکت انسان های توانمند و کارشناس و با انگیزه در امور، بازهم امکان حل مشکلات وجود ندارد.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: بالاخره در حال حاضر جریان و گروهی هم مجلس، هم دولت، هم قوه قضاییه و همه نهادها را گرفته اند و همه چیز یکدست شده است شاید یکدست شدن خوب باشد اما به شرطی خوب است که همه مردم را مشارکت دهیم نه اینکه همه را حذف کنیم و بگوییم ما یکدست شده ایم. این خودش باعث کاهش قدرت و ضعف در اداره امور کشور خواهد شد.  حتی با هر سیاستی که بخواهیم در نظر بگیریم چه بخواهیم مذاکره کنیم چه نخواهیم مذاکره کنیم قدم اول این است که وحدت و انسجام داخلی را حفظ کنیم که متاسفانه ما این انسجام را بهم زده ایم.

 

وی خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم مملکت توسعه یابد باید با دنیا گفت وگو کنیم. حالا عده ای می گویند مذاکره نکنیم. ما می گوییم اشکال ندارد پس سفره مردم را رنگین کنید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------