افزایش قیمت نهاده‌های دامی به ۱۱ هزار تومان با انتشار خبر حذف ارز ترجیحی/ صادرات دام متوقف شد



افزایش قیمت نهاده‌های دامی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
نماینده مردم فریدن در مجلس از افزایش قیمت نهاده‌های دامی به دنبال قوت گرفتن حذف ارز ترجیحی خبر داد.

به گزارش ایلنا، حسین محمدصالحی دارانی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۱۵ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، در تذکر شفاهی خود گفت: لایحه جامع همسان سازی نظام پرداخت کارکنان دولت هر چه سریعتر در راستای برقراری عدالت در پرداخت ارائه شود. کارکنان منابع طبیعی، بهزیستی، آموزش و پرورش، ثبت احوال، ثبت اسناد، قوه قضائیه و وزارت کشور دارای مشکلات معیشتی هستند.  

 

نماینده مردم فریدن و چادگان، فریدونشهر، بوئین و میاندشت در مجلس یازدهم ادامه داد: در سالی که شاهد خشکسالی شدید بودیم، کشاورزان دچار مضیقه بسیار شدند، با این حال بانک کشاورزی وام های مربوطه را تمدید نمی کند و این امر باعث فشار بیش از پیش بر کشاورزان شده است.

 

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی گفت: وضع نهاده های دامی در سطح کشور نامناسب است، این روزها با قوت گرفتن بحث حذف ارز ترجیحی از نهاده های دامی، نرخ این محصولات از ۷ هزار تومان به ۱۱ هزار تومان افزایش یافته است، انتظار می رود در صورتی که دولت و مجلس موافق این سیاستگذاری هستند، تدابیری برای مدیریت بازار داشته باشند.

 

وی با یادآوری موضوع تولید کنتورهای هوشمند آب اظهار کرد: با وجود تذکرات متعدد، وزرای نیرو و کشاورزی دولت گذشته در این زمینه ورود نکردند، و همچنان شاهد تولید کنتورهای هوشمند آب در انحصار چند شرکت هستیم که باعث ایجاد رانت در قیمت گذاری شده است. همچنین کشاورزان را به دلایل واهی مجبور به تعویض کنتورهای آب نصب شده می کنند که هزینه ای بالغ بر ۲۵ هزار تومان روی دست کشاورز می گذارد.

 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از کمبود سوخت موتورهای کشاورزی عنوان کرد: به بهانه قاچاق سوخت، سهمیه سوخت موتورهای چاه کشاورزان تنها کفاف یک هفته را می دهد، این در حالی است که کشاورز می تواند در بازار آزاد گازوئیل را به هر میزان به قیمت لیتر ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان خریداری کند. اگر بحث قاچاق سوخت در میان است، فروش آزاد گازوئیل در بازار چه معنایی دارد؟

 

صادرات دام متوقف شد

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دام سبک از توقف صادرات دام خبر داد.

 

افشین صدر دادرس در گفت وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که گفته می شود صادرات دام منجر به افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار شده و آیا نظارتی بر صادرات وجود ندارد تا به بازار داخلی آسیبی نرسد؟ گفت:به نظر می رسد تبلیغات دلالان و واسطه گران بیشتر از قدرت دامداران است.

 

وی ادامه داد: تاکنون ٢٠٠٠ راس دام به کردستان عراق صادر شده  و غیر از آن صادراتی صورت نگرفته است. امروز هم به ما خبر رسید که متاسفاته جلوی صادرات را گرفته اند.یعنی جوسازی عده ای دلال و واسطه گر منجر به توقف صادرات شد.

 

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور افزود: از اول آذر دام ها را به تدریج از دامداران خریداری کردیم. دام ها به قرنطینه رفته اند. بیش از ۵۰روز است که دام در قرنطینه است. برای آن هزینه شده و هزینه های دامپزشکی پرداخت شده است. از آن طرف هم از کشورهای خارجی که بازار هدف بودند پیش پرداخت ها گرفته و قرارداد بسته شده است .حالا نمی دانیم با این توقف صادرات چگونه باید به طرف خارجی  و دامدار  جواب دهیم.

 

وی تصریح کرد:۱۰میلیون راس دام مازاد در کشور داریم که صادرات  ٢٠٠٠ راس  در مقابل آن عددی نیست. این دام ها باید جذب شوند. کسانی که در این زمینه برنامه‌ریزی می‌کنند به این موضوع توجهی ندارند که اگر این دامهای مازاد از کشور خارج نشوند تولید کننده ضربه می خورد و سال آینده دامی نخواهیم داشت.

 

دادرس در ادامه گفت: قبل از صادرات، قیمت دام زنده کیلویی ۵۲ هزار تومان بود که این عدد بعد صادرات به ۵۶ هزار تومان رسید.یعنی حدود ۴۰۰۰تومان افزایش داشته است. این ٤٠٠٠ تومان نباید منجر به افزایش ۲۰ تا ۳۰هزارتومانی قیمت گوشت شود.

 

وی در پایان گفت: وقتی دامدار دامش را صادر نکرد و دام بر روی دستش ماند دلالان به هر قیمتی که تعیین کنند دامدار مجبور به فروش است.  آنها دام را از دامدار ارزان می خرند و به مصرف کننده با هر قیمتی که می خواهند می فروشند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------